Daca multi dintre noi si-au dat seama cat de grabiti eram in viata de zi cu zi abia odata cu declansarea pandemiei de coronavirus, cand toate si toti s-au oprit o vreme in loc, producatorul de salate de convenience Eisberg a realizat asta cu mult mai devreme. Intrand pe un segment reticent la nou, initial ca furnizor de salate pentru lantul de restaurante McDonald’s, investitorul elvetian a descoperit potentialul unei piete ale carei gusturi pot fi formate in timp si a asteptat cu rabdare ca romanii care isi doreau tot mai mult sa duca o viata pe cat de activa, pe atat de sanatoasa, sa adopte si acest gen de salate la punga, gata de a fi consumate. Asa se face ca vanzarile de 1.200-1.300 kg/saptamana din 2005 au ajuns amplificate in 2020 la 75 t/saptamana, chiar daca nivelul este inca mic comparativ cu tarile vest-europene. Dar tendinta pozitiva de orientare catre acest tip de produse se mentine constanta – desi pandemia a redus cu 20-30% volumele in ultimele trei luni – iar compania isi continua cu optimism planurile de dezvoltare, investind circa 6 milioane de euro in extinderea capacitatilor de productie si in utilaje moderne, de care ar fi trebuit sa beneficieze inca din martie, potrivit planurilor initiale.
Grupul Eisberg, numarul unu in Elvetia si Europa de Est in productia de salate convenience (proaspete, gata spalate si ambalate), legume si fructe proaspete, a venit in 1995 in Romania ca furnizor pentru lantul de restaurante McDonald’s, care isi lansase operatiunile la noi tot in acelasi an. Mai tarziu, din 2001, a inceput sa vanda si sub brand propriu (sau sub brandul hipermarketurilor) amestecuri de salate spalate si impachetate.
Eisberg detine trei centre de productie in Elvetia, cate unul in Austria, Polonia, Romania si Ungaria si un birou de achizitii in Spania, iar clientii grupului includ retelele de retail si jucatori din industriile HoReCa. „Eisberg a venit in Romania pentru ca l-a cerut McDonald’s, care avea acest gen de relatie in restul Europei, in Polonia, Ungaria, Elvetia si Italia. Salatele spalate au aparut in urma unei necesitati, insa piata nu a cerut genul acesta de produse“, a precizat Nicoleta Scarlat, director de vanzari Eisberg, subliniind ca apoi au venit si lanturile de retail care lucrau cu expati ce cunosteau deja brandul Eisberg. „La noi nu exista un plan bine stabilit pentru ceea ce se intampla, ci totul merge prin recomandari. Romanii sunt greu de obisnuit cu produse noi, mai ales cu cele considerate a fi pentru oameni «lenesi», deci era un risc mare sa intri atunci in Romania, mai ales ca nu mai era nimeni pe piata care sa vanda acest tip de produse.“