Comitetul Național Rutier din Franța (CNR) și cabinetul Moreus au realizat, inclusiv pe baza unor interviuri cu manageri de transport și șoferi din Polonia, un studiu despre transportul rutier de marfă din această țară din 2019, așa cum au făcut-o periodic și pentru alte state europene și cum au făcut, pentru Polonia, și în 2017. De aici reiese că pentru un ansamblu de 40 t care face transport internațional costul/km, cu excepția cheltuielilor administrative, era de 0,78 euro, față de 0,70 în 2017, mai ales pe fondul creșterii cu 15,3% a costurilor cu șoferii, cu 10,7% a costurilor de deținere a vehiculelor și cu 7,7% a taxelor de drum.
Flota poloneză este, din 2007, lider pe piața europeană de transport rutier internațional de marfă, la mare luptă cu Germania din punct de vedere al activității totale. Dar încă din 2017 se văd anumite semne că această poziție se clatină din cauza dificultății firmelor poloneze de a găsi șoferi – iar cei pe care îi găseau preferau să lucreze la internațional pe distanțe medii, pentru a se întoarce acasă o dată la două săptămâni – astfel că și kilometrajul anual al unui șofer de origine poloneză s-a diminuat de la 128.000 km în 2017 la 126.400 km în 2019. În plus, în cei doi ani salariul minim a crescut cu 6%, iar pentru a fideliza forța de muncă angajatorii au crescut și diurnele, astfel că un șofer polonez cu contract în Polonia costă în medie cu 7,4%/an mai mult în 2019 decât în 2017, până la 23.575 de euro/an. Tot pentru a-și fideliza șoferii, transportatorii au apelat la leasing operațional cu toate serviciile incluse, care le permite să înnoiască foarte des flotele și să propună cele mai noi camioane.
Transportul rutier polonez de marfă este orientat mai ales spre internațional, care deține aproape 64% din volumele sale totale. Media distanțelor parcurse într-o cursă este de 750 km, ceea ce confirmă caracterul de transport internațional pe distanțe lungi al activității flotei poloneze.
Volumele de la internațional au crescut mai repede, cu peste 8%/an, din 2008 până în 2018, decât cele de la intern (+4,8%/an).
Cabotajul realizat de străini pe teritoriul Poloniei este insesizabil, dar cabotajul realizat de flota poloneză reprezintă în 2018 aproape 5,3% din activitatea sa totală, numărul de t-km crescând de peste 17 ori în 10 ani. Principala țară în care polonezii fac cabotaj este Germania, cu o rată anuală de creștere de peste 50% între 2008 și 2018, până la 16.637 de milioane de t-km, urmată de Franța, cu 12.032, și la mare distanță Suedia, Marea Britanie și Italia. Și la nivelul Uniunii Europene, din punct de vedere al numărului de t-km, Polonia estre printre primele țări în ceea ce privește cabotajul.
Taxele de drum și costul cu deținerea vehiculelor au crescut cel mai mult
Taxele de drum din Polonia sunt gestionate prin ViaTOLL, sistem apărut în 2011, când acoperea 1.565 km de drum, mai ales de autostradă, pentru ca în 2019 să fie vorba de toate autostrăzile din țară și de drumurile naționale express, adică aproape 3.680 km, din totalul de 424.000 km ce formează rețeaua rutieră a Poloniei. ViaTOLL este obligatoriu pentru toate autovehiculele cu greutatea totală maxim autorizată mai mare de 3,5 t. Pe drumurile express taxa este cuprinsă între 0,05 euro/km (pentru cele de 3,5-12 t minimum Euro 5 și pentru autobuze minimum Euro 5, indiferent de greutate) și 0,12 euro/km (pentru autovehicule de peste 12 t, cel mult Euro 2). Iar pentru drumurile naționale taxa este cuprinsă între 0,04 și 0,10 euro/km, pentru aceleași categorii de mai sus.
Costul anual cu taxele de drum pentru un ansamblu de 40 t care merge la internațional este cuprins între 10.000 și 25.000 de euro, în funcție de țările unde ajunge, în creștere semnificativă față de studiul anterior, și cu o tendință de creștere și după 2019, din cauză că sunt tot mai multe țări care au recurs la o taxă/km și din cauză că tarifele din țările care aveau deja taxă au crescut. Această valoare include adesea eurovinieta de 1.250 de euro/an pentru Țările de Jos, Luxemburg, Danemarca și Suedia. CNR estimează că taxele de drum plătite de o firmă poloneză tipică, incluzând eurovineta, sunt de 16.700 de euro/an.
CNR a folosit în acest studiu și interviuri cu 20 de companii poloneze de transport rutier de marfă care au operațiuni pe distanțe lungi, majoritatea la internațional, unele și prin subcontractori (firme poloneze mai mici sau firme lituaniene sau letoniene). Acestea au între 6 și 150 de camioane, între 6 și 150 de șoferi și cifre de afaceri de la 302.300 la 27.907.000 de euro. Rezultatele interviurilor, atrag atenția reprezentanții CNR, nu pot avea valoare statistică, dar împreună cu alte studii de piață și cu studiile realizate anterior pentru Polonia oferă o imagine clară asupra transportului rutier de marfă polonez.
Vehiculele acestor firme sunt exploatate intensiv, 220-330 de zile/an, cu cele mai multe firme în jurul valorii de 265. Kilometrajul mediu anual parcurs de vehicule este cuprins între 110.000 și 150.000 km, cu cele mai multe firme în jurul a 135.200 km. Transportatorii păstrează camioanele 6-10 ani, cei mai mulți șapte ani, și le achiziționează de obicei în leasing pe 36 de luni, cu avans mediu de 15%, după care le mai folosesc patru ani. Tot mai multe firme, pentru a înnoi mai des flotele și a fi astfel mai atractive pentru șoferii polonezi, apelează și la leasing operațional pe 24-48 de luni (cel mai adesea pe 36 de luni, în general cu contract full service). Cele mai multe companii declară că nu sunt mulțumite de condițiile în care pot vinde mașinile pe piața second-hand, de aceea preferă leasingul operațional care să le dea posibilitatea să le returneze la final de contract. Dobânda este estimată la 3%, iar costul anual de deținere a unui ansamblu articulat de 40 t este de 14.278 de euro la un raport camioane/semiremorci de 1,07 (mai mic decât la studiul din 2017, când era de 1,25).
Prețul mediu de achiziție a unui camion Euro 6 este de 70.000-90.000 de euro, cu cele mai multe firme în jurul valorii de 78.000 de euro. Iar o semiremorcă este estimată la 23.000 de euro și este păstrată în flotă, în medie, 11 ani.
În 2019 costul mediu al carburantului în Polonia a fost de 0,9543 euro/l. Transportatorii preferă să cumpere motorina din țară, mai ales en gros. Un plin le permite să meargă aproape două săptămâni în alte state europene și, dacă circuitele sunt mai lungi, ei alimentează din statele pe care le tranzitează și unde prețul este mai mic, ca Luxemburg sau Spania.
Pe 2 martie 2020, valoarea accizei pentru carburant era de 34,02 euro/hl, fără posibilitate de returnare a unei părți din această sumă.
Cele mai multe firme intervievate au apelat la leasing cu contract de întreținere, iar pentru cele care au contract de leasing operațional întreținerea și reparațiile sunt adesea incluse în contract. În plus, cei mai mulți transportatori chestionați au propriul atelier. Valoarea anuală a lucrărilor pentru un ansamblu articulat de 40 t este estimată la 5.000 de euro.
Costul anual cu anvelopele este cuprins între 2.500 și 6.000 de euro, cu o medie de 3.900 de euro/ansamblu, în funcție de modalitatea de achiziție a vehiculelor (cu sau fără contract care acoperă anvelopele) sau de marca aleasă, dar și de kilometraj și de sarcina transportată. Firmele care nu au contract ce acoperă și anvelopele declară că plătesc 350-500 de euro pentru cumpărarea unei anvelope.
Asigurările sunt și ele de valori foarte diferite, de la 1.900 la 3.500 de euro/an/ansamblu. Cele mai multe firme poloneze încheie asigurări ce acoperă toate riscurile. Valoarea medie estimată de CNR este de 2.530 de euro pentru un ansamblu articulat de 40 t cu asigurare ce acoperă toate riscurile, față de 2.700 de euro în 2017.
În 2019, taxa/axă în provincia Cracovia a reprezentat echivalentul a 1.303 euro/an pentru un ansamblu articulat de 40 t și cinci axe, cu suspensii pneumatice, sumă care are două componente: 735 de euro/an pentru un autotractor Euro 6 pentru utilizare cu semiremorcă având o greutate totală în ansamblu de peste 36 t și 568 de euro/an pentru semiremorca aferentă.
Costurile cu un șofer au crescut cu 15,3% în doi ani
La 1 ianuarie 2019 salariul lunar minim brut în Polonia era de aproape 523 de euro (a crescut în medie cu peste 6%/an din 2017) și el se aplică tuturor categoriilor de salariați, fiind deci și salariul de bază pentru șoferii cu contract în această țară.
Valoarea indemnizațiilor de deplasare depinde de țara unde ajunge șoferul și este cuprinsă, pentru statele europene, între 38 de euro (pentru România) și 57 de euro (Letonia) pe zi. Acestea nu sunt impozitate și nu li se aplică nici contribuții sociale.
Condițiile de muncă și de remunerare a șoferilor din Polonia au fost observate din dialogurile cu managerii de transport, apoi cu circa 30 de șoferi din parcările de lângă Varșovia. Cel mai răspândit contract este cel cu durată nedeterminată, mai ales datorită procedurilor simple de licențiere din Polonia. Numărul de ore de muncă pe lună al șoferilor polonezi este de aproape 245, iar numărul de zile de muncă pe an atinge 247, cu valori minime de 220 pentru unele firme și valori maxime de 260 pentru altele. Numărul de zile de concediu este de 26 pe an, iar numărul de luni în care șoferii lucrează efectiv este de 10,75/an. Din punct de vedere al organizării muncii, șoferii polonezi care fac internațional dorm departe de casă circa 20 de nopți pe lună și cei mai mulți ajung acasă o dată la două săptămâni și rămân să se odihnească 3-4 zile. Kilometrajul mediu care rezultă din interviurile realizate cu firmele este de aproape 127.500 km/an, iar din interviurile cu șoferii, de 125.200 km/an, deci CNR ia în calcul o medie de 126.400 km/an. Practic, toți șoferii care fac internațional declară că ajung la 90 de ore de condus în două săptămâni.
Ca și în 2017, firmele din această țară au dificultăți în a recruta șoferi – deoarece polonezii nu mai vor să facă munci atât de solicitante și preferă să facă transport național sau internațional pe distanțe scurte și să fie acasă la fiecare final de săptămână – și continuă să angajeze șoferi ucraineni, beloruși ș.a. Totuși, criza de șoferi nu mai pare la fel de mare ca în 2017, poate pentru că multe firme mici de transport au falimentat în ultimii ani, ceea ce le-a permis celor puternice să le ia angajații. Vechimea medie în firme este de șapte ani și pentru a-și păstra șoferii managerii intervievați declară că plătesc sumele maxime pentru indemnizații, ceea ce nu era cazul acum câțiva ani, când lipsa de șoferi se simțea mai puțin. Raportul dintre numărul de șoferi și numărul de camioane este de 1,07
Șoferii care au contract cu firme poloneze primesc un salariu fix lunar timp de 12 luni, plus indemnizații zilnice. Conform declarațiilor managerilor, șoferii câștigă circa 50 de euro/zi în plus față de salariul fix, care se apropie de salariul minim din Polonia. Aceste informații au fost confirmate de șoferi, lucru care nu s-a întâmplat în 2017, ceea ce înseamnă că acordarea de indemnizații zilnice s-a generalizat.
La salariul de bază de 523 de euro/lună și la indemnizații se adaugă anumite prime, cum ar fi cea de condus economic și cea pentru șoferii care nu comit accidente, estimate la 30 de euro/lună. Ca și salariul de bază, primele constituie venit impozabil și supus contribuțiilor sociale.
Costul pentru un șofer calculat de CNR a crescut cu 15,3% din 2017, de la 20.438 la 23.575 de euro/an. Iar costul anual total pentru un șofer polonez care face internațional a crescut cu 7,4%.