Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Conventia CMR primeaza in fata contractelor care contin dispozitii contrare acesteia

Deoarece nu putine sunt situatiile in care transportatorii au fost nevoiti sa plateasca clientului marfa deteriorata in timpul cursei, desi aceste riscuri, in cazuri particulare fiind ale beneficiarului marfii, nu sunt pagube petrecute din vina exclusiva a transportatorului/soferului, Alin Dicu, reprezentantul ASKO Assekuranz in Romania, a explicat, cu ocazia conferintei Tranzit de la Timisoara, care este responsabilitatea transportatorului in cazul unei curse internationale si cum trebuie inteleasa raspunderea lui reglementata de conventia CMR. Potrivit acesteia, raspunderea transportatorului in multe cazuri este limitata. Logica simpla care ne ajuta sa intelegem limitarea raspunderii are corespondent in tipul activitatii de transport desfasurate, deoarece veniturile provin din kilometrii parcursi si nu din comercializarea de bunuri.
 

Insa sunt si cazuri in care decizia instantei a fost aceea ca transportatorul trebuie sa achite intreaga valoare comerciala a marfurilor avariate/lipsa. Aceste situatii apar intotdeauna cand prejudiciul este produs din culpa transportatorului in circumstante de neglijenta grava/majora, asa cum este reglementat de art. 29 CMR.

Conventia CMR se aplica obligatoriu in toate contractele de transport international cu titlu oneros. In cazul unui transport intern se aplica legislatia interna a statului unde se efectueaza transportul.
In plus, trebuie tinut cont de faptul ca nici contractul si nici comanda de transport nu pot inlocui aceasta conventie, iar daca exista prevederi ce contravin conventiei CMR ele sunt lovite de nulitate absoluta.

Culpa trebuie intotdeauna probata
Potrivit lui Alin Dicu, chiar daca marfa s-a deteriorat pe timpul transportului, acest lucru nu presupune neaparat o despagubire CMR daca nu exista si o culpa a prestatorului, pentru ca in lipsa raspunderii pretentiile reclamantului sunt nefondate. „Cand vorbim de raspundere, trebuie sa existe intotdeauna culpa transportatorului. Acesta este raspunzator, conform conventiei CMR, pentru intarzierile la livrare, avaria marfurilor sau de lipsa marfurilor, cauzata de furt sau neglijenta la incarcare. Valoarea marfii pentru care transportatorul este raspunzator este intotdeauna cea din momentul preluarii pentru transport. Nu putine au fost cazurile in care clientul a solicitat mai multi bani, fara sa puna la dispozitie factura de livrare.“
In ceea ce priveste modul reclamatiei, intotdeauna trebuie sa existe o mentiune pe CMR. Daca aceasta nu exista, inseamna ca marfa a fost livrata in conditii optime. Totusi, clientul are dreptul ca in termen de sapte zile sa revina si sa faca o reclamatie, dar numai pentru daunele care nu sunt aparente, pentru ca cele vizibile trebuie mentionate pe CMR la momentul descarcarii. Daca exista daune vizibile la momentul descarcarii si nu au fost mentionate in CMR, atunci beneficiarul marfii decade din dreptul de a solicita ulterior despagubire. Iar pentru intarzierea la livrare termenul la care beneficiarul poate depune reclamatie …

Articole similare

Ad