In cadrul Conferintei Tranzit de la Bucuresti, dezbaterea intitulata „Au acces transportatorii la contracte directe cu producatorii?” a reunit pareri atat din tabara beneficiarilor, cat si din cea a transportatorilor, fiind aici reprezentata si zona usor neutra a burselor de transport. Astfel, daca un producator ca Ocean Fish prefera sa apeleze, atunci cand parcul propriu nu este acoperitor, direct la carausii „de casa“, pentru o mai mare siguranta privind calitatea serviciilor efectuate, reprezentantii burselor de transport semnaleaza un trend crescator privind postarea de curse de catre producatori. In ciuda controverselor pe care le starnesc adesea, si casele de expeditii sunt solicitate de catre companiile producatoare, chiar daca in opinia unora serviciile oferite de astfel de intermediari, la preturi mai mici, sunt de slaba calitate.
Desi este firesc ca intre cel care detine marfa si transportator sa existe un expeditor, in realitate exista un nesfarsit razboi intre acestia. In opinia lui Dan Cotenescu, director al BurseiTransport (BT), intermedierea ramane necesara in doua situatii distincte: cand, spre deosebire de transportator, aceasta aduce plus valoare serviciului pe care il ofera, sau atunci cand cel care detine marfa solicita o concentrare mare de flote. „Daca acesta are nevoie de 60 de camioane intr-o saptamana, atunci va prefera sa incredinteze sarcina de consolidare unui expeditor care lucreaza cu 10-20 de transportatori“, a precizat Dan Cotenescu. „Chiar daca reprezint o bursa de transport, sunt impotriva expeditiei de tip intermediere in care se fructifica o informatie luata dintr-o bursa concurenta, publicandu-se apoi in alta cu preturi mai mici de transport.“
Acesta a adus in discutie si fenomenul concurentei neloiale, in sensul in care un transportator, odata ajuns la detinatorul marfii, va profita de imprejurare oferindu-si direct serviciile, bazandu-se in principal pe diferenta de cost. „Toate partile vor fi multumite, insa numai pana in momentul in care transportatorul refuza clientul pentru ca nu are mijloc de transport disponibil si ajunge sa faca el insusi activitatea de intermediere“, a punctat Dan Cotenescu, mentionand ca 65% din utilizatorii BT sunt carausi, 21% sunt companii de expeditie, iar restul sunt cu statut nedefinit, intre carausi si expeditori.
Aceste proportii se pastreaza si pe Bursa TimoCom (60% transportatori, 25% case de expeditii si 15% beneficiari de transport), dar si pe Trans.eu (55% transportatori, 31% expeditori si 14% producatori si comercianti). „Nu cred ca ar avea un beneficiu foarte mare, in special expeditorii, daca nu ar exista un echilibru intre aceste proportii“, a punctat Gabriel Sirbu, director de vanzari pentru Europa de Est in cadrul Trans.eu, completand: „in momentul in care mai multi producatori activi pe bursa vor posta direct marfa, bursa va deveni competitorul casei de expeditie, iar asta nu este de dorit“.
Desi reprezentantul de vanzari pentru Romania si Moldova al TimoCom, …