Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

UNTRR la 20 de ani

Anul acesta, UNTRR a aniversat 20 de ani de activitate, asociatia fiind infiintata imediat dupa evenimentele din decembrie 1989, la inceput cu 37 de membri, ajungand in prezent sa inregistreze 13.000. Istoria UNTRR se leaga si de infiintarea primei organizatii de formare profesionala, SETAR, care a beneficiat de sprijinul organizatiilor de profil din state cu vechime in domeniu, precum Olanda, si care a stat la baza multora dintre institutele de formare profesionala existente in prezent.

Uniunea s-a infiintat la 6 martie 1990 avand 37 de membri si a pornit de la ideea unor companii de transport care au dorit sa-si apere mai bine interesele.
 

„Initiativa a fost una foarte buna pentru perioada de atunci. Pe vremea aceea nu aparusera inca firmele private, asa ca era un aparat al companiilor de stat si toti cei din domeniul transporturilor se cunosteau intre ei“, a explicat Radu Dinescu, secretar general UNTRR.
Primul presedinte al UNTRR a fost Valentin Mirescu, iar Consiliul director era format din noua persoane. In 1992, UNTRR a primit de la Ministerul Transporturilor sarcina de a distribui autorizatiile de transport internationale pentru o scurta perioada de timp, iar in 1994 devine asociatie garanta pentru sistemul TIR in Romania. Tot atunci infiinteaza Asitrans, prima societate de asigurari specializata pe domeniul transporturilor, mai ales ca distributia de carnete TIR se lega inevitabil de existenta unor polite de asigurari.
Un pas important pentru Uniune a fost facut in 2006, cand s-a implementat un Sistem de Management al Calitatii pentru activitatile legate de exercitarea atributiilor de asociatie nationala garanta in sistemul TIR, in conformitate cu standardul de referinta, ISO 9001:2000.
 
Setar, prima organizatie de formare profesionala
In 1993, UNTRR si Federatia STAR (sindicat in transporturile rutiere) au infiintat fundatia Setar, care era singura organizatie de formare profesionala continua in domeniul transporturilor din Romania si a ramas asa pana in 1999. Atunci, conceptul era cu totul nou, mai ales ca nu existau nici reglementari foarte clare la nivel european in acest sens. Primele cursuri au fost cele pentru consilierii de siguranta ADR si au urmat cele pentru soferii de vehicule cu marfuri periculoase. Certificatele de competenta profesionala au aparut abia in 2003-2004. „Transportatorii erau interesati de formarea profesionala, pentru ca incepuse sa se auda de consilieri de siguranta, de transport ADR. Existau si acorduri internationale in acest sens si la unele a trebuit sa ne adaptam, iar altele erau in curs de elaborare“, isi aminteste Radu Dinescu.
Fundatia Setar s-a bucurat de un puternic sprijin din partea organizatiilor de profil din Olanda, Marea Britanie si Danemarca. „Acestea au considerat ca este un model foarte bun acela in care patronatul s-a unit cu sindicatul pentru cresterea valorii profesionale a soferului. Erau chiar vizite de lucru din Olanda pentru a demonstra ca acest lucru este posibil.“
Suportul olandezilor a constat, printre altele, in materiale de pregatire profesionala atent structurate. Iar incepand din 1999, formatorii din Setar au inceput sa plece catre alte organizatii, fiind si in prezent printre cei mai cunoscuti de pe piata. „Daca se mentinea un astfel de centru de formare cu acelasi standard de acces, ar fi fost mai putine centre de formare pe piata. In plus, ar fi existat o alta abordare la minister. Pentru ca un centru care este atat de puternic isi permite sa tina standardul sus.“
 
Prima tentativa de examinatori independenti
Tot in 1999, Uniunea a incercat sa creeze o asociatie a examinatorilor din transporturile auto, ca o societate civila, dupa modelul olandez. Acolo, CCV este o organizatie civila, independenta si autorizata de guvern sa faca examinari in domeniul transporturilor. Intrebarile la examene sunt alese din cele cateva mii postate pe site-ul organizatiei. Acestea sunt teste grila cu un singur raspuns posibil. Oricine poate formula o intrebare care sa fie postata pe site. Daca ea va fi validata de doua comisii si este considerata ca fiind buna, cel care a formulat-o primeste cinci euro. In plus, sistemul de examinare este transparent. „La noi s-au facut prea multe institute, astfel incat niciunul sa nu aiba o putere prea mare de negociere cu autoritatile, fapt ce a facut sa creasca puterea de convingere a celor din urma. La fel s-a intamplat si cu asociatiile profesionale. Daca la minister ar veni doar cativa parteneri solizi, acestia ar trebui sa fie ascultati. Dar daca se discuta cu mai multi, autoritatile vor avea intotdeauna o putere mai mare de manipulare asupra lor doar prin livrarea unui mesaj intr-o forma care sa poata convinge pe unii dintre ei.“
In 2002, UNTRR a infiintat fundatia Promotrans, centrul de formare profesionala continua in domeniul transporturilor, si a organizat impreuna cu IRU la Bucuresti cel de-al 28-lea Congres IRU. Uniunea a devenit in 2004 organizatie patronala reprezentativa la nivel de transporturi si este recunoscuta ca partener de dialog de ministerul de resort, participand ca membru in Comisia de Dialog Social la dezbaterea si avizarea proiectelor de acte normative privind transporturile rutiere.
 
Romanii se inscriu mai greu in asociatii
De la 37 de membri cu cati a pornit, Uniunea a ajuns sa inregistreze pana in prezent peste 13.000, cei mai multi inscrisi inainte de 2007, deoarece dupa integrare transportatorii nu au mai fost la fel de interesati sa se inscrie intr-o asociatie. „Fata de statele din Vest, romanii sunt mai putin interesati sa devina membri al unei asociatii deoarece, pe de o parte, asociatiile de la noi au avut de invatat sa aduca o valoare adaugata reala membrilor si, pe de alta parte, unii nu au o impresie buna despre asociatii din cauza recomandarilor care au fost la un moment dat obligatorii. La vremea respectiva, noi nu am dat aceste recomandari oricum, ci am facut dosare de firma destul de stufoase, iar costul era unul modic. Dar aceasta recomandare nu ne-a facut niciun bine, asa ca ne-am luptat sa o desfiintam. Noi nu ne dorim ca toti transportatorii sa fie membri la noi, ci doar cei care inteleg avantajele de a fi membru al unei organizatii. Si, din pacate, dincolo de cei preocupati de eficientizare si prevenire, si cei patiti incep sa inteleaga aceste avantaje“, explica Radu Dinescu.
Implicatiile asociatiei s-au facut remarcate si la nivelul UE, una din interventii fiind in 2007, cand au fost create regulamentele de acces la piata si profesie. „Atunci am cerut parerea membrilor despre aceste regulamente, iar ei spuneau ca sunt mai interesati de problemele actuale pe care le au. O propunere de atunci a statelor mai vechi membre UE a fost sa ne oblige pe noi sa respectam anumite prevederi mai devreme decat ceilalti membri. Atunci noi ne-am opus si propunerea a fost scoasa din regulament.” Anul acesta, UNTRR a intervenit si pentru blocarea taxei de tranzit de la Timisoara, atat in colaborare cu Prefectura Timis, cat si in nume propriu, dupa ce in 2007 a contribuit la eliminarea taxelor de tranzit, ecologica si de salubrizare de la Giurgiu.
Alte taxe eliminate cu ajutorul Uniunii sunt cea din 2006, de inmatriculare pentru autovehiculele comerciale de peste 3,5 t, si cele de transport persoane de peste 1+8 locuri, cu motoare Euro 3 si 4 – taxa ar fi fost de 9.180 de euro pentru un motor nou Euro 4 – de 12.000 cm3.

Articole similare