Pe 5 februarie a avut loc in Capitala finala regionala a concursului Scania Top Team 2011, adresat echipelor care lucreaza in reteaua de service Scania din Romania si Bulgaria. Competitia a fost castigata de echipa bucuresteana Blue Sharks, care a intrat in concurs alaturi de alte trei echipe din Romania si doua din Bulgaria, si care va participa la finala europeana Top Team organizata la Bruxelles in perioada 13-15 mai. Tot luna trecuta, producatorul suedez a facut o donatie catre sectia de Autovehicule Rutiere a Facultatii de Transporturi din cadrul Universitatii Politehnice din Bucuresti constand intr-un sistem de transmisie si un motor diesel de autocamion de 12 l, provenit de la operatiunile de training din Suedia.
Scania organizeaza bienal concursul Top Team, cu scopul de a creste motivatia personalului din service si de a imbunatati nivelul de cunostinte referitoare la produsele si uneltele Scania. Competitia mai are ca obiective si intarirea colaborarii dintre membrii echipelor si promovarea spiritului de echipa intre service-uri si departamentele de piese de schimb. „In operatiunile Scania avem probabil 40-50.000 de tehnicieni care lucreaza in toata lumea. Deci aceasta este profesia cu cea mai mare pondere in grupul Scania si agentii locali afliliati. Prima dintre tintele competitiei este recunoasterea acestei categorii de angajati, punerea lor in centrul atentiei si incurajarea sentimentului de mandrie profesionala“, a declarat Tord Holmstrom, country manager Scania pentru Romania si Bulgaria. Acesta a subliniat ca Scania Top Team vizeaza mai intai detinerea cunostintelor corespunzatoare pentru a face fata provocarilor propuse, si abia apoi viteza de executie.
Toate echipele participante la finala regionala desfasurata la Bucuresti au fost insa premiate, cei clasati pe locul al doilea, tot din Capitala, si echipa din localitatea bulgareasca Burgas primind obiecte promotionale si accesorii Scania in valoare de 500 de euro, in timp ce urmatoarele clasate au obtinut premii in valoare de 100 de euro. „Competitia exista pentru a-i face pe toti tehnicienii constienti de importanta dobandirii cunostintelor tehnice. Prin diferitele teste, care nu sunt chiar usoare, acestia realizeaza ca, pentru a castiga, trebuie sa fie foarte buni in ceea ce fac. Si vor fi cu totii motivati nu numai sa participe la training, dar si sa absoarba cunostintele respective“, a mai spus directorul general Scania Romania, adaugand ca acest concurs face parte dintr-un program de dezvoltare, iar editia de luna trecuta a fost a doua desfasurata in Romania.
Scania Top Team s-a desfasurat pentru prima oara in Suedia, in 1989, iar in 1996 competitia cuprindea deja cinci piete nordice, respectiv Finlanda, Norvegia, Suedia, Islanda si Danemarca. In 2003, concursul includea 17 piete, iar in 2005 numarul lor a ajuns la 21. Anul acesta, 44 de tari vor participa la competitia internationala.
Top Team nu se adreseaza insa doar service-urilor proprii Scania, ci si atelierelor independente autorizate. In opinia lui Tord Holmstrom, pietele din Romania si Bulgaria sunt destul de similare, cu tehnicieni care stiu sa faca orice, spre deosebire de cei din service-urile mari, unde exista tendinta specializarii.
„Selectam si pregatim personalul din service cam in acelasi fel, in toata reteaua. Nu diferentiem clientii si nu-i consideram pe unii mai importanti, in functie de tarile din care vin“, a mai spus reprezentatul Scania.
Sprijin pentru Politehnica
Concomitent cu desfasurarea concursului Top Team, Scania Romania a facut o donatie catre sectia de Autovehicule Rutiere a Facultatii de Transporturi din cadrul Universitatii Politehnice din Bucuresti, constand intr-un sistem de transmisie si un motor diesel de autocamion de 12 l si sase cilindri, provenit de la operatiunile de training din Suedia.
Prof. dr. ing. Cristian Andreescu, seful catedrei de Autovehicule Rutiere a Facultatii de Transporturi din cadrul Universitatii Politehnice din Bucuresti, a afirmat ca atat motorul, cat si transmisia vor fi montate intr-unul din laboratoarele Politehnicii, servind drept material didactic pentru activitati de diagnoza, studiul constructiei motorului s.a.
„Studentii vor putea sa-l demonteze, sa-l studieze, sa faca schite, dupa care sa-l monteze la loc. Se pot face foarte multe cu astfel de materiale, care nu sunt deloc ieftine. Cu bugetele actuale, noi nu ne-am fi putut permite sa cumparam un motor si o transmisie de autocamion, pentru ca acestea costa zeci de mii de euro.“ Cristian Andreescu s-a bucurat mai ales de faptul ca initiativa a pornit de la Scania, de obicei colaborarile de acest tip fiind rezultatul unei solicitari speciale venite din partea institutiei de invatamant.
„Ca strategie, mecanicii sunt foarte importanti pentru noi, si trebuie sa facem intotdeauna planuri pe termen lung pentru a gasi oamenii potriviti pentru organizatia noastra, ceea ce presupune crearea unor aliante cu diferite facultati din intreaga lume“, a spus Tord Holmstrom, care descrie aceasta colaborare drept una de tip „win-win“, prin care compania ajuta la formarea unor oameni care ar putea fi mai tarziu recrutati de Scania.
O sansa in plus pentru studentii de astazi
Nu este un secret faptul ca in Romania productia de camioane, autobuze si microbuze este la pamant, iar cea de tractoare este, de asemenea, la un nivel foarte scazut in comparatie cu ce se intampla acum mai bine de 20 de ani. Astfel, absolventii Facultatii de Transporturi au sperante mai mari doar legate de uzina Dacia de la Mioveni si fabrica Ford din Craiova, a carei evolutie o urmaresc cu atentie.
Alte segmente catre care se mai orienteaza sunt cele ale dealerilor si atelierelor de mentenanta.
„Din pacate, cel mult 10% dintre studenti ajung anual in service-uri sau in reprezentante, la vanzari, pentru ca nici nu sunt asa de multi dealeri“, a declarat profesorul Andreescu, care a mai spus ca din sectia de Autovehicule Rutiere ies anual cam 60-80 de absolventi.
„La admitere sunt 160 de locuri, dar cam jumatate se pierd pe drum. Unii studenti nu termina in promotia care ar trebui, iar altii nu termina deloc. La noi se cam «sufera» din punct de vedere al invatatului, deoarece nu pot sa dau diploma de inginer unuia care nu stie meserie“, a mai spus profesorul universitar.
Potrivit lui Cristian Andreescu, anul trecut Facultatea de Transporturi a avut cea mai mare concurenta pe loc la admitere dintre toate facultatile Politehnicii, „batandu-i“ la acest capitol inclusiv pe cei de la Automatica si Calculatoare si de la Electronica.
O veste buna in privinta perspectivelor pe termen lung ale studentilor a venit si de la Tord Holmstrom, care a declarat ca Scania Romania va trebui sa creasca intr-un ritm foarte rapid capacitatea de service, pentru ca volumele de dinainte de criza vor reveni in scurt timp. „Pe timpul crizei, noi am pastrat cei mai multi oameni. Nu am concediat personal atunci cand volumele au scazut, astfel ca inca avem un potential de crestere care exista deja in organizatia noastra, insa estimez ca intr-o perioada foarte scurta de timp va trebui sa recrutam si mai multi oameni“, a mai declarat Tord Holmstrom, adaugand ca in aproximativ doi ani Scania va trebui sa deschida si o a doua locatie in Bucuresti. Dar situatia ar putea fi extinsa la nivelul intregii tari si, cum foarte multi dintre studenti vin din provincie, ar putea fi creata chiar o situatie din care ambele parti implicate au de castigat. „Daca avem o relatie stransa cu studentii, vom putea sti la ce nivel se afla cunostintele lor si este la fel de important sa stim de unde provin acestia, pentru ca o oportunitate s-ar putea ivi intr-un alt oras din Romania, si poate vom avea disponibila o slujba in orasul lor natal sau aproape de acesta, ceea ce ar fi un castig si pentru familiile lor“, a mai spus reprezentantul Scania.
Construirea relatiilor cu viitorii angajati inca de pe bancile facultatii
Prof. dr. ing. Cristian Andreescu a propus formarea de grupuri de studenti care sa isi realizeze stagiul de practica de trei luni in cadrul companiei, iar dintre cei cu rezultate bune sa fie selectati unul sau doi pentru un job in regim part-time, cu posibilitatea de trecere pe norma intreaga dupa absolvirea facultatii.
Studentii Facultatii de Transporturi isi realizeaza stagiul de practica in cea mai mare parte in service-uri, unde o parte raman ca angajati.
Incepand cu acest an universitar, sistemul de practica din Politehnica s-a modificat fundamental, activitatea fiind comasata intr-o singura etapa, de 12 saptamani, la sfarsitul anului trei, spre deosebire de acum, cand aceasta se realizeaza la sfarsitul fiecarui an de studiu. In cele 12 saptamani, studentii vor fi repartizati la mai multe firme, service-uri, dealeri s.a. „Noi deocamdata am incheiat conventii de practica mai ales cu service-uri, unde studentii nostri vor lucra conform regulamentului sase ore pe zi, cot la cot cu mecanicii. Vor putea fi rotiti, astfel incat sa treaca si pe la receptie, sa vada cum se lucreaza si acolo. Va fi un experiment extrem de interesant si se ofera o perspectiva utila si studentilor si firmelor“, a mai spus cadrul didactic, care crede ca practica in service-uri este o proba de foc pentru studenti, care sunt pusi in fata unor cazuri concrete si trebuie sa isi multumeasca clientii care asteapta sa le fie rezolvata problema.