Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

80% din transporturile pe distanțe lungi sunt intermodale

Criza sanitară din 2020, care a dus în anumite perioade la închideri sau blocări de frontiere, nu a făcut decât să încline și mai mult balanța în favoarea transportului intermodal, care deținea oricum o pondere mai mare din volumele H.Essers pe distanțe lungi, iar tendința era în creștere. Faptul că unele mărfuri au fost transferate pe tren a făcut ca firma să aibă constant de lucru inclusiv în primul semestru al anului și ca cifra de afaceri să scadă doar cu 10-15% față de perioada similară din 2019.

Activitatea H.Essers este împărțită în mai multe divizii, în România transportul (internațional în camioane proprii sau intermodal) și depozitarea și distribuția având o pondere aproximativ egală din totalul cifrei de afaceri. Maarten Moller, manager operațional mărfuri de valoare, se așteaptă în continuare la creșteri de volume, deși este dificil să facă estimări, „dar când oferi servicii integrate toate activitățile cresc în paralel, la același nivel. Așa a fost în ultimii ani și așa va fi și de acum înainte: o creștere stabilă. Dar mai important este să fie o creștere sănătoasă, pentru că pe piață este prea multă capacitate de transport, ceea ce pune presiune pe tarife.“

Având în minte acest obiectiv, compania a reușit de-a lungul timpului să-și mențină profitabilitatea, ceea ce a fost mai ușor în cazul depozitării, dar mai greu la transport rutier și intermodal, unde depinde în ce industrie activezi: farmaceutice, mărfuri generale ș.a.

De aceea în România H.Essers a investit foarte mult în depozite, și asta susține și transportul. „Iar mixul dintre cele două activități ne interesează cel mai mult pentru compania de aici.“

2,5 milioane de euro pentru echipamente intermodale

Investițiile H.Essers din perioada imediat următoare nu sunt influențate de Pachetul Mobilitate, ci poate doar de criza sanitară. Compania înlocuiește camioanele la fiecare patru ani, iar acum are în plan să rămână cu cele pe care le are deja, dar va achiziționa în viitorul apropiat, inclusiv pentru firma din România, noi echipamente de transport intermodal – șasiuri, containere de 45′ și 100 de semiremorci noi – în valoare de circa 2,5 milioane de euro, pentru a susține așteptata creștere a volumelor sale de transport. Deoarece în ultimii ani ponderea transportului feroviar în dauna celui rutier a crescut, iar tendința va continua.

Noua conexiune Curtici-Istanbul merge cât se poate de bine în contextul din Turcia

Dincolo de evoluția firească a pieței în această direcție, pentru H.Essers creșterea semnificativă a numărului de kilometri parcurși la intermodal față de cei de pe șosea a venit datorită începerii unor rute noi, în afară de cele inițiale, dintre Belgia și România: de trei ani semiremorcile firmei merg din Olanda în Polonia (o piață cu un potențial uriaș, de unde acum trei ani exista o cursă/săptămână, iar acum sunt patru), și de la Curtici la Istanbul (o plecare pe săptămână, dar planul este ca în scurt timp să se ajungă la 2-3, în funcție și de situația de pe piața turcă, unde lira a ajuns la un minim istoric și nu prea mai sunt importuri, iar exporturile au crescut enorm). „Dacă ne uităm la numărul comenzilor“, concluzionează Maarten Moller „la începutul lui 2018 circa 60% din transporturile noastre erau intermodale și 40% pe roți, iar în mai 2020 80% erau intermodale și 20% pe roți. Asta ca pondere din total, pentru că din punct de vedere al volumelor ambele tipuri au crescut. Chiar și mărfurile de mare valoare se transportă adesea cu trenul.“

Creșterea a fost determinată și de faptul că noul coronavirus a dus la închiderea sau blocarea granițelor țărilor europene, astfel că unii clienți H.Essers, care de obicei mergeau doar pe șosea, pentru că era mai rapid și mai ieftin, au ajuns să prefere intermodalul, iar unii, care foloseau deja intermodalul, au ajuns să suplimenteze volumele, pentru a menține continuitatea aprovizionării, „ceea ce se reflectă și în cifrele noastre, deoarece am avut constant de lucru. Asta nu înseamnă, desigur, că nu am fost afectați de pandemie: cifra de afaceri a scăzut cu 15-20% în primele șase luni din 2020 față de perioada similară din 2019. Nici nu cred că există vreun transportator care să nu fi fost afectat, deoarece toate industriile au scăzut ca volume, unele mai devreme, altele mai târziu. Dar am avut de lucru.“

În completarea parcursului pe calea ferată, compania are în Țările Baltice, Balcani și Polonia camioane care fac transportul regional al mărfurilor sosite acolo cu trenul.

Eforturi pentru protejarea flotei din estul Europei

H.Essers are în România 310 de camioane și 300 de semiremorci, după ce în 2020 s-a renunțat la circa 20, din care cinci relocate în Polonia și unele care ar putea fi mutate în Germania, unde acum câțiva ani compania a cumpărat o firmă de transport de medicamente, cu parc auto propriu.

Alexandru Borza, manager de flotă în cadrul H.Essers, declară că grupul caută să-și protejeze atât cât se poate flota din estul Europei, în ciuda Pachetului Mobilitate 1, deci nu vrea să plece din România, unde are a doua firmă după cea din Belgia din punct de vedere al numărului de angajați, de camioane și de semiremorci (din circa 3.300 de unități la nivel european). Ba chiar așteaptă să-i fie livrate 15 autotractoare pentru transport în industria farmaceutică. Fiecare divizie (air cargo, mărfuri generale, mărfuri de mare valoare, transporturi speciale, transport vrac și farmaceutice) are propria flotă, independentă de a celorlalte, cu managementul său, cu propriile semiremorci și propriii clienți, și ele nu se intersectează decât la nevoie. La fel și șoferii, sunt alocați pe divizii și instruiți special pentru o anumită activitate.

Camioanele companiei au fost folosite la capacitate și la începutul pandemiei, deci firma nu a apelat la șomaj tehnic, dar a redus diurna cu 5 euro/zi, deoarece eficiența utilizării flotei a scăzut. Pentru unele divizii media lunară a fost cu 5-10% mai mică decât în 2019, atât din cauza numărului mai mic de comenzi, cât și a cozilor din vămi.

În afară de România, compania mai are în est flotă proprie în Polonia, 150-200 de camioane, împărțite între mai multe divizii, și în Bulgaria, 56 de camioane și circa 50 de semiremorci.

Tarife constante, dar cheltuieli mai mari din cauza funcționării lanțului logistic

Când prețul carburantului a scăzut în primăvara lui 2020, clienții H.Essers au solicitat reduceri de tarife, dar pe intermodal acest lucru nu este posibil, deoarece costurile nu depind de prețul motorinei. Și oricum ulterior carburantul s-a scumpit iar cu peste 20%. Ca să nu mai vorbim de faptul că pandemia a adus perturbări ale rețelei de distribuție, din cauza frontierelor care s-au închis și deschis și a clienților care au închis și deschis fabricile, uneori pentru 6-8 săptămâni, deoarece nu mai aveau piese sau comenzi sau existau cazuri de infectări. Iar dacă funcționarea lanțului logistic nu este optimă, cursele nu se mai leagă la fel de bine ca înainte, dislocările sunt mai mari, și toate aceste realități noi au dus și la creșteri de costuri de transport – în condițiile în care tarifele/km sunt aceleași de la început de an – deoarece clienților pentru care se mai lucrează nu li se pot cere măriri de tarife pe motiv că nu se mai pot lega cursele lor de altele, că se fac mai mulți kilometri fără încărcătură și se lucrează mai mult decât la începutul contractelor la planificare și rerutare.

Sistemul IT al companiei a fost de mare ajutor în acest demers, oferind, în afară de o foarte bună vizibilitate asupra curselor și eficienței, și flexibilitatea de a lucra de acasă. Iar acum este în dezvoltare un nou sistem de planificare dinamică, de natură să sprijine planificatorii în munca de zi cu zi, oferindu-le în același timp ultimul cuvânt în luarea deciziilor, deoarece au cunoștințe pe care sistemul nu le are.

H.Essers are un centru IT în Belgia, cu peste 100 de angajați care mereu vin cu o inovație, în funcție de cerințele clienților din diverse domenii industriale sau de slăbiciunile descoperite în aplicații – mai ales când este vorba de turnurile de control folosite în transportul bunurilor de mare valoare, unde „trebuie să fim în fața competitorilor, dar mai ales a hoților“.

Relocarea flexibilă a resurselor și portofoliul divers de clienți, vitale pe timp de criză

Maarten Moller crede că e greu de estimat ce va fi în viitorul apropiat, pentru că activitatea din unele industrii a revenit la normal și se stabilizează, în timp ce altele sunt încă afectate, cu fabricile închise. „Dar sperăm ca în lunile de final de an, care sunt de obicei lunile bune, să nu mai fie probleme cu virusul – pentru că din păcate unele țări redevin zone roșii. Noi însă ne vom strădui și de această dată să avem continuitate în activitate și să menținem rețeaua logistică funcțională.“

Unul dintre avantajele H.Essers în astfel de momente este faptul că poate reloca resurse dintr-o țară în alta sau de la un departament la altul, în funcție de cum scad și cresc volumele. De exemplu, industria de construcții s-a oprit în Belgia din cauza virusului – compania are activitate și în acest domeniu – dar a continuat în Olanda și Luxemburg ca și cum nimic nu s-ar fi întâmplat, deci capacitățile au fost mutate aici.

Un alt avantaj este acela că activitatea sa se împarte în mod sănătos între diverse industrii – chimică, farmaceutică, a mărfurilor de mare valoare – ce contribuie în procente egale la cifra de afaceri. Compania are puțini clienți din automotive și niciun producător de autovehicule, ci numai de anvelope și piese.

În România H.Essers a reușit să-și păstreze anul acesta toți angajații și toate departamentele și, chiar dacă în depozite au fost 1-2 îmbolnăviri, este vorba de incidente izolate. În prezent se lucrează la capacitate, dar asta și pentru că firma are mulți subcontractori și în perioada stării de urgență a oprit colaborarea cu ei pentru ca flota proprie să aibă de lucru.

Maarten Moller consideră că diferența cea mai mare față de criza din 2009 – care de fapt a început în 2007 și efectele economice s-au văzut după o vreme – este viteza cu care s-au întâmplat lucrurile anul acesta, când, în 5-6 săptămâni de la aflarea veștii că virusul face victime în China, toate țările europene și-au închis granițele. În plus, în 2009 a fost o criză financiară și s-a manifestat o lipsă de încredere în sistemul bancar, pe când acum populația nu mai consumă sau consumă diferit. De aceea și în cazul H.Essers divizia cargo are volume uriașe din e-commerce.

Grupul este întotdeauna deschis spre noi oportunități, inclusiv spre preluări de companii, și de aceea a cumpărat de curând o firmă care face transport de mărfuri vrac și în cisterne, pentru a crește activitatea de mărfuri vrac, mai ales chimicale și alimente. „Deci categoric o criză aduce și oportunități noi.“

În rest, compania se axează mai ales pe industria farmaceutică și chimică, unde oferă soluții complet integrate, și nu este interesată să se implice în activități noi, „ci poate în regiuni noi“.

Multe firme mici vor dispărea din cauza lipsei de lichidități

Deoarece H.Essers lucrează cu mari organizații multinaționale din industriile farma, chimică ș.a., care pe termen scurt nu prezintă risc de insolvență, șeful diviziei sale de transport mărfuri de valoare nu este îngrijorat de recuperarea banilor de la clienți. Dar pe clienții mici, în cazul cărora riscul este mai mare, îi monitorizează mult mai atent decât în trecut, din cauza lipsei de lichidități de pe piață, și, pe cât posibil, încearcă să nu lucreze pentru case mici de expediții. „Cred că unii retaileri și unele firme de transport și expediții vor dispărea de pe piață, pentru că unele industrii au fost afectate grav de criza sanitară. Dar depinde de fiecare în parte, de cât de flexibil poate fi: dacă ai un contract exclusiv cu un producător dintr-o industrie care nu mai merge bine, ca automotive, ești suficient de agil cât să te îndrepți în 6-8 săptămâni spre o altă industrie, sau te oprești și aștepți vremuri mai bune?“

Tinerii nu mai sunt interesați de șoferie

H.Essers are un proiect de școală de șoferi, dar deocamdată este în așteptare deoarece, așa cum explică Alexandru Borza, tinerii nu prea mai sunt interesați de această meserie. Media de vârstă a conducătorilor auto ai firmei din România este de 43 de ani, iar ai celei din Bulgaria, de 48 de ani.

În urmă cu 4-5 ani compania reușea să angajeze tineri fără experiență pe care să-i învețe tot ce aveau nevoie să știe ca să fie șoferi profesioniști, dar 95% dintre ei fie au plecat la alte firme, fie s-au lăsat de meserie.

Articole similare