La o firma de transport de dimensiune medie paguba produsa prin diferitele metode „ingenioase” de furt de combustibil se poate ridica la 200.000 de euro, ceea ce reprezinta salariul pe 12 luni al unui angajat sau motorina pentru parcurgerea a 600.000 km. Din graficul realizat de WebEye International Kft-Budapesta rezulta totodata ca firmele inregistreaza pierderi serioase si din cauza ca soferii folosesc autoturismele firmei in scopuri personale in procent de 10%.
Experientele ne arata ca, din totalul de combustibil ce dispare, 5% este furat de catre hotii „cu bun simt” si 10% de catre cei nesimtiti. In cel de-al doilea caz, la un singur camion, lunar, aceasta cantitate este suficienta pentru parcurgerea a 1.000 de kilometri. Astfel, in cazul unei firme de dimensiuni medii, cu un parc auto format din 50 de vehicule, paguba se poate ridica la 17.000 de euro, aceasta insemnand o paguba anuala de 200.000 de euro, suma ce poate acoperi salariul pe 12 luni al unui angajat sau motorina suficienta pentru a face ocolul Pamantului de 15 ori.
Sistemele de monitorizare pot evidentia cheltuielile rezultate din „scurgerea” rezervoarelor si din „drumurile ocolitoare”. WebEye International Kft a montat pana acum sisteme de monitorizare in aproximativ 28.000 de vehicule. Prin acestea se poate stabili cu exactitate cantitatea de combustibil lipsa. Experienta ne arata ca dupa montarea sistemelor au scazut cu 8-15% cheltuielile cu combustibilul.
Nu trebuie sa generalizam, dar este clar ca fenomenul de furt poate lua amploare odata cu majorarea pretului carburantilor si inrautatirea situatiei economice, iar metodele devin din ce in ce mai rafinate – ne explica George Gero, managerul de vanzari al grupului de firme WebEye. „Exista trei metode de furt, fiecare dintre ele presupunand participarea activa a soferului. Metoda clasica, cunoscuta de toata lumea, este scoaterea unei cantitati mai mari de combustibil din rezervor cu ajutorul unui furtun de cauciuc. O metoda mai «sofisticata» este alimentarea direct intr-un vas in afara rezervorului. Metoda care se descopera cel mai greu este scoaterea, in mers, permanent, a unor cantitati mici de carburant. In acest caz, hotii «sparg» sistemul intr-un loc unde carburantul circula la presiune mica”, adauga specialistul WebEye.
Problema nu afecteaza doar firmele de transport, pentru ca, in afara de furtul de combustibil, folosirea autovehiculelor pentru destinatii private poate produce pagube insemnate. In cazul unei firme care are o retea de distributie formata din 10 autoturisme, paguba produsa prin folosirea autoturismelor in scopuri personale se poate ridica la suma de 8.000 de euro pe an.