Volumele crescute din intreaga Europa de anul trecut s-au simtit si in cifrele financiare ale companiilor de logistica prezente pe piata romaneasca. Astfel, primele 500 au realizat anul trecut o cifra de afaceri de 1,9 miliarde de euro, fata de 1,7 miliarde in 2016. Dintre acestea, primele zece companii au realizat 680 de milioane de euro, adica 35,4% din total, fata de 576 de milioane in 2016, care reprezinta 33,7% din total. Si profitul primelor 500 de companii de la noi a crescut fata de anul trecut de la 75,6 milioane de euro la 85 de milioane de euro, iar cea mai mare portie a fost luata de primele zece companii, adica 27,6% din total fata de 23,9%, cat reprezenta anul trecut profitul acestor firme din Top 500 profit.
Activele firmelor de logistica de la noi a cunoscut doar o usoara crestere, semn ca acestea au fost reticente la investitii importante. Astfel, valoarea activelor detinute de primele 500 de firme de logistica a crescut anul trecut de la 823 de milioane de euro la 887 milioane de euro. Cele mai multe active sunt detinute, asa cum era de asteptat, de primele zece firme din top profit, respectiv 35,6%, fata de 35% in 2016.
Topul primelor zece companii in functie de cifra de afaceri a ramas in general acelasi ca cel din 2016, primul loc fiind detinut de Schenker Logistics Romania, cu 125 de milioane de euro, urmata de Havi Logistics, cu 108 milioane de euro, si Transmec cu 78 de milioane de euro.
Schenker a reusit anul trecut o crestere si a profitului de 108%, ajungand la 5,2 milioane de euro, insa a inregistrat o usoara scadere a activelor de 2%. Cea mai mare crestere a cifrei de afaceri a avut-o Havi Logistics, de 43%, explicata de preluarea logisticii pentru o importanta retea de restaurante. Cu toate acestea, compania a inregistrat pierderi anul trecut de circa 588.000 de euro, in conditiile in care activele sale au avut o crestere de doar 2%.
Transmec, care atrage clienti importanti in terminalul sau, printre care si prima firma romaneasca de transport intermodal, Routier International Transport, si-a crescut cifra de afaceri cu 15% fata de 2016, dar si profitul cu 43%, in conditiile unei cresteri a activelor cu 7%. Iar pentru anul acesta compania si-a propus o dezvoltare importanta a activitatii de transport intermodal.
Locul patru in Top 500 cifra de afaceri este detinut de Gefco Romania, cu 68 de milioane de euro, in crestere cu 14% fata de anul anterior. In ultimii ani, compania a operat transportul a peste 60% din totalul vehiculelor produse in tara noastra. Profitul Gefco a crescut cu 40% fata de 2016, in timp ce activele i-au scazut cu 6%.
Gebrüder Weiss isi pastreaza locul cinci in acest top, cu 59,5 milioane de euro, in crestere cu 17% fata de 2016, in conditiile in care firma a inregistrat si prima scadere a profitului cu 7% din ultimii patru ani, cifra explicata de cresterea activelor cu 16% in urma extinderii spatiului de depozitare cu 8.800 m2 in parcul P3, dar si in tara.
DSV Solutions si-a pastrat locul sase de anul trecut, reusind o cifra de afaceri de 49,8 milioane de euro, in crestere cu 10% fata de 2016. Profitul companiei a cunoscut, de asemenea, o crestere de 6%, iar activele, de 17%, dupa ce in primavara acestui an compania a ocupat inca 40.000 m2 in parcul CTPark Bucharest West, ajungand la 100.000 m2 spatii de depozitare in Romania.
Dupa ce inceputul anului trecut a gasit Quehenberger Logistics cu un spatiu impresionant de depozitare de peste 100.000 m2, in 2017 compania si-a consolidat pozitia pe piata reusind o cifra de afaceri de 54,3 milioane de euro, in crestere cu 17% fata de 2016. Investitiile, insa, s-au cunoscut in profitul companiei, care a scazut anul trecut cu 102%, compania inregistrand pierderi de 38.000 de euro, dupa un profit in 2016 de 1,7 milioane de euro si o crestere a activelor de 37%.
O imagine de ansamblu a acestor cifre ne face sa credem ca, desi cresterea volumelor de transport a adus in general o crestere a cifrelor de afaceri pentru firmele de expeditii si logistica, lupta pentru obtinerea de noi contracte nu a fost deloc usoara, iar negocierile pe pret au fost poate mai dure decat in ultimii ani. Dezvoltarea transportului intermodal este un semn ca multi clienti cauta solutii mai ieftine, dar si mai ecologice de transport!