Firma are 20 de camioane, din care 10 fac transport international (doua dube frigorifice si doua prelate lucreaza numai in Comunitate, iar restul tur-retur) si 10 transport intern. Dintre vehiculele care lucreaza pe intern, cinci sunt specializate (basculante si abrollkippere) si cinci sunt sasiuri transcontainer. Pentru acestea din urma – a caror activitate este legata de terminalul din Curtici, unde volumele de activitate au scazut cu 50-60% din cauza pandemiei – ultimele luni au fost foarte slabe, cu o scadere drastica a volumelor, in opinia administratorului firmei, Constantin Mili. Pentru cele specializate lucrurile au stat diferit, ele lucrand relativ constant si in aceasta perioada, poate cu o usoara scadere, de 5-8%. La transportul international volumele au fost relativ constante, cu exceptia a 2-3 saptamani din aprilie, cand au fost Pastile catolic si ortodox. Lucrurile au stat asa mai ales pentru ca Hydras nu are clienti din automotive. Firma transporta marfuri generale, mai ales pentru sectorul constructiilor, bunuri de larg consum, care au mers bine si in perioada de varf a pandemiei, alimentare, dar nu la temperatura controlata, si cosmetice.
Daca volumele nu au fost chiar asa o problema, tarifele pentru cursele primite prin intermediari, ce reprezinta 30-40% din activitatea Hydras, au scazut cu 25-30% si la import, si la export, din cauza cantitatii prea mici de marfa de pe piata, a numarului foarte mare de camioane disponibile si a ieftinirii carburantului. „Foarte putini dintre clientii nostri directi au solicitat scaderi de pret in aceasta perioada: preturile le-au scazut doar casele de expeditii.“
Kilometri parcursi de camioanele de la international a scazut cu cel mult 15% in ultimele luni, dar inca permit obtinerea de profit avand in vedere si faptul ca firma are un grad scazut de indatorare: foarte putine leasinguri sau credite raportat la numarul de camioane din parc. Doar in aprilie Hydras a fost pe minus, insa exclusiv din cauza ca nu s-a lucrat de sarbatori. Numarul de kilometri in gol a fost mai mare, din cauza dislocarilor care au ajuns uneori si la 300 km, deoarece, daca pana in martie firma lua curse intermediare in Germania sau Austria de la punctul de descarcare la cel de incarcare, in ultimele trei luni aceste comenzi au fost mai greu de gasit si pretul lor a scazut drastic. „De exemplu, daca in martie luam o cursa locala in Germania de circa 250 km cu 350-400 de euro, acum ea nu este platita decat cu 200-230 de euro.“
Singurul cost care s-a modificat in jos in timpul pandemiei a fost cel cu motorina, care in prezent reprezinta 37-40% din cheltuielile directe ale firmei (motorina, taxe drum si soferi). „Dar scaderea cu 10-12% a pretului la motorina nu justifica o scadere a tarifului la transport cu 30%. Acest cost direct se ridica in prezent pentru noi la 0,57-0,58 euro/km (inainte de pandemie era putin mai mare din cauza pretului motorinei, dar si tariful de transport era mai mare).“
Toti soferii au primit manusi, masti si dezinfectanti, desi pana la final de martie aceste produse au fost destul de greu de gasit, dar ele nu reprezinta un cost foarte mare din punctul de vedere al administratorului firmei.
Hydras a avut in primul trimestru al anului un profit mai bun decat cel din aceeasi perioada a lui 2019 – desi de obicei primul trimestru din an e pe minus – pentru ca martie a fost o luna mai buna ca niciodata, in care cererea de transport a fost mare, iar cursele s-au legat foarte bine. „Trimestrul al doilea sper sa fie pe plus, macar sa conservam ce am produs pana in martie si daca se poate sa mai adaugam ceva.“
Constantin Mili spera ca actuala criza sa trieze mai bine piata de transport decat cea din 2008-2010 „si toate firmele cu mai putin de 3-5 camioane sa dispara, pentru ca acestea si casele de expeditie scad preturile de pe piata?“.