Faptul ca statele vestice vor sa-i tina cat mai departe pe transportatorii din est este tot mai evident nu numai prin cresterea numarului guvernelor ce impun reglementari care de care mai restrictive, ci mai ales prin faptul ca asociatiile profesionale din mai multe tari isi dau mana pentru a sustine necesitatea de a-si proteja pietele. Federatia Nationala a Transportatorilor Rutieri din Franta a discutat luna trecuta si cu omologii germani de la BGL si cu italienii de la CONFTRAPORTO si au convenit asupra unor puncte de vedere pe care apoi sa le prezinte Comisiei Europene si Parlamentului European.
Asociatiile franceza si germana FNTR si BGL pledeaza impreuna pentru o concurenta loiala pe piata europeana a transportului rutier, asa cum au convenit cu ocazia uneia dintre consultarile lor periodice, cand au prezentat fiecare si analiza proprie asupra situatiilor actuale din domeniu.
Reprezentantii lor au avut acelasi punct de vedere in legatura cu mai multe subiecte care se vor afla in curand pe ordinea de zi a CE si a PE, iar competitia neloiala care bulverseaza puternic piata europeana de transport rutier a fost unul dintre ele. De multe ori se constata, asa cum arata analizele facute de FNTR si BGL, ca sunt flote de vehicule care stau permanent in afara tarilor de origine, de exemplu, in porturile fluviale si maritime sau in terminalele de transport combinat. Iar im- punerea unui salariu minim si obligatia de a petrece pauza de condus saptamanala normala in afara cabinei sunt insuficiente si ineficiente fara o actiune comuna la nivelul intregii Comunitati.
De aceea cele doua asociatii insista asupra adoptarii unei solutii europene, singura care ar putea imbunatati situatia de pe piata. Pentru asta e nevoie sa se faca distinctia clara intre prestatia libera a serviciilor de transport si obligatia care decurge din inregistrarea juridica intr-o anumita tara. Astfel, prestatia libera trebuie sa fie limitata la o activitate temporara, pentru ca situatia de concurenta neloiala decurge din „cvasi-stabilirea“ unei firme straine intr-un al stat membru, pastrand insa conditiile salariale si fiscale din tara de origine, asa cum explica profesorul-doctor Schmidt, delegat general si membru in consiliul director al BGL. Iar Nicolas Paulissen, delegat general al FNTR, arata ca nu trebuie sa fie permis cabotajul pentru a ocoli reglementarile europene referitoare la inregis- trarea unei firme intr-un anumit stat, deoarece practicile de acum duc la un nomadism inacceptabil al soferilor. Totusi, cu ajutorul tahografului digital si al altor documente, in prezent este posibil sa determini locul unde se desfasoara activitatea principala a camioanelor.
Italienii intra si ei in hora
FNTR si asociatia omoloaga din Italia, CONFTRASPORTO, pledeaza impreuna pe langa CE pentru modificarea regimului lucratorilor cu grad inalt de mobilitate, prin intocmirea unei pozitii comune pe tema provocarilor sociale din transportul rutier din UE.
…