Decalajele dintre costurile inregistrate de soferii de camion din UE pot fi uriase, asa cum demonstreaza un studiu al CNR (Comitetul National Rutier, una dintre asociatiile cele mai puternice din Franta) pe baza datelor obtinute de la diferite firme europene de transport si soferii acestora in 2016. Astfel, salariul unui sofer din Bulgaria este de 214 euro pe luna, pe cand cel al unui sofer din Luxemburg ajunge la 1.923 de euro. In schimb, diurna si alte contributii la care nu se platesc taxe sunt mult mai mari in statele din est decat cele inregistrate in vest. Potrivit acestui studiu, in Romania si Bulgaria acestea ajung in medie la 11.550 de euro pe an, in timp ce in Luxemburg sunt de doar 4.256 de euro, sau de aproape 5.000 de euro in Germania.
Aceste decalaje produc deja efecte ireversibile pe piata europeana de transport, astfel ca Franta, care era lider la transport international in urma cu 15 ani, a fost deja scoasa de pe aceasta piata inca de zece ani. In plus, una dintre problemele ridicate in studiul CNR este plata soferilor pe kilometru, care este considerata ca incurajeaza o munca suplimentara din partea acestora, ce poate ajunge sa puna in pericol siguranta rutiera.
Nu toate statele UE au un salariu minim stabilit. In Italia, de exemplu, salariul minim cade in sarcina diferitelor contracte colective de munca. Asa cum se stie, in ianuarie 2015, Germania a introdus salariul minim de 8,50 de euro pe ora, care urmeaza a fi actualizat la fiecare doi ani. In Italia, Spania si Portugalia salariul minim este platit in 14 rate anuale. In Spania si Portugalia, desi salariul minim este sub nivelul celor din statele vest-europene, este suplimentat deseori de alte plati reglementate de contractele colective de munca. Salariul minim exista si in statele estice, dar la un nivel mult mai mic. In Republica Ceha si Slovacia salariul minim variaza in functie de „nivelul financiar sau responsabilitatea sociala“ atasata postului. Soferii de camion, care au responsabilitate financiara din cauza echipamentului pe care il manipuleaza si a bunurilor transportate, primesc 20% peste salariul minim.
Potrivit studiului intocmit de CNR, cel mai mare salariu minim in sectorul de transport este in Luxemburg, 1.923 de euro pe luna, urmat de Italia, cu 1.642,37 de euro, Belgia, cu 1.502, si Germania, cu 1.473 de euro. In acest top, Franta are un salariu minim lunar de 1.467 de euro, insa acesta este impartit la 35 de ore saptamanale de lucru si nu la 40, asa cum se intampla in celelalte state.
Dintre statele comunitare, doar Republica Ceha inca nu are contracte colective de munca stabilite. Iar in statele din vest, aceste contracte sunt foarte variate. Astfel, in Franta, Belgia, Italia, Portugalia si Luxemburg sunt actualizate permanent si acopera intregul sector national de activitate. In Spania, fiecare provincie are propriile contracte, rezultand 54, dintre care unele au expirat deja. Germania are astfel de contracte in fiecare stat, in total 16.
…