Un nou raport al Asociației Producătorilor de Automobile Europene (ACEA) arată că, în ciuda puternicei dezvoltări, infrastructura de încărcare disponibilă pentru vehiculele electrice din UE este încă mult sub necesar. În plus, este distribuită extrem de inegal între statele membre.
Potrivit studiului „Efectuarea tranziției către mobilitatea cu zero-emisii”, realizat de ACEA, vânzările de mașini electrice au crescut în UE cu 110% în ultimii trei ani. Cu toate acestea, în aceeași perioadă, numărul de puncte de încărcare a crescut cu doar 58% (până la sub 200.000), demonstrând că investițiile în infrastructură nu țin pasul cu creșterea vânzărilor de vehicule electrice. „Acest fapt poate fi periculos, deoarece am putea ajunge în curând la stoparea creșterii consumului de vehicule electrice ca urmare a faptului că potențialii consumatorii concluzionează că nu există suficiente puncte de încărcare pentru a-și organiza o călătorie sau că trebuie să stea la coadă prea mult pentru un încărcător rapid”, avertizează directorul general al ACEA, Eric-Mark Huitema.
Într-adevăr, analiza ACEA relevă faptul că doar 1 din 7 puncte de încărcare din UE ar avea încărcător rapid în acest moment. Doar 28.586 de puncte de încărcare sunt potrivite pentru încărcare rapidă (cu o capacitate de ≥22kW), în timp ce punctele normale (<22kW) reprezintă marea majoritate (171.239). Mai mult, o parte din așa-numitele puncte de încărcare „normale” incluse în statisticile UE sunt prize comune, cu capacitate redusă, nepotrivite pentru încărcarea vehiculelor la o viteză acceptabilă.
O altă constatare a raportului ACEA este că infrastructura existentă este distribuită inegal în UE. Patru țări, care acoperă 27% din suprafața totală a regiunii – Olanda, Germania, Franța și Marea Britanie – reprezintă peste 75% din toate punctele de încărcare electrică. Țara cu cea mai mare infrastructură, Olanda, are de peste 1.000 de ori mai multe puncte de încărcare decât țara cu cea mai mică infrastructură (Cipru, cu 38 de puncte de încărcare).
Ca urmare, ACEA a cerut Comisiei Europene să accelereze revizuirea Directivei UE privind infrastructura combustibililor alternativi și să stabilească obiective de implementare clare și obligatorii pentru toate statele membre.