Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

ANAF „nationalizeaza” afacerile transportatorilor prin impozitarea retroactiva a diurnei soferilor

Circa 100 de transportatori s-au intalnit inainte de Craciun la Bucuresti pentru a initia discutii cu conducerea ANAF si a Ministerului Finantelor privind recentele cazuri de recalculare a diurnelor acordate de cateva firme de transport soferilor de la international. Autoritatile fiscale considera ca plata unei diurne de peste 1.000 de euro, in conditiile in care salariul platit soferului este de 800-1.000 de lei, nu poate ramane neobservata de ANAF, care interpreteaza diurna ca pe un salariu ascuns, pentru care angajatorul datoreaza impozit si asigurari sociale.
 

Reprezentantii asociatiilor patronale contraataca si spun ca practica de 25 de ani in domeniu nu poate fi considerata ilegala fara consultari temeinice in acest sens. Si, mai mult decat atat, recalcularea diurnei nu se poate face retroactiv. Prima runda de negocieri s-a soldat fara niciun raspuns concret din partea ANAF, care a intrerupt discutiile la amenintarea cu greva generala.

Discutii in jurul impozitarii diurnelor soferilor s-au purtat inca din 2011, cand proiectul de modificare a Codului fiscal
de la acea vreme prevedea asta. Protestele firmelor de transport si explicatiile aduse referitoare la competitivitatea firmelor romanesti la nivel international au determinat conducerea Ministerului Transporturilor sa intervina la Ministerul Finantelor pentru scoaterea din proiectul de lege a prevederilor legate de impozitarea diurnelor.
Raspunsul primit de APTE 2002, asociatia transportatorilor care a negociat cu Ministerul Transporturilor mentinerea diurnei pentru soferi, de la ministrul secretar de stat din MT de la acea vreme, Eusebiu Pistru, se gaseste inca pe site-ul APTE (vezi facsimil).
In baza acestei asigurari primite din partea unui functionar de Stat, firmele de transport au continuat sa acorde diurne soferilor lor pentru cursele internationale, ca si colegii lor din Ungaria, Polonia, Bulgaria sau Slovacia, astfel ca decizia de impunere fiscala primita de mai multe firme din Romania a cazut ca un fulger peste transportatori.

950.000 de euro de plata retroactiv pentru Gerom Intertrans
Una dintre primele companii controlate in aceasta vara, Gerom Intertrans, din Prahova, a primit o decizie de impunere a unor impozite, asigurari sociale, penalitati si accesorii in valoare totala de circa 950.000 de euro pentru reconstituirea diurnelor platite de la 1 ianuarie 2011 si pana la data controlului, diurnele fiind reconsiderate venituri de natura salariala.
Inspectorii fiscali au motivat reincadrarea diurnei acordate soferilor care lucreaza in transportul international drept venit de natura salariala prin faptul ca „executarea obligatiilor de serviciu de catre soferi nu se realizeaza intr-un loc stabil de munca, iar deplasarea acestora in strainatate nu reprezinta o modificare a locului de munca. De asemenea, prin specificul activitatii desfasurate de angajatii cu functia de sofer, deplasarile externe nu pot fi incadrate ca activitati temporare, respectiv delegari. Astfel, soferii nu …

Articole similare

Ad