Analiza la zi a transporturilor rutiere de marfuri in trafic national si international arata o prabusire dramatica a afacerilor din domeniu, in contextul problemelor economice si sociale curente, ceea ce va conduce la o influenta negativa in produsul intern brut de aproximativ 6%, se arata intr-un comunicat de presa al Federatiei Operatorilor Romani de Transport (FORT).
Astfel, transportul international de marfuri, cel mai mare exportator de servicii din industrie, este foarte afectat in special pe componentele de transport de marfuri generale si din industria auto si mai putin afectat pe segmentul marfurilor la temperatura controlata. Vorbim totusi de o scadere a volumelor cu aproximativ 50% fata de 2019. Din pacate, tarifele medii practicate in transportul international de marfuri au scazut cu 10% fata de perioada similara a anului trecut, in conditiile in care noile prevederi ale Pachetului Mobilitate – in special cele cu aplicabile rapida – vor provoca o crestere artificiala a costurilor operationale in medie cu minimum 20%. De altfel, migratia firmelor de transport romanesti catre Occident a inceput deja, in special catre Germania, Austria, Belgia, Spania si Olanda, in incercarea de a mentine valabile contractele cu clientii de la intracomunitar.
Exodul soferilor catre tarile vestice continua, pe fondul instabilitatii si volatilitatii companiilor autohtone, dar si din cauza instabilitatii sociale si economice din tara noastra. Europa de Vest are un deficit total de cel putin 500.000 de soferi profesionisti, numai Anglia avand un minus de 60.000, sustine FORT.
Transportul international expres, efectuat cu utilitare de 2,4-3,5 t, functioneaza la capacitate redusa in medie cu 50% mai mica fata de perioada similara a anului trecut, in conditiile in care jumatate din flote sunt in parcari.
Per total, transportul rutier international de marfuri este afectat si de cresterea costurilor operationale in medie cu 8% pentru fiecare cursa in parte, cauzata in special de haosul timpilor de conducere, provocat de modificarea rutelor de transport, respectiv de blocajele din frontiere.
La national s-a inregistrat o scadere a volumelor cu aproximativ 20%. Foarte grav, „in Romania sunt cele mai mici tarife practicate intr-o tara europeana – cu exceptia Bulgariei – iar in ultimele 5 luni asistam la o scadere continua a preturilor, ca efect al canibalizarii pietei. In aceste conditii se constata o orientare a clientilor catre capacitati mai mici de transport, in vederea optimizarii costurilor”, se arata in comunicatul FORT.