Populatia Europei imbatraneste rapid, iar tot mai multe familii sunt formate din una sau maximum doua persoane. Aceasta este realitatea la care lantul logistic din Europa a inceput deja sa se adapteze.
Cu ocazia unei conferinte recente organizate de P3, cu titlul „Viitorul este acum“, Michael Bourlakis, presedintele grupului de logistica si supply chain din cadrul Cranfield School of Management, a vorbit despre tendintele consumatorului european si despre rolul acestuia in lantul logistic, respectiv despre modul in care cerintele lui influenteaza intreaga industrie de logistica.
Potrivit lui Bourlakis, pana in 2070 urbanizarea va creste, aproape 75-80% din consumatorii europeni urmand sa traiasca la oras, fata de 66% in prezent.
O alta realitate legata de consumatorul european este ca acesta imbatraneste, astfel ca peste 22% din acestia vor trece de 65 de ani. Fertilitatea este, de asemenea, in scadere. „Din pacate, avem tot mai putine familii, iar dimensiunea familiei a scazut. In prezent numarul persoanelor singure si al familiilor fara copii (in crestere) reprezinta 44% din numarul total al familiilor.“ Pana in 2047 se estimeaza ca segmentul de peste 65 de ani il va depasi pe cel sub 17 ani, lucru care deja se intampla in state precum Germania si Marea Britanie, si care urmeaza sa se intample in China si Statele Unite.
In plus, criza economica inca afecteaza populatia Europei, care devine tot mai saraca avand in vedere faptul ca venitul net al consumatorului european nu creste. „Ori devenim mai saraci, ori pur si simplu nu ne mai imbogatim. Desigur, unele parti ale Europei, cum este cea din Vest, sunt bine din acest punct de vedere, dar sunt si zone, cum este Grecia, foarte afectate, unde veniturile au scazut surprinzator.“
O alta tendinta a consumatorului este de a deveni tot mai prietenos cu mediul si concentrat pe sustenabilitate. In plus, spre deosebire de acum 20-30 de ani, generatia actuala este mult mai conectata la tehnologie si mult mai informata.
Toate aceste tendinte, care sunt evidente in prezent, au o influenta puternica asupra intregului lant logistic. Astfel, populatia de peste 65 de ani (care reprezinta 25% din valoarea cumparatorilor) are o putere mai mica de cumparare si consuma mai putin. Potrivit lui Burlakis, adaptarea la acesti consumatori presupune variante convenabile legate de locatia magazinelor, asa cum au aparut deja magazinele de proximitate, de impachetare a produselor, dar si de shopping online. „Daca esti unitate de productie trebuie sa oferi pachetul potrivit, probabil cu litere mari pentru a se citi mai usor. Acest consumator se va orienta mai degraba catre produse mai sanatoase si mai ieftine.“
Pe de alta parte, deschiderea mai multor magazine de proximitate ar putea sa nu se dovedeasca o investitie foarte rentabila pentru supermarketuri. „Daca in urma cu zece ani discutam de un singur magazin de unde cumparai tot ce aveai nevoie vinerea sau in weekend pentru intreaga saptamana, acum cumparam tot mai multe produse online. Acum provocarea supermarketurilor este cum sa utilizeze aceste magazine, deoarece consumatorul nu are foarte mut timp de pierdut. Se dezvolta comertul online, iar magazinele pot deveni puncte de colectare pentru consumator, lucru care se si intampla, de altfel.“
Venitul net la nivel european este in continua scadere. In consecinta, consumatorul va deveni tot mai sensibil la pretul produselor si este posibil sa se concentreze asupra anumitor branduri, cum ar fi cele ale retailerilor. In plus, acestia vor fi mult mai cumpatati.
Lantul logistic va trebui sa se adapteze si la tendinta familiilor formate din unul sau doi membri, fara copii, pentru care trebuie pregatite unitati de consum mai mici. Sunt deja producatori care au introdus in productie sticle de vin mai mici, de exemplu. „Unii spun ca acest lucru ajuta la reducerea pierderilor. Poate pe viitor vor exista si case sau frigidere mai mici, deoarece consumul se indreapta tot mai mult catre unitati mici.“
Acest tip de consumatori devin tot mai prietenosi cu mediul. Vor sa reduca pierderile, sa aplice principiile circulare ale lantului logistic. De asemenea, se uita foarte mult la originea produselor, la trasabilitatea acestora, la sursa lor.
Un alt segment de consum este populatia cuprinsa intre 25 si 40 de ani, care este o generatie a tehnologiei. Aici o parte relevanta a consumului vine de la shoppingul online, bazat pe segmentul de consumatori care doresc totul „acum“, 24 de ore, 7 zile pe saptamana.
Iar cea mai provocatoare tendinta din lantul logistic este Omni Channel, care are ca scop livrarea catre consumator a produselor sau serviciilor asa cum acesta a solicitat, la locatia si ora pe care le doreste, tendinta cu o influenta importanta si asupra tehnologiei. „Cred ca aceasta este tendinta in intreaga Europa, sa poti livra la consumator acasa, la oficiul postal, la statia de tren, la birourile lor, oriunde ti se cere. Iar alte tendinte relevante sunt proximitatea consumatorului, locatia producatorului, astfel incat sa poata fi aproape de clienti si de furnizori.“