Transportul rutier de marfuri se adapteaza pandemiei, carausii incercand sa compenseze reducerea volumelor de activitate cu eficientizarea costurilor de operare. Furnizorii de carduri de carburant si servicii conexe lucreaza cot la cot cu clientii lor, venind cu pachete personalizate, iar cei care au investit din timp in digitalizare culeg acum roadele. In contextul schimbarii dinamicii pietei europene, odata si cu adoptarea Pachetului Mobilitate, apar noi provocari pentru industrie, furnizorii din Romania fiind prinsi intre a-si pastra clientii la filialele din tara si a le oferi servicii de calitate si usor de accesat.
Desi afectat de pandemie, transportul rutier de marfuri ramane activ, iar mobilitatea este esentiala. In aceste conditii, furnizorii de servicii de carburant au ramas 100% operationali, luand insa masuri pentru a oferi conditii de lucru sigure pentru angajati, inclusiv cu optiunea lucrului de acasa. Astfel, DKV a anuntat ca toate serviciile – carduri, aparate de bord s.a. – sunt complet functionale si livrabile la timp. De altfel, serviciile integrate – operationale, comerciale, financiare – sunt foarte apreciate, in special acum, arata Catalin Constantinescu, CEO DKV Euroservice Romania. „Dovada parteneriatului solid cu clientii este comunicarea proactiva pentru gasirea de solutii comune de business. Toate acestea sunt posibile multumita echipei noastre, compuse din oameni dedicati, care au livrat extraordinar in aceasta perioada si care acum, mai mult ca niciodata, fac diferenta.”
Si UTA a pregatit solutii adaptate activitatii clientilor. „Oferta noastra de servicii era deja structurata foarte clar, atat in ceea ce priveste cardurile de combustibil multi-brand si solutiile pentru decontarea taxelor de drum, cat si serviciile aditionale si returnarea TVA si a accizelor la carburanti”, a declarat Iulian Alexe, director regional UTA, Europa Centrala si de Nord.
In Europa, companiile-client pot folosi sistemul de carduri UTA pentru a alimenta fara numerar la peste 65.500 de statii din diverse retele, in 40 de tari europene, si pot beneficia de alte servicii cum ar fi decontarea taxelor de drum, reparatii, interventie in caz de pana si tractare, precum si returnarea TVA si a accizelor la carburanti.
„Impactul perioadei de urgenta asupra activitatii noastre nu a fost totusi atat de mare comparativ cu alte sectoare. Desigur ca au avut loc fluctuatii, schimbari si ajustari de prioritati, insa transporturile rutiere nu se opresc. Intrucat serviciile si cardurile UTA sustin activitatea transportatorilor, ne asteptam sa facem fata impactului epidemiei Coronavirus.”
La nivel de grup, EuroWag (EW) a facut lobby catre UE si catre guvernele nationale pentru a obtine diferite scaderi sau scutiri de taxe. Un bun exemplu este implicarea in consultari referitoare la directiva 336/30.03.2020 emisa de Guvernul Republicii Cehe in sprijinul companiilor de transport, ca raspuns la pierderile provocate de pandemia Covid-19. De asemenea, alte proiecte sunt in lucru. Pe plan local, EW Romania si-a manifestat deschiderea fata de discutiile individuale cu clientii, pentru a intelege situatia si a gasi cea mai buna solutie.
Compania a inceput cu mult timp inainte de pandemie un proces de optimizare si digitalizare, fiind singurul furnizor din industrie care permite clientilor posibilitatea de a semna contracte online si de a beneficia de produsele si serviciile sale imediat, potrivit lui Victor Ion, Country Manager EuroWag.
„Acum, in aceste conditii dure pentru toata lumea, am demonstrat ca putem transforma amenintarile in oportunitati – unul din avantajele pe care le-am avut fiind si transformarea prin implementarea metodologiei AGILE in interiorul companiei. Aceasta a determinat flexibilitatea si adaptabilitatea crescuta a echipelor la cerintele pietei si ale clientilor.”
In cazul AS24 activitatea se desfasoara normal. Toata echipa este operationala, iar statiile functioneaza in regim automat, astfel ca nu se intampina dificultati in operare. Desigur, exista o scadere a volumelor, insa compania este specializata strict in furnizarea de carburanti pentru transportatori, astfel ca activitatea trebuie sa continue, chiar daca adaptata noilor conditii.
Nu se prefigureaza modificari in termenele de rambursare la acciza si TVA
Inca de la sfarsitul anului trecut s-a observat o tendinta de scadere a preturilor la combustibil in Romania, iar deprecierea s-a accentuat in acest an (intre 15%-20% fata de inceputul anului), cauzata in special de scaderea cotatiilor titeiului la nivel international si de alinierea pietei interne la acest trend. DKV Romania este printre furnizorii de servicii pentru flotele de transport cu acoperire larga la nivelul Romaniei, ceea ce permite oferirea de pachete atractive clientilor, atat in ceea ce priveste alimentarile, cat si serviciile conexe activitatii lor.
Taxa pentru utilizarea retelei de drumuri din Bulgaria a fost introdusa recent si pana pe 13 mai 2020 nu se aplica penalitati, aceasta putand fi platita ulterior intrarii pe teritoriul tarii, fara costuri suplimentare. Taxa de drum se poate achizitiona si in momentul tranzitarii.
In ceea ce priveste termenele de rambursare de TVA si acciza nu sunt anuntate modificari. Din discutiile directe cu autoritatile competente, activitatea se desfasoara normal, iar termenele de plata raman aceleasi, a explicat Catalin Constantinescu, deoarece se lucreaza in continuare in acelasi ritm, insa de acasa.
Potrivit furnizorilor de carduri de combustibil, nici noua reglementare privind TVA la nivel european si nici Brexit nu au inca nicio influenta asupra rambursarilor de TVA. Marea Britanie va respecta pana la 31 decembrie 2020 acquis-ul comunitar, inclusiv politicile Uniunii Europene in domeniul fiscal si vamal, ceea ce inseamna ca pe termen scurt nu vor aparea schimbari. Furnizorii monitorizeaza evolutia pregatirii parteneriatului intre UE si Marea Britanie, iar in functie de masurile care se vor adopta urmeaza sa fie ajustate serviciile oferite.
Industria se pregateste pentru Pachetul Mobilitate
Pachetul Mobilitate este o preocupare pentru transportatori, acestia acordand mare atentie potentialelor efecte pe care acordul le poate avea asupra industriei. In acest context, furnizorii de servicii cauta solutii pentru a asigura continuitate relatiei comerciale cu clientii, mai ales ca multi dintre transportatori analizeaza varianta mutarii activitatii – totale sau partiale – intr-o tara central-europeana, pentru a putea respecta noile cerinte (in special intoarcerea camionului acasa la fiecare opt saptamani).
„In cazul in care clientii nostri isi vor deschide filiale in alte tari din UE, vor beneficia de acelasi pachet avantajos de servicii – operationale, comerciale, financiare – pastrand istoricul colaborarilor. Principala preocupare a DKV Romania si a intregului grup DKV este asigurarea serviciilor de calitate, indiferent de cine manageriaza relatia cu clientii, iar interactiunea trebuie sa fie cat mai facila si mai eficienta”, a subliniat Catalin Constantinescu.
Si EW Romania este pregatita sa gestioneze acest tip de clienti, prin prisma experientei cu firmele din spatiul non-UE care au deschis filiale in Romania. Principalul impact al Pachetului Mobilitate este legat de posibilitatea rambursarii TVA, atrage atentia Victor Ion. „Practic, respectivele societati nu vor mai avea dreptul la rambursarea de TVA generat in statele in care si-au deschis noi sedii fixe, in baza Directivei nr. 8/2009. Aceste entitati nou infiintate vor avea posibilitatea deducerii taxei prin decontul de TVA depus la administratiile fiscale din statele respective.”
UTA are deja cazuri de companii-client care au inregistrat o societate in alta tara, pentru a se pregati sa faca fata mai bine conditiilor de pe piata internationala. In aceste situatii, clientii sunt gestionati de furnizorul din Romania, astfel incat tranzitia si integrarea solutiilor UTA sa fie cat mai usoara si mai avantajoasa pentru clienti.
Si AS24 Romania deruleaza contracte cu firme de transport infiintate in alte state UE si, in functie de istoricul parteneriatului cu fiecare in parte, se pot oferi solutii viabile, atat din punct de vedere comercial, cat si al creditarii.
Solutiile digitalizate se potrivesc „manusa” contextului actual
AS24 ofera clientilor aparatul Passango Europe, care poate fi folosit in Spania, Portugalia, Franta, Belgia si Austria, iar, in curand, si in Germania.
Anul acesta, UTA a crescut penetrarea pe piata a produsului UTA One®, lansat in 2019. Aceasta este cea mai completa solutie EETS si are cea mai mare acoperire in Europa. Astfel, taxele de drum pot fi decontate la nivel global, integrat, in toate statele UE participante: Germania, Belgia, inclusiv tunelul Liefkenshoek, Franta, Italia, Austria, Polonia (A4), Portugalia si Spania. Strategia UTA este sa furnizeze o solutie integrata: taxe de drum, carburant, recuperare de TVA si accize, precum si servicii aditionale pentru flote.
EW se pozitioneaza ca un jucator inovativ pe piata sistemelor de mobilitate si in acest sens lucreaza intens la o gama de produse si servicii adaptate nevoilor companiilor de transport. Foarte apreciata este solutia AFS (antifrauda) implementata pe cardurile EW, care a dus la scaderea la zero a fraudelor. Si acesta este doar inceputul. Alte produse apreciate de clienti sunt FX Service – conversia valutara pentru facturi direct pe site-ul EW – Online Onboarding – un instrument eficient, care vine in completarea ofertei comerciale pentru cresterea vitezei de procesare a contractelor – si RoadLords – aplicatia de navigatie GPS dedicata soferii profesionisti si nu numai.