Cel de-al doilea webinar organizat de Busworld, la sfarsitul saptamanii trecute, a avut in centrul atentiei operatorii de transport, care sunt acum prinsi intre presiunea de a genera incasari si nevoia de a-si reduce costurile. La dezbatere au fost invitati mai multi transportatori, din diferite colturi ale lumii, care au impartasit cu reprezentantii industriei propriile provocari, precum si actiunile luate in cadrul propriilor companii.
In ceea ce priveste continuarea activitatii, cei mai multi au recunoscut ca salvarea a venit – lunile acestea – din organizarea de repatrieri din diferite state europene, dar si din oferirea de servicii de transport in scopuri medicale – transport de bolnavi sau de personal medical. Este cazul firmelor Car Tour (Spania), Linea Azzura (Italia), Say Bus (Franta), Unibuss Tur (Norvegia) sau Umbrella (Republica Ceha). Si in India au fost companii de transport care si-au oferit serviciile pentru transportul personalului medical si al echipamentelor, in timp ce compania GM2 Tours, din Maroc, s-a reorientat catre transport militar sau transportul de prizonieri. O alta solutie atractiva este trecerea la coletarie, aceasta varianta fiind prezentata de reprezentantii Haivan Group, din Vietnam, si dezvoltata si de multi operatori europeni.
Tot in aceasta perioada dificila costurile fixe trebuie atent analizate.
Mark Anderson, proprietarul Anderson Travel, din Marea Britanie, a atras atentia asupra faptului ca operatorii de transport sunt orientati cu precadere pe generarea de activitate si, implicit, de incasari, insa putini isi calculeaza cu atentie balanta dintre venituri si cheltuieli.
Acum insa este momentul optimizarii costurilor de operare. Intr-o piata competitiva, marjele de pret variaza intr-o plaja de aproximativ 10 centi, insa costurile pot varia si intre 10 si 40 de centi per km, in functie de structura de business si de cheltuieli.
Anderson a identificat 3 capitole la care se pot face economii: costurile cu telefonia mobila, rotirea optima a angajatilor pe vehicule si pe trasee de la o zi la alta si costurile cu atelierul service. De exemplu, in atelier au fost identificate piese de schimb pe stoc pentru autocare care nici nu mai erau in flota. Piesele au fost vandute, pentru ca, evident, nu mai aveau nicio utilitate.
Peste jumatate dintre companiile care au participat la webinar (peste 200 in total) au recunoscut ca au avut incasari de sub 20% in perioada martie-aprilie a.c. comparativ cu perioada similara a anului trecut. Iar greul nu a trecut inca, in conditiile in care unele scenarii vorbesc de o repornirea pietei abia inspre septembrie a.c.
Urmatorul Webinar Busworld, planificat pentru joi, 30 aprilie a.c., va avea ca tema restartul activitatii de transport de calatori dupa lunga perioada de carantina si blocaj.