Ministerul Transporturilor si Agentia pentru Agenda Digitala a Romaniei analizeaza modificarea HG 1173/2003, in vederea optimizarii distribuirii autorizatiilor catre operatorii de transport. Este clar faptul ca sistemul electronic de distributie a autorizatiilor bilaterale trebuie adaptat contingentelor actuale si cerintelor de transport, dar trebuie sa fie si usor accesibil, iar actul normativ respectiv trebuie sa cuprinda masuri realiste si eficiente, proportionale cu gravitatea, pentru santionarea incalcarii regulilor de utilizare a autorizatiilor. Scopul acestor demersuri este asigurarea autorizatiilor pe relatiile necesare carausilor romani in momentul in care acestia le solicita.
Chiar daca traficul spre Rusia si Turcia a mai scazut in acest an comparativ cu cel precedent, consecinta directa a masurilor restrictive impuse de cele doua state in comertul bilateral, cererea pentru autorizatii terta-tara pe cele doua relatii, precum si pentru CEMT-uri „libere“ pe Rusia este in continuare ridicata.
Este adevarat ca in 2016 operatorii romani au beneficiat de 400 de autorizatii terta-tara de Rusia in plus fata de 2015, insa, pe de alta parte, acestia se lovesc de numeroase piedici la tranzitarea Belarusului, care a ramas acum, pe fondul problemelor din Ucraina, traseul viabil catre Rusia. Autorizatii de Belarus sunt suficiente, insa controlorii de trafic din aceasta tara interpreteaza subiectiv prevederile Uniunii Vamale Federatia Rusa-Belarus-Kazahstan. Asadar, exista o oarecare „temere“ in randul transportatorilor romani legata de tranzitarea Belarusului, desele amenzi sau retineri ale vehiculelor romanesti sub acuzatia de cabotaj micsorand atractivitatea acestei rute. Este evident caracterul subiectiv al acestor masuri, din analiza cazurilor raportate de transportatorii romani reiesind clar faptul ca transportul cu autorizatie CEMT a marfurilor „devamate“ din Belarus in Rusia nu poate fi considerat cabotaj. De altfel, Secretariatul ITF/CEMT a transmis un mesaj clar Federatiei Ruse si Belarusului referitor la necesitatea modificarii regulilor Uniunii Vamale, in spiritul prevederilor CEMT, astfel incat un transport Belarus-Federatia Rusa efectuat cu autorizatie CEMT sa nu (mai) fie considerat cabotaj.
Din pacate, pentru Turcia nu s-au obtinut mai multe autorizatii terta tara, contingentul actual ramanand la acelasi nivel din 2011, insa aici este dificil de negociat cresterea acestuia, turcii argumentand de fiecare data faptul ca autorizatiile terta tara pe care le primeste partea romana sunt foarte multe comparativ cu alte tari solicitante. Este posibil insa ca numarul de terte de Turcia sa fie suficient pentru acest an, in conditiile in care AADR a fost foarte stricta in distribuirea contingentului disponibil, iar volumele de transport terta tara din Turcia sunt in scadere.
Ministerul Transporturilor atrage atentia asupra faptului ca turcii au devenit foarte duri la controalele autorizatiilor CEMT, inclusiv in ceea ce priveste respectarea conditiei privind efectuarea a maximum trei curse, cu incarcatura, in afara statului de inmatriculare, recomandand celor interesati sa mentioneze, explicit, cursa efectuata prin Romania pe carnetul de drum CEMT.
CEMT-urile acordate Turciei ar putea fi restrictionate
Lejeritatea cu care autoritatile de la Ankara negociaza cu noi se datoreaza si faptului ca turcii au de trei ori si ceva mai multe autorizatii CEMT decat romanii, iar anul acesta, la fel ca si in 2015, jumatate din transporturile lor pe teritoriul Romaniei, in special cele de tranzit, le-au facut doar cu CEMT. Acum insa CNADNR a depistat la controlul in frontiera cazuri concrete de CEMT-uri false utilizate de carausii turci, iar suspiciunea este ca numarul acestora este mult mai mare. „Acum avem motivatia necesara pentru a limita numarul de CEMT-uri ce poate fi utilizat pe teritoriul tarii noastre, in ciuda rugamintilor organizatiei CEMT de la Paris de a nu lua asemenea masuri. Aceasta decizie e una fireasca in conditiile din ce in ce mai restrictive impuse, in ultimii ani, de autoritatile turce operatorilor de transport romani si a lipsei oricarei dorinte de negociere de catre partea turca, pentru a imbunatati conditiile de acces ale transportatorilor romani pe aceasta piata. In plus, unele din aceste masuri au fost considerate «nelegale» de catre Secretariatul ITF/CEMT, dar ele sunt, in continuare, practicate de partea turca“, a explicat Eduard Ungureanu, reprezentantul Ministerului Transporturilor la conferinta de la Iasi.
Pe aceeasi linie si Ungaria doreste restrictionarea utilizarii autorizatiilor CEMT pe teritoriul sau, incepand cu 2018, cu adresare directa catre transportatorii turci.
Prin masurile restrictive pe care le va impune, Romania doreste sa ii determine pe turci sa nu mai puna bete in roate operatorilor nostri prin tot felul de interpretari abuzive ale legislatiei internationale, inclusiv considerarea marfii incarcate din Romania cu expeditor sau destinatar strain ca fiind terta-tara, solicitarea autorizatiei terta tara pentru vehiculele sub 3,5 t sau perioadele „minime” impuse pentru utilizarea autorizatiei CEMT pe teritoriul acestui stat, a mai precizat Ungureanu. Este bine de stiut faptul ca pentru prima data, in 2016, a fost introdus codul de bare pentru autorizatiile romanesti, astfel incat sa se stopeze orice tentativa de frauda a transportatorilor straini in frontiera romaneasca.
Toata lumea a primit CEMT in 2016
Alocarea autorizatiilor CEMT a fost mai buna anul acesta, dupa ce in 2015 au ramas aproximativ 100 de CEMT-uri nedistribuite. Astfel, transportatorii care opereaza curse intre Turcia si Uniunea Europeana sau invers, respectiv Turcia-Rusia sau Turcia-Republica Moldova, dar si traficul bilateral Romania-Serbia, s-au orientat acum cu precadere catre CEMT. Desi contingentul de CEMT-uri pentru 2016 a crescut cu 30 de bucati fata de anul precedent, autorizatiile respective au fost distribuite, in acest an, aproape in totalitate. „Daca initial pentru 2016 s-a dat un CEMT la doua masini, in urma suplimentarii din martie a.c. s-a primit autorizatie si pentru o singura masina. Spre sfarsitul lui mai a avut loc o noua avalansa de cereri de autorizatii CEMT, pentru care Comisia CEMT are la dispozitie 27 de autorizatii din contingentul de baza si 14 din cele deteriorate/ contingent de rezerva“, a explicat Eduard Ungureanu.
Este adevarat ca anul acesta s-a dorit introducerea categoriei „Euro 6 sigur“ la repartizarea autorizatiilor CEMT, aproximativ 10% din contingentul total fiind repartizat pentru aceasta categorie. Estimarea respectiva, justificata de dorinta utilizarii la maximum a coeficientilor de conversie CEMT, s-a dovedit a fi supraevaluata comparativ cu cererea, din cele 216 de autorizatii rezervate pentru Euro 6 fiind solicitate si alocate, pana in prezent, circa 190. In aceste conditii, pentru anul viitor se doreste fie sa se „mearga“ doar pe Euro 5, fie sa se micsoreze numarul CEMT-urilor pentru Euro 6. In cazul Euro 4, desi initial se dorea renuntarea la aceasta categorie, operatorii de transport doresc mentinerea acestor CEMT-uri, foarte multi dintre transportatorii care fac Rusia (dar nu numai) si care detin camioane Euro 4 fiind interesati sa le utilizeze in continuare.
Transportatorii solicita sa se acorde sprijin mai mare pentru firmele mici, in conditiile in care foarte multe CEMT-uri repartizate firmelor cu flote de sute de camioane sunt returnate nefolosite, dovada a faptului ca de multe ori autorizatiile au fost solicitate pe principiul „sa fie“. In special pe destinatiile deficitare, principalul criteriu ar trebui sa fie utilizarea acestora.
„Atata timp cat AADR va fi in subordinea Ministerului Telecomunicatiilor si nu va trece la MT nu se va rezolva problema distributiei autorizatiilor. In plus, cei care au avut curajul sa reclame functionarea defectuoasa a agentiei acum nu primesc autorizatii, din diferite motive“, s-a mentionat in cadrul conferintei.
Parcul auto incepe incet-incet sa nu mai fie singurul criteriu in alocarea autorizatiilor CEMT, a subliniat Eduard Ungureanu, in special in cazul destinatiilor deficitare, astfel ca, cel putin in cazul CEMT-urilor libere pe Rusia, acestea au fost distribuite in 2016 celor care au efectuat transporturi spre aceasta destinatie anul precedent; asa cum se stie, pentru alocarea autorizatiilor CEMT pentru 2016 au fost utilizate datele furnizate de AADR privitoare la consumul de autorizatii pentru Federatia Rusa, dar si raportarile curselor CEMT transmise de transportatori in anul precedent.
Pana la inceputul lui iunie a.c., din cele 1.748 de autorizatii CEMT alocate fusesera raportate inregistrari ale 807 autorizatii CEMT, de catre 118 firme din circa 450, cu 5.160 de curse efectuate si o medie de 1,28 pe sens pe luna, ceea ce este inca destul de putin. Si mai slab, pe Rusia au fost raportate doar 300 de curse in cinci luni, adica aproximativ o jumatate de cursa pe luna.
Autorizatiile ar putea sa nu mai fie personalizate cu numele operatorului
MT a inceput discutiile cu uniunile profesionale pentru a gasi cea mai buna formula de modificare a legislatiei. Cel mai probabil, se va gasi o formula de introducere a prevederii conform careia autorizatiile care se aloca unui operator sa nu mai fie automat personalizate cu numele acestuia. Practic, in momentul in care se aloca o anumita serie si se completeaza procesul verbal de predare a autorizatiilor bilaterale catre solicitant, deja se cunoaste in sistemul electronic AADR cui ii este alocata autorizatia respectiva. In situatia in care autorizatia este returnata nefolosita, avantajul este acela ca poate fi folosita fara probleme pentru alt transportator.
Acest demers a pornit de la urmatoarea constatare: asa cum a aratat Radu Silaghi, reprezentantul AADR la conferinta UNTRR de la Bucuresti, de la sfarsitul lui mai, din evidenta AADR reiese ca pe Turcia au fost returnate nefolosite, in 2015, nu mai putin de 129 de autorizatii terta tara, in conditiile in care alti transportatori ar fi avut nevoie.
Autorizatiile respective nu mai pot fi folosite pentru ca, desi pana in septembrie 2015 exista un schimb de informatii eficient cu autoritatile turce privitor la seriile autorizatiilor returnate neutilizate, dupa aceasta data turcii – consecventi politicii de restangere a accesului transportatorilor straini pe teritoriul lor, nu au mai raspuns „din lipsa de timp“ solicitarii partii romane, astfel incat autorizatiile returnate nefolosite nu au mai putut fi… folosite, a explicat reprezentantul MT. Situatia respectiva a convenit, evident, partii turce, 129 de transporturi terta tara nemaiputand fi efectuate de carausii romani.
Nici Federatia Rusa nu mai accepta autorizatii terta tara realocate.
Pentru a eficientiza cat mai mult utilizarea autorizatiilor, operatorii au mai sugerat ca in momentul in care o companie face o solicitare noua sa i se aloce autorizatia pe care a returnat-o inainte si care este deja personalizata. In vederea optimizarii aplicatiei informatice, rubrica „preferinta traseu“ ar trebui sa ramana doar pentru autorizatiile deficitare terte-tara de Turcia si Rusia.
In acelasi timp, se cauta cea mai fericita formula de distribuire a autorizatiilor terta-tara pentru relatiile unde este cerere mare. In acest moment, distribuirea este restrictionata la o autorizatie/luna/operator, astfel ca cei care au contracte in derulare si au mai multe curse de facut sunt pusi in dificultate. Se discuta daca eliberarea autorizatiei sa se faca in baza CMR sau a comenzii sau prin simpla cerere, in momentul returnarii unei autorizatii folosite. In cazul comenzii, adoptarea masurii pare riscanta, pentru ca este usor de „fabricat“ o astfel de comanda doar pentru a primi autorizatia. „In momentul returnarii autorizatiei terta-tara folosita ar trebui sa se poata elibera automat alta noua“, este de parere Ungureanu.
Programul de alocare a autorizatiilor trebuie de asemenea optimizat, cu renuntarea la anumite relatii care nu mai sunt demult de actualitate. In plus, se analizeaza renuntarea la rubrica „preferinta traseu“, pentru ca oricum in anumite cazuri nici nu isi mai are rostul.
Diminuarea amenzilor este un alt punct important, eventual corelat cu introducerea avertismentului, plus ca perioada de utilizare a autorizatiilor ar putea fi prelungita de la 45 de zile, cat este in prezent, la 60 de zile. Transportatorii sunt de acord in unanimitate cu majorarea perioadei de timp in care este obligatorie utilizarea autorizatiilor, pentru ca anumite curse catre est sunt foarte lungi si fizic nu este timp pentru desfasurarea acestora in termen de 45 de zile. In acelasi timp, ei reclama faptul ca AADR are foarte putini angajati si acestia nu fac fata tuturor solicitarilor, astfel ca de multe ori se produc intarzieri care le afecteaza carausilor relatia cu beneficiarii. Nu ar fi rea nici limitarea numarului de firme pentru care persoanele responsabile/imputernicite cu „gospodarirea“ autorizatiilor sa aiba drept sa lucreze; se constata, de pilda, ca la completarea cererilor pentru autorizatii CEMT aceeasi persoana „imputernicita“ apare pe 20 de solicitari.
Alte autorizatii alternative
Operatorii care fac curse spre destinatii mai „deosebite”, cum ar fi Armenia, Georgia, Turkmenistan, pot folosi de anul acesta si autorizatiile Traceca, inclusiv in regim terta-tara. Si pentru Turcia sunt disponibile 300 de autorizatii Traceca terta-tara. MT le-a primit la Bucuresti la inceputul anului, insa inca nu stie cum sa le utilizeze, intrucat instructiunile primite de la secretariatul din Baku (Azerbaidjan) erau destul de neclare si nu se prea potriveau cu realitatea. MT spera sa obtina lamuririle solicitate pana la inceputul lui iulie 2016, astfel incat sa poata pune la dispozitia celor interesati aceste autorizatii.
Autorizatiile BSEC sunt si ele disponibile, insa sunt prea putin cunoscute pe piata.
Aplicatia e-tarifare ar putea elimina coruptia din frontiera
Aplicatia e-tarifare este utilizata de la 1 ianuarie 2014 in punctele de trecere a frontierei si a eliminat pana in prezent utilizarea, de mai multe ori, a unei autorizatii romanesti. Programul poate furniza date despre fiecare vehicul strain care a utilizat o anumita autorizatie pentru tranzitarea teritoriul Romaniei, inclusiv traseul prin tara. Pentru anul viitor s-au facut demersuri de introducere in sistem si a CEMT-urilor, astfel incat controlul strainilor sa fie si mai cuprinzator, a aratat Cristian Iacob, din partea CNADNR, Directia Regionala Drumuri si Poduri Iasi. Se urmareste astfel un control riguros al traficului derulat de transportatorii straini, in special turci, pe teritoriul Romaniei, protejand astfel carausii romani de concurenta „neloiala” a celor din statele din zona.
Astfel, la autorizatiile eliberate de MT pentru turci in 2016, din totalul de 29.000 pe care le-au primit acestia, au fost utilizate, pentru tranzitarea Romaniei, pana la inceputul lui iunie, 12.000 de autorizatii.