Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Manipularea tahografului vs. siguranta rutiera

Conferinta intitulata „Manipularea tahografului vs siguranta rutiera“ a fost organizata in primavara, sub patronajul Comisiei Europene si cu contributia Inspectoratului de Transport Rutier din Polonia (GITD). Obiectivul a fost realizarea unui schimb de experienta intre autoritatile de control ale statelor membre UE, pentru a creste gradul de constientizare a pericolelor care pot aparea din cauza manipularii tahografelor. Au fost reprezentate Germania, Slovacia, Marea Britanie, Danemarca, Irlanda, Austria, Ungaria, Norvegia, Finlanda, Estonia, Belarus, Suedia, Serbia, Bulgaria, Letonia, Turcia, Luxemburg, Polonia si Romania.
 

Potrivit statisticilor autoritatilor de control din UE, 30-35% din informatiile provenite de la tahografe sunt manipulate. Nu mai putin de 80% din fraude se fac cu cardurile soferilor sau cu diagramele, a aratat Veronica Pampa, reprezentata ISCTR la conferinta. De altfel, se pare ca este o practica frecventa ca un sofer sa aiba doua carduri (si in anumite situatii chiar si patru). Tot cu prilejul controalelor s-au constatat numeroase situatii cand soferii conduceau pe cardul altor persoane sau pe carduri raportate ca fiind pierdute ori furate.
Soferul poate conduce fara card doar atunci cand vehiculul este exceptat de la regulamentul 561/ 2006, daca este in afara drumurilor publice sau daca a fost furat, pierdut sau stricat cardul. Potrivit reprezentantului Inelo Polonia, Piotr Zó?ty, cele mai frecvente abateri constatate la controlul cardurilor soferilor sunt intreruperea perioadelor de odihna zilnica sau saptamanala, extinderea timpului de conducere peste limita admisa si neinregistrarea activitatilor pe card. In cazul primeia dintre ele, intreruperea perioadei de odihna trebuie inregistrata manual de catre sofer si, daca se poate, sa fie confirmata de autoritatea de control competenta care i-a solicitat mutarea vehiculului (potrivit notei de ghidare nr. 3 a Comisiei Europene). De asemenea, este bine de stiut ca noua „Regula de un minut“, stabilita prin regulamentul 1266/2009, a fost implementata in tahografe din octombrie 2011.
Cele mai uzuale situatii de fraudare, pe langa conducerea fara card sau cu un card fals, sunt calibrarea gresita a tahografului, dar si utilizarea de magneti, surse de intrerupere a voltajului si alte dispozitive de manipulare.

Pericolele folosirii magnetului sau a altor dispozitive de bruiaj
Prin schimbarea campului magnetic, magnetii atasati la cutia de viteze afecteaza activitatea senzorului de miscare, iar prin utilizarea intrerupatoarelor de tensiune se stopeaza alimentarea cu energie. In ambele cazuri activitatea de conducere si distanta parcursa nu sunt inregistrate.
Practic, sincronizarea din motor si cutia de viteze, atunci cand se foloseste magnetul, se face la 5.000 rpm (in loc de 1.200 rpm), ceea ce determina incingerea rotilor dintate din cutie, iar aceasta din urma se poate bloca in mers, cu consecinte foarte grave. Nu mai vorbim de consumul de carburant, care poate depasi 50 l/100 …

Articole similare