Chiar daca situatia incepe sa-si revina, totusi investitiile realizate de importatorii de remorci in ateliere sunt mai cumpatate, acestia rezumandu-se doar la reechiparea service-urilor si cresterea stocurilor de piese de schimb. Insa pentru anul acesta, avand in vedere ca piata da semne de revenire, mai toti importatorii au planuri de extindere a retelei de service.
Dupa ce in 2009 a extins reteaua de service, anul trecut Autoconstruct a initiat investii care au permis extinderea gamei de servicii, cum ar fi statia ITP din locatia de la Campulung. Pentru 2011 planurile companiei includ extinderea retelei, insa regiunile vor fi alese in functie de evolutia vanzarilor pentru a fi aproape de clienti si a asigura un suport cat mai bun. Activitatea in service s-a situat anul trecut la un nivel similar lui 2009, insa pe fondul extinderii gamei de servicii si relansarii proiectelor de infrastructura reprezentantii Autoconstruct estimeaza o crestere a volumelor.
Avand in vedere conditiile pietei era necesara o regandire a strategiei si adaptare pe toate planurile, inclusiv politica de tarife si renegociere a contractelor cu furnizorii de piese. „Avem intotdeauna propuneri alternative pentru clientii nostri, dar pastram in oferta si piesele de origine, clientul fiind cel care decide pentru ce tip de piesa opteaza. De aceea si stocul a fost mentinut la nivelul impus de piata, urmand sa fie extins in functie de evolutia acesteia“, a mentionat Viorel Rusu, director general Autoconstruct. In plus, profilul reparatiilor s-a modificat putin, in trecut cel mai mare volum era generat de vehiculele noi, iar acum, ca urmare a reorientarii operatorilor catre vehicule second-hand, acestea sunt majoritare in service. Numarul angajatilor a crescut, ajungand la 53 de locatii. Avand in vedere complexitatea lucrarilor, fiind vorba de vehicule specializate, se lucreaza intr-un singur schimb.
In ciuda perioadei mai dificile traversate, gama extinsa de servicii a ajutat activitatea de reparatii sa depaseasca pragul de profitabilitate. Operatiunile din service au avut o contributie de 25-30% la cifra de afaceri inregistrata de grup.
Eficienta este pe primul plan
Investitiile realizate de CTE Trailers nu au avut drept scop extinderea retelei prin deschiderea de centre noi, ci eficientizarea celor deja existente prin softuri care sa asigure o evidenta foarte clara a stocurilor si a cash-flow-ului, echipe noi de lucru si training, atat pentru reparatiile echipamentelor frigorifice, cat si pentru specializate.
Departamentul de vanzari de piese de schimb si-a triplat cifra de afaceri, iar cea de service s-a dublat anul trecut, comparativ cu 2009. Jumatate din piesele de schimb sunt utilizate in propria retea, iar cealalta jumatate este comercializata catre terti. Valoarea stocului a ramas constanta fata de 2009, la circa 150.000 de euro. Centrul din Bucuresti si-a mentinut capacitatea, insa in celelalte puncte de lucru au fost angajate patru echipe de lucru. Incepand cu 2011 nu este exclus sa se lucreze in doua schimburi, mai ales ca a fost demarata si activitatea de asamblare a suprastructurilor Meiller.
Avand in vedere perioada dificila prin care au trecut, transportatorii au cam renuntat la revizii anul trecut, iar o parte din reparatii au inceput sa le efectueze pe cont propriu, la service apeland doar pentru operatiunile mult prea complicate.
„Pentru anul acesta dorim sa ne dublam cifra de afaceri realizata din operatiunile din service, sa ne extindem hala de service din Bucuresti si sa in-vestim in echipamente“, a spus Dana Bejan, managing partner CTE Trailers.
Vanzarile after-sales vor creste
Reteaua service-urilor autorizate Wielton au ramas la acelasi nivel (cu trei locatii), insa pentru 2011, InterCargo intentioneaza sa investeasca pentru a extinde reteaua catre zona centrala si de nord a tarii, pentru a oferi o acoperire mai buna clientilor. Nici in ceea ce priveste situatia operatiunilor de service lucrurile nu au stat diferit fata de activitatea de vanzari, astfel ca in 2009 si prima parte a lui 2010 s-a simit un recul, incepand sa creasca din a doua parte a anului trecut.
„Cifra de afaceri din after sales, care se rezuma doar la vanzarea de piese de schimb pentru produsele Wielton, lucrand doar cu service-uri partenere, reprezinta 10% din totalul performantelor companiei, restul fiind sustinut de vanzarile de remorci“, a explicat Alex Paunescu, director general InterCargo. Ca urmare a cresterii interesului pentru echipamente second-hand atat in 2009, cat si in 2010, pentru perioada urmatoare este estimata o crestere a aportului after-sales la cifra de afaceri. Valoarea stocului de piese de schimb a crescut anul trecut, fiind de aproximativ 30.000 de euro, comparativ cu 20.000 de euro in 2009. Si, chiar daca operatorii au incercat sa reduca din costuri, InterCargo nu a apelat la furnizori mai ieftini de piese de schimb.
Pentru echipamentele Langendorf, serviciile de reparatii sunt oferite de parteneri in zona Bucuresti, Arad, langa Brasov, dar si la Medias.
Volumul de activitate a crescut anul trecut, comparativ cu 2009, cu 15%, iar pentru anul acesta este estimata aceeasi crestere. Pretul pentru ora de manopera s-a mentinut la acelasi nivel cu 2009, insa pentru 2011 va creste usor.
Anul trecut gradul de ocupare a service-ului a inregistrat o crestere usoara comparativ cu 2009, de la 60-70% la 70-80%, ceea ce i-a ajutat sa se mentina pe linia de plutire, fara pierderi sau profit, in service-ul partener de la Medias, care dispune de mai mult de 20 de angajati. Valoarea stocului de piese de schimb a fost mentinuta la un nivel ridicat, de peste 100.000 de euro.
Investitii doar in echipamente
Cu o retea de cincisprezece locatii, din care doar una proprie si 14 parteneri, Schwarzmüller a inregistrat o crestere a volumului de service cu 400%, comparativ cu 2009, care a reprezentant totusi primul an de activitate, nedispunand de aceasta capacitate inainte de criza. Daca in 2009, vanzarile de piese au insumat 70% din totalul activitatii de after sales, iar service-ul, 30%, anul acesta activitatea s-a echilibrat, cele doua componente contribuind in mod egal.
Anul trecut reteaua a fost extinsa cu sase parteneri, iar pentru perioada urmatoare este urmarita dezvoltarea retelei de magazine si depozite logistice pentru piese si componente, mai ales ca valoarea stocului a crescut de la 350.000 de euro in 2009 la 500.000 de euro anul trecut, ca de altfel si numarul angajatilor, de la 11 la 18 la ora actuala. In 2010, Schwarzmüller a investit 160.000 de euro in echipamente pentru service si 45.000 de euro in scule. Pretul la manopera a ramas neschimbat, insa pretul pieselor a mai scazut. In aceste conditii, gradul de ocupare anul trecut a fost de 120%, ceea ce a determinat reprezentantii Schwarzmüller sa treaca la doua schimburi incepand cu anul acesta, in timp ce in 2009 a fost de 70%, putin peste limita minima de 65% care asigura eficienta.