În condițiile în care vânzările de vehicule noi sunt în scădere semnificativă – deci interesul proprietarilor este acela de a le prelungi durata de viață în loc să investească în înlocuirea lor – și chiar și costurile de întreținere și reparații se doresc a fi cât mai mici, Mec-Diesel, importator și distribuitor de piese de schimb, motoare și lubrifianți pentru camioane, autoutilitare sau semiremorci, își propune să-și crească cifra de afaceri de la 14 milioane de euro în 2019 la 15,5 milioane de euro în 2020. Printre atuurile sale se numără prețurile bune oferite și livrările rapide din stocul din țară, de 5,6 milioane de euro, sau din Italia, de 30 de milioane de euro. În plus, compania a sesizat oportunitatea de a se îndrepta spre clienții din construcții și agricultură, dintre care mulți au flote destul de vechi, și pentru asta pregătește o echipă de consilieri tehnici dedicată.
Grupul Mec-Diesel are o tradiție de peste 20 de ani și identitatea sa este dată poziția de top pe piața motoarelor noi și recondiționate și a componentelor pentru motoare. Iar pentru Mec-Diesel SEE, compania din România a grupului italian, segmentul de motoare reprezintă 30% din volumul vânzărilor, față de 5% în 2016. Din portofoliu nu lipsesc lubrifiații (cu 19% din total) și componentele pentru suspensii, transmisii, sisteme de frânare, sisteme pneumatice și electrice, filtrele, elementele de caroserie, sistemele de răcire ș.a., pentru toate mărcile de vehicule comerciale ușoare și grele. Compania-mamă din Italia își extinde și ea continuu gama de produse, iar firma locală a ales să se specializeze mai ales în trei domenii: motoare, transmisii (incluzând și cutii de viteze noi și recondiționate) și sisteme pneumatice. „Și, pentru că strategia noastră este să fim cei mai buni cel puțin într-o grupă importantă de produse, în ultimii trei ani ne-am axat foarte mult pe motoare complete sau semi-complete și pe piese pentru reparația motoarelor. Motoarele sunt de fapt inima brandului Mec-Diesel“, declară directorul general Monica Dan. Tocmai de aceea, în România sunt în permanență pe stoc peste 150 de motoare, iar în Italia mai mult de 1.500, pentru toate mărcile de camioane, autoutilitare și chiar autoturisme care circulă în Europa.
Cererea este tot mai mare în special pentru motoare întregi (semi-complete sau complete). În ceea ce privește abilitatea service-urilor din România de a efectua reparații de motoare, reprezentanții Mec-Diesel apreciază că, din fericire, avem în țară specialiști excelenți și service-uri de cel mai înalt nivel european, cu care au încheiat parteneriate stabile. Dar încă mai este nevoie de tehnicieni, de ingineri specialiști, de service-uri specializate, piața nefiind încă acoperită pe acest segment.
În plus, în multe cazuri, prețul unui motor nou sau recondiționat într-o companie specializată este mai atractiv decât costul reparațiilor în service. Adesea, pentru reparații este nevoie de prelucrări specializate ale componentelor, care pot să dureze și să coste mult, de aceea clienții preferă înlocuirea motorului, pentru ca durata de imobilizare a autovehiculului să fie cât mai mică. Pentru motoarele noi și recondiționate Mec-Diesel SEE oferă garanție de 12 luni fără limită de kilometri.
Posesorii de flote, dintre care mulți au propriile service-uri, realizează circa 80% din cifra de a afaceri a Mec-Diesel, din care cei cu vehicule grele aproape 50%, cei de distribuție națională peste 9%, distribuitorii locali 7,5%, iar cei cu utilitare ușoare 7,12%, ultimele două categorii având cel mai mare potențial de creștere.
Service-urile independente dețin doar 15% din cifra de afaceri a Mec-Diesel SEE, dar „ne interesează în mod special colaborarea și crearea de parteneriate cu atelierele independente, astfel încât, împreună, să-i oferim clientului final o reparație de calitate la un preț decent și cu un timp redus de staționare. Înțelegem foarte bine businessul clienților noștri, știm că și noi suntem o verigă în lanțul economic și de aceea investim permanent în a ne perfecționa, în a face cu responsabilitate lucrurile care țin de noi, în a fi acea «verigă cu motor» care propulsează afacerile clienților noștri“, declară Monica Dan.
Compania are clienți care cumpără piese de 20 de ani de la Mec-Diesel, pentru că „știu că le oferim o soluție tehnică bună și mai ieftină, căutam diverse variante și o alegem pe cea optimă împreună cu ei“. Deschizătorul de drumuri pentru parteneriate cu clienți noi este grupa de motoare: clienților li se propun inițial motoarele și componentele pentru motoare, după care încep să cumpere și alte tipuri de piese. În plus, așa cum explică directorul comercial Dan Cornean, atunci când participă la licitații organizate de firmele de transport de persoane, Mec-Diesel prezintă întreaga sa gamă, nu doar propulsoarele.
18.000 de repere unice pe stoc în România
Rețeaua de distribuție a companiei acoperă 13 puncte de lucru cu depozit (în Arad, Cluj-Napoca, Brașov, Constanța, Craiova, Galați, Iași, Pitești, Ploiești, Oradea, Sibiu și două în București, unde se află și depozitul central). Iar echipa comercială profesionistă, care participă anual la training-uri susținute de furnizorii de piese și componente, este formată din peste 50 de consilieri tehnici.
În depozitul din București, de 2.000 m2, se află pe stoc peste 170.000 de componente în valoare de aproximativ patru milioane de euro, din care circa 16.000 de repere unice. Manipularea acestora se realizează cu order picker-e, motostivuitoare și reach-truck-uri, iar distribuția în capitală și în împrejurimi se face cu flota proprie.
Stocul total din România se ridică la 5,6 milioane de euro și la mai mult de 18.000 de repere unice. În plus, compania locală poate accesa și stocul Mec-Diesel Italia, de 30 de milioane de euro, livrarea realizându-se în 24-72 de ore.
În Mec-Diesel România lucrează 96 de angajați, din care aproape 60 dedicați vânzărilor și 9 care sunt foarte buni tehnicieni, manageri de produs.