Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Cum se conduce si (mai ales) cum se preda o companie

Tema centrala a conferintei Tranzit de la Cluj-Napoca a fost „Firme de familie vs. multinationale“, iar dezbaterea si-a propus sa sublinieze diferentele dintre Romania si vestul Europei in ceea ce priveste mentalitatea patronilor si a managerilor, avantajele si restrictiile firmelor multinationale in ceea ce priveste luarea deciziilor si dezvoltarea afacerii, modul in care se pregateste succesiunea la conducerea companiei, dar si avantajele si pericolele pe care le presupune colaborarea cu fondurile de investitii. Discutia, moderata de directorul general Trafic Media, Marilena Matei, si de Dragos Geletu, managing director KLG Europe – care a acumulat o experienta de aproape 20 de ani lucrand si in firme de familie, si in multinationale de origine americana, olandeza sau daneza – i-a avut ca protagonisti pe Paul Senger-Weiss, supervisory board member Gebrüder Weiss, Christophe De Korver, director general Gefco Romania, si Danor Ionescu, CEO Delamode pentru Centrul si Estul Europei.

Una dintre cele mai spectaculoase interventii, data fiind indelungata prezenta pe piata a companiei pe care o reprezinta – peste 500 de ani – a fost cea a lui Paul Senger-Weiss, care, pentru a face o asociere cu orasul care a gazduit conferinta, a afirmat ca „Matei Corvin traia exact pe vremea cand predecesorii mei porneau afacerea”.
Acesta a povestit ca inceputurile Gebrüder Weiss dateaza din 1474, cand firma cu sediul in Lindau (in sudul Germaniei, langa lacul Constance) oferea servicii regulate de curierat spre Milano, oras care „la sfarsitul secolului al 13-lea avea circa 200.000 de locuitori, fata de 50.000, cat avea Londra, sau 20.000, cat avea Viena. Deci era un centru foarte puternic, iar afluxul de marfuri dinspre Germania era semnificativ.“
De atunci sunt 15-16 generatii, dar, pentru a veni mai aproape de zilele noastre, Paul Senger-Weiss precizeaza ca in 1923 a preluat afacerea socrul sau, care era atunci foarte tanar si a trebuit sa faca fata unor vremuri deosebit de grele, dat fiind faptul ca tocmai se incheiase Primul Razboi Mondial. Urmatoarea schimbare a fost in 1968, cand Paul Senger-Weiss si-a asumat conducerea, impreuna cu sotia sa, „si eram si noi foarte tineri, aveam mai putin de 30 de ani“, iar cea mai recenta dateaza din 2004-2005, dar a fost precedata de o perioada de tranzitie de circa sapte ani, deoarece „trebuie sa acorzi mult timp ca sa pregatesti o astfel de succesiune“.
Putine companii, chiar dintre cele mai mari la nivel global, se pot insa lauda cu o istorie de peste 500 de ani, astfel ca, asa cum a tinut sa precizeze Christophe De Korver, „despre istoria Gefco este mai usor de povestit, pentru ca are doar 50 de ani de prezenta pe piata.“ Inainte de a fi multinationala, compania a fost „foarte franceza“, parte a Grupului PSA Peugeot Citroën, infiintata ca subsidiara care sa se ocupe de transportul autovehiculelor celor doi producatori. In timp portofoliul de clienti, atat din domeniul industrial, cat si automotive s.a., a crescut, …

Articole similare