Covid-19 ar putea fi factorul decisiv care declanșează revoluția comercială a secolului al XXI-lea. 2020 va rămâne în amintirea tuturor nu doar drept anul pandemiei, ci și drept anul care a generat cele mai multe schimbări în paradigmele de consum sau anul în care comerțul electronic a atins punctul de inflexiune, migrând de la segment de nișă la cel de trend principal, este de părere futurologul Sean Culey, strateg, consilier în transformare şi consultant extern al P3 Logistic Parks.
Ultimile luni au evidențiat o creștere semnificativă a comerțului electronic, care a înregistrat o evoluție spectaculoasă într-un interval record de timp, atingând 4,28 de trilioane de dolari în 2020, cu 27,6% mai mult față de 2019. Amazon, de exemplu, a raportat un venit net din vânzări de 96,1 miliarde de dolari în trimestrul al treilea din 2020, cu 37% mai mult Q3 2019. Cu excepția Statelor Unite, Germania este cea mai mare piață de desfacere a Amazon, urmată de Marea Britanie.
„Pandemia a schimbat multe dintre paradigmele existente până acum la nivel social, economic și tehnologic, având impact major asupra obiceiurilor de consum și accelerând nu doar adoptarea internetului, revoluția automatizării și a plăților digitale, ci și tranziția de la comerțul fizic la cel electronic. Cu siguranță multe din tendințele, comporatmentele, modurile de lucru și soluțiile care până nu demult păreau futuriste vor fi, în viitorul apropriat, parte integrantă a ceea ce numim noul normal”, a declarat Sinziana Pardhan, Managing Director P3 România.
Dezvoltarea comerțului electronic în Europa se derulează, de asemenea, într-un ritm accelerat, atingând o creștere de 13,6% în 2019, prezența directă a Amazon în Marea Britanie și Germania reprezentând o marjă considerabilă a acestui rezultat. Marea Britanie este de departe cea mai mare piață de comerț online B2C din Europa. La rândul său, Europa Centrală adoptă rapid comerțul electronic, Republica Cehă înregistrând cel mai considerabil ritm de creștere din regiune. În 2019, segmentul de e-commerce din Cehia a ajuns la 4,4 miliarde de euro, iar rata anuală de creștere până în 2021 este estimată la 16%. Deși marea majoritate a țărilor europene adoptă cu ușurință comerțul electronic, Europa de Est înregistreză cel mai scăzut nivel. Totuşi, recuperează rapid diferența, iar creșterea vânzărilor online pentru țările est-europene continuă să evolueze cu o rată anuală estimată la două cifre.