Ca in fiecare an, Craciunul a adus pentru operatorii de transport international autorizatiile CEMT pentru anul urmator. Cele 1.702 de autorizatii au fost impartite intre camioane Euro 4 si Euro 5, cu un raport de aproximativ 1,4-1,5 vehicule la un CEMT. Daca alocarea CEMT-urilor nu ridica prea multe probleme, nu la fel stau lucrurile cu autorizatiile terta-tara de Turcia.
Cele 4.500 de autorizatii cu care incepem 2014, cel mai probabil, se vor epuiza repede, astfel ca reprezentantii MT se gandesc la modalitati prin care sa ii determine pe omologii turci sa fie mai maleabili in negocieri. „Or else…“
Romania dispune pentru 2014 de 183 de autorizatii CEMT „de baza”, din care 96 sunt nerestrictionate pe Austria, 90, pe Grecia, 55, pe Italia, 155, pe Ungaria, si 67 sunt fara restrictii pe Federatia Rusa. Contingentul de baza se transpune intr-un total de 1.702 autorizatii CEMT alocate tarii noastre. Acesta e mai mare cu 22 de autorizatii fata de cel estimat initial, reprezentatii MT sesizand Secretariatul CEMT asupra unor greseli in calculul utilizat in conversia autorizatiilor CEMT pentru 2014. Din acestea, 192 sunt Euro 4 sigur si 1.510 sunt Euro 5 sigur. Practic, doar 18% din contingent a fost rezervat vehiculelor Euro 4, restul fiind distribuit pentru Euro 5 si peste. In acest mod, se estimeaza un raport de 1,4-1,5 vehicule la un CEMT.
Numarul de firme care au participat la alocarea CEMT se estimeaza sa fie acelasi ca anul trecut, potrivit reprezentantilor Directiei Rutiere din cadrul MT, in timp ce cererile de autorizatii CEMT Euro 5 au crescut de la aproximativ 1.800 in 2013 la 2.800 in 2014. Se remarca cresterea flotei de Euro 5 pentru operatorii care au detinut pana acum parc preponderent Euro 3, dar si o responsabilizare a firmelor mari in a solicita atatea autorizatii CEMT cate au nevoie. In plus, multe firme noi au solicitat CEMT pentru 2014 ca urmare a problemelor de pe relatia Turcia.
Concurenta pentru CEMT-urile nerestrictionate pe Rusia a fost si de aceasta data stransa, operatorii de transport avand la dispozitie 72 de autorizatii CEMT pentru Euro 4 sigur si 550, pentru Euro 5 sigur. Cererea a depasit cu 2,5 ori numarul de „libere“ de Rusia alocate. Totusi, aceasta destinatie nu mai este asa de interesanta, in conditiile recentelor probleme cu acceptarea carnetelor TIR pe teritoriul Rusiei. Dupa Rusia, Grecia si Italia sunt urmatoarele cele mai solicitate relatii restrictionate.
La repartitia autorizatiilor nerestrictionate s-a tinut cont de relatiile contractuale declarate pe cererea completata de operatori, precum si de istoricul activitatii lor pe relatiile respective, prin evaluarea utilizarii autorizatiilor CEMT sau a autorizatiilor bilaterale in 2013. Iar cei care nu au folosit CEMT-urile sau nu au raportat utilizarea au fost scosi de la alocare.
Autoritatile au o situatie clara cu cei care au raportat utilizarea si, avand in vedere avertismentele facute pe tot parcursul anului cu privire la respectarea raportarilor, …