Calitatea motorinei este foarte importantă pentru performanțele și durata de viață ale unui motor, deoarece aceasta trebuie să asigure o combustie adecvată, fără a produce contaminanți în exces, ce pot afecta funcționarea propulsorului. De aceea OMV Petrom propune un serviciu integrat de anti-contaminare și sigilare electronică, unic pentru piața din România și în premieră pentru estul Europei, care permite monitorizarea întregului lanț de aprovizionare.
Durata de viață a unui motor este influențată negativ și de anumiți carburanți diesel care, în funcție de tipul de distilare și de materia primă folosită, pot genera o ardere contaminată, cu depuneri, subliniază Dan Cornean, director comercial Mec Diesel SEE, un distribuitor de componente pentru motoare de autovehicule comerciale.
Atenție la contaminarea cu apă și la reziduurile din recipientele de transport!
Procesul de ardere a carburantului la motoarele diesel este generat de autoaprinderea cauzată de supraîncălzirea amestecului de carburant, datorită comprimării amestecului de aer și carburant, până când acesta ajunge la temperatura necesară autoaprinderii. Amestecul trebuie să fie cât mai omogen și mai lipsit de impurități precum cele ale particulelor de apă, deoarece un amestec neomogen poate genera o autoaprindere necontrolată și deci pierderi semnificative de putere din partea motorului și implicit creșteri semnificative de consum. În plus, o ardere incompletă poate genera reziduuri care se depun pe traseul de evacuare și chiar pe piston, iar formarea emulsiilor de apă-carburant poate cauza coroziunea sistemului de injecție și de stocare a motorinei, scăderea procesului catalitic și reducerea duratei de viață a catalizatorului vehiculelor echipate astfel, precum și înghețul instalației pe perioada iernii.
O altă calitate a motorinei care scade foarte mult când este contaminată cu apă este lubrifierea (capacitatea de a reduce frecarea dintre suprafețele solide aflate în mișcare relativă; lubrifierea mecanismelor sistemelor de injecție este o combinație de ungere hidrodinamică și ungere moleculară la suprafața de contact a pieselor în mișcare). Anumite piese în mișcare ale pompelor de injecție sau ale injectoarelor sunt protejate de uzură de către carburant, dar pentru a evita uzura excesivă acesta trebuie să aibă un nivel minim de lubrifiere.
Motoarele diesel noi, mai ales cele pentru vehicule comerciale, au filtre separatoare care au evoluat în ultimii zeci de ani de la forme simpliste la tehnologii ce permit atât filtrarea particulelor grosiere, a impurităților mecanice din carburant, cât și filtrarea particulelor de apă din carburat.
În afară de apă, în carburant mai pot ajunge reziduuri acumulate în timp în recipientele de transport și depozitare – cum ar fi rugina – care trec apoi în rezervor, mai ales când operatorii mai folosesc recipiente intermediare de transport al carburantului și nu alimentează vehiculele exclusiv de la benzinării autorizate. Or, impuritățile mecanice, mai ales dacă nu sunt filtrate cu ajutorul unor filtre de calitate și corespunzătoare din punct de vedere tehnic, pot genera uzuri premature ale pistoanelor de injecție și injectoarelor și, mai grav, pot cauza blocarea completă a acestora din urmă, care pot chiar să nu mai funcționeze.
Carburantul impropriu poate duce și la pierderea garanției motorului
În cazul defecțiunilor la motor este destul de greu de probat cauza, mai ales când problema apare după un timp îndelungat de utilizare, explică Dan Corneanu. Totuși, producătorii de sisteme de injecții pot face expertize în urma cărora să determine ce a provocat defecțiunea, iar dacă motivul nu este strict legat de caracteristica acelei componente, ci, de exemplu, de calitatea slabă a carburantului, pot fi refuzate solicitările de garanție.
De aceea reprezentații Mec Diesel SEE le recomandă transportatorilor să utilizeze carburanți adecvați, din surse sigure, și să nu caute cu orice preț să facă economii atunci când posibilele defecte ar costa mult mai mult, deoarece ar duce la uzuri premature ale motorului.
Un serviciu unic în Europa de Est, de monitorizare a lanțului de aprovizionare
Dată fiind legătura strânsă dintre carburantul folosit și durata de viață/performanțele motorului, OMV Petrom oferă un nou serviciu, unic pe piața noastră și pe cea est-europeană, de anti-contaminare și sigilare electronică a gurilor de descărcare a cisternelor care transportă carburanți de la rafinăriile Petrom.
Investiția a fost susținută de companie și de partenerii săi implicați în logistica transportului de carburanți și vine în completarea altor investiții realizate în măsuri de protecție, pe tot lanțul valoric, de la producție la livrate, „astfel încât să le putem garanta clienților produse de calitate prin faptul că, utilizând noua tehnologie, ne asigurăm de integritatea lanțului de aprovizionare cu carburant“, așa cum explică reprezentanții OMV Petrom.
Gestionarea lanțului logistic este un element esențial pentru distribuția de carburanți și presupune o monitorizare permanentă, de la momentul în care aceștia sunt preluați din depozite și sunt încărcați în cisterne, continuând cu transportul lor și până la livrarea în stații și la clienți. „Iar digitalizarea procesului de monitorizare a reprezentat un pas firesc, deoarece ne oferă posibilitatea de a urmări în timp real fiecare etapă a transportului și de a interveni acolo unde este cazul, astfel încât să putem livra produse de calitate în condiții de siguranță.“
Practic, întregul lanț de aprovizionare este securizat cu ajutorul unei platforme digitale integrate care se bazează pe un sistem de sigilare electronică, pe notificare cu alerte și pe un sistem de monitorizare GPS a traseului parcurs.
Toate opririle și punctele unde se efectuează încărcarea și descărcarea carburanților sunt validate în această aplicație care este conectată la o serie de senzori montați pe cisterne, ceea ce împiedică descărcarea fără acordul reprezentanților OMV Petrom în locuri neautorizate în platforma digitală și protejează calitatea prin diminuarea substanțială a riscului de contaminare în timpul transportului și la descărcare.
„Noi ne mândrim că suntem prima companie din estul Europei care a implementat împreună cu transportatorii parteneri un astfel de sistem, digitalizând un proces esențial din cadrul logisticii.“