Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Avem nevoie de o strategie pro romaneasca

Dupa un an tensionat, in care asociatiile patronale au lasat diferendele la o parte si au actionat impreuna si umar la umar cu transportatorii pentru a stopa cresterea aberanta a tarifelor RCA, pentru 2017 se pregateste continuarea demersurilor, pentru ca prevederile obtinute prin ordonanta guvernului nr. 54/2016 sa se regaseasca si in viitoarea lege RCA. Despre asigurarea obligatorie, dar si despre supra-acciza la motorina, pachetul rutier la nivel european si despre oportunitatile de transport ale companiilor romanesti catre state extra-comunitare, am discutat cu Radu Dinescu, secretar general UNTRR.
 

Tranzit: Cum apreciati anul care tocmai s-a incheiat pentru sectorul transporturilor?
Radu Dinescu: 2016 este anul in care nevoia a unit transportatorii si i-a determinat sa actioneze, iar impreuna au reusit sa determine o reactie din partea guvernantilor. Rezultatul este mai mare decat ne dam seama pe termen scurt, pentru ca nu de multe ori s-a reusit determinarea inghetarii preturilor, dupa 1990 fiind a treia „inghetare”.
Este regretabil ca s-a ajuns aici, pentru ca ar fi trebuit luate masuri inca de la primul protest al transportatorilor, din decembrie 2015, astfel incat sa se evite tarifele astronomice de 5.000 de euro pentru un RCA. Nu este de inteles nici abordarea ASF si nici a asiguratorilor in aceasta problema, pentru ca, in cazul acestora din urma, dincolo de bucuria de moment de a incasa mai mult, piata trebuie privita pe termen lung si cu preocupare pentru satisfactia clientului. Chiar daca numarul de vehicule comerciale este mic comparativ cu totalul masinilor inmatriculate in Romania, transportatorii sunt cei care platesc cele mai mari tarife. Pe de alta parte, 75% din piata asigurarilor din tara noastra este reprezentata de asigurarile obligatorii: RCA, de locuinta, asigurari de credite de garantii, plus casco pentru vehiculele finantate. Iar „lupta“ intre societatile de asigurare se poarta practic doar pentru 25% din piata, ceea ce este foarte putin.
Ar putea fi redus termenul de sase luni de plafonare a tarifului RCA printr-o adresa a asiguratorilor la Comisia Europeana?
O pozitie de la Comisie nu va veni prea curand si, prin urmare, nu ar putea constitui un impediment. Este important insa ca Exim Asigurari sa fie acreditat pentru RCA. In acelasi timp, nici ideea infiintarii unui fond mutual nu este rea. Este clar insa ca trebuie sa fie si capitalul romanesc implicat in piata asigurarilor obligatorii. Fondul mutual cu precadere ar atrage o referinta foarte buna, pentru ca nu ar putea fi accesat decat de firmele cu reputatie buna, toate interesate sa nu faca daune pentru ca s-ar rasfrange direct asupra costurilor lor.
Noul Parlament trebuie sa acorde atentia cuvenita acestei probleme, iar legea RCA, care trebuie sa aprobe ordonanta de urgenta, sa ofere corecturile necesare constatate din practica. Problema este ca societatile de asigurari in Romania nu se poarta ca niste parteneri ai transportatorilor. …

Articole similare

Ad