Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Transporturile din 2020, îmbolnăvite de coronacriză

Pandemia de Covid-19 s-a instalat anul trecut pe fondul unei încetiniri deja resimțite la finele lui 2019 a activității economice, afectând în mod direct activitatea companiilor românești de transport, atât din sectorul rutier, cât și aerian, maritim sau feroviar. Potrivit estimărilor Coface, recuperarea transporturilor globale până la nivelul înregistrat în ultimul trimestru al lui 2019 nu se va face înainte de 2022, mai ales că, de exemplu, în transportul rutier de mărfuri veniturile s-au diminuat în perioada de izolare din primăvara lui 2020 cu 40% comparativ cu perioada similară a lui 2019, scădere generată de faptul că multe sectoare, ca cele de transport de autovehiculele, de piese auto, îmbrăcăminte, flori și materiale de construcții, au avut veniturile reduse dramatic, cu până la 100%. Totul a dus la o creștere a curselor pe gol cu până la 40%, în vreme ce numărul contractelor noi a scăzut cu 90%. Ca urmare, dacă 2019 va rămâne un an de referință pentru transporturile românești internaționale, anul pandemic 2020 va fi plasat sub incertitudinea viitorului businessurilor din transporturile rutiere intracomunitare, mai ales prin forma nou adoptată a Pachetului Mobilitate 1.

În scenariul Coface, cifra de afaceri a companiilor din sectorul transporturilor globale ar fi cu 32-57% mai mică în ultimul trimestru al lui 2020 și cu 5-27% mai mică în trimestrul al patrulea din 2021, comparativ cu trimestrul similar din 2019.

Creștere de 7,7% a volumului de mărfuri din transportul domestic

Potrivit INS, transportul rutier de mărfuri a înregistrat în primele nouă luni ale lui 2020 o creștere cu 3,1% în ceea ce privește volumul mărfurilor transportate, comparativ cu perioada similară a lui 2019. Din totalul de 193,24 de milioane de tone de mărfuri transportate, 81,2% au fost înregistrate în transport național, în creștere cu 7,7% față de aceeași perioadă a anului precedent (187 de milioane de tone). În primele trei trimestre ale anului trecut, în transportul rutier, mărfurile transportate în cont propriu au reprezentat 57,2% din total, iar în ceea ce privește destinația, 18,8% au fost înregistrate în transport internațional. Din totalul mărfurilor în transport rutier internațional, respectiv 36,421 de milioane de tone, transportul între state terțe a reprezentat 47,9% (17,438 de milioane de tone), cabotajul 25,1% (9,143 de milioane de tone) și exporturile (încărcări) 14,7% (5,358 de milioane de tone).

Parcursul mărfurilor a scăzut în primele nouă luni din 2020 cu 10,3% comparativ cu primele nouă luni din 2019, chiar dacă în transport național a fost înregistrată o creștere cu 6%. Astfel, din cele 40,51 de miliarde de tone-km, în sistem național au fost parcurse 12,817 miliarde de tone-km (31%) și în sistem internațional 27,693 de miliarde de tone-km (69%). Din punct de vedere al kilometrajelor făcute cu mărfuri în transport internațional, transportul între state terțe a însumat 44% din total, urmat de încărcări (export) cu 26% și descărcări (import) cu 20%. Cel mai mic procent al parcursului mărfurilor este deținut de cabotaj (10%).

În transportul rutier, diviziunile de mărfuri cu cele mai mari ponderi în totalul mărfurilor transportate au fost minereurile metalifere și alte produse de minerit și exploatare de carieră (31,1%), urmate de alte produse minerale nemetalice (19%). În ceea ce privește parcursul mărfurilor, diviziunile care au deținut cele mai mari ponderi în total parcurs au fost cele în regim de grupaj, reunind diferite tipuri de mărfuri transportate (30%) și produse alimentare, băuturi și tutun (19%).

48% din distanțele parcurse de camioane sunt intracomunitare

În primele nouă luni ale anului trecut, vehiculele de transport marfă au avut un parcurs de 3,45 de miliarde de kilometri. 39% din distanțe au fost parcurse în transport național (1,36 de miliarde de kilometri) și 2,09 miliarde de kilometri (61%) au fost parcurse pentru marfa transportată internațional.

În primele trei trimestre din 2020, în transportul rutier național, 63,2% din volumul mărfurilor a fost transportat pe distanțe între 1 și 49 km, 20,2% pe distanțe cuprinse între 50 și 149 km, 13,8% pe distanțe cuprinse între 150 și 499 km și 2,8% la peste 500 km.

La nivel național, numărul kilometrilor parcurși contra cost (681.000.000 km) și în cont propriu (678.000.000 km) au fost aproximativ egali. Situația este total diferită la transportul internațional. Astfel, din totalul de 2,08 miliarde de kilometri parcurși, 89,9% (1,87 de miliarde de kilometri) au fost contra cost și doar 10,1% (215 milioane km) au fost parcurși pentru transportul în cont propriu al mărfurilor.

La transport internațional, cei mai mulți kilometri au fost realizați de vehiculele care fac transport cross-trade, 791.000.000 km, ceea ce reprezintă 48% din total. Pentru transportul mărfurilor încărcate pe teritoriul României (export) în primele nouă luni au fost parcurși 520.000.000 km (25%), iar pentru descărcări pe teritoriul țării noastre (import), vehiculele au parcurs 391.000.000 km (19%). Din nou, cabotajul a cumulat cel mai mic procent, 8%, cu 185.000.000 km rulați.

Din totalul de 193.240.000 t de marfă transportate de firmele românești în primele nouă luni ale lui 2020, potrivit INS, cele mai mari volume au fost transportate cu vehicule din categoria 7,6-12 t (81.770.000 t), ceea ce înseamnă 42% din totalul volumelor de marfă. Urmează vehiculele din categoria de peste 17 t cu 33% din volum (64.310.000 t). Gama 12,1-17 t a asigurat transportul pentru 23% din volumul de bunuri (44.070.000 t). Cele mai mici volume, doar 2% (3.080.000 t), sunt transportate de vehiculele din gama 3,5-7,5 t – vorbim aici de transportul rapid și serviciile de coletărie și poștă.

Germania, partenerul cu cea mai mare pondere în transportul internațional

În transportul rutier internațional de mărfuri, 92,6% din totalul mărfurilor descărcate au provenit din state membre UE și 90,9% din totalul mărfurilor încărcate au avut ca destinație state membre UE.

Potrivit INS, în primele nouă luni ale lui 2020, România a importat 4.482.000 t de marfă, din care peste 4.150.000 t au fost cu încărcare din țări ale UE. Germania, Ungaria și Italia sunt principalii parteneri de import ai României. Din Germania se încarcă 23,5% din mărfurile importate de țara noastră din UE (975.000 t), urmată de Ungaria, cu 16,4% (682.000 t). Italia, deși oferă 10% din importurile României din UE, a coborât sub pragul de 500.000 t în termeni de volum (423.000 t). Din state precum Portugalia, Luxemburg sau Danemarca sunt încărcate cele mai mici volume de marfă.

Volumele de marfă importate din statele non-UE abia au ajuns în primele nouă luni ale anului trecut la 332.000 t, iar Turcia a asigurat 31% din totalul mărfurilor importate (102.000 t) din state necomunitare, urmată de Regatul Unit, cu 21% (69.000 t), Serbia (18%), Federația Rusă și Ucraina, cu circa 12% fiecare. Din statele non-comunitare Republica Moldova, Elveția și Norvegia s-au importat cele mai mici volume de marfă.

Turcia, partener principal pentru exporturile României în afara UE

În primele trei trimestre ale anului trecut, România a exportat 5.358.000 t de marfă. 91% din volumele exportate de România au avut ca destinație state UE, doar 485.000 t de marfă (9%) fiind transportate în afara UE.

Și la descărcări în țări UE se menține podiumul format la încărcare, însă Germania, cu 1.035.000 t (21,2%) este urmată acum de Italia, cu 14,9% (724.000 t), și apoi de Ungaria, cu 14,1% (688.000 t). Cele mai mici volume au fost exportate, dintre țările UE, către Irlanda, Portugalia și Finlanda.

În ceea ce privește statele necomunitare, Turcia a fost din nou principalul partener comercial al României, unde s-au exportat 159.000 t de marfă, urmată de Regatul Unit cu 112.000 t și Serbia cu 55.000 t.

Pe pozițiile cele mai de jos se situează Elveția și Norvegia.

Articole similare