Membrii COTAR se pregătesc să protesteze față de modificările Legii RCA, despre care consideră că vor avantaja companiile de asigurări în detrimentul șoferilor, arată Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România.
„COTAR somează Guvernul şi Parlamentul României să se trezească la realitate şi să iasă din capcana întinsă de firmele de asigurări care vor să modifice Legea RCA în favoarea companiilor de asigurări şi în detrimentul celor 8 milioane de şoferi români plătitori de poliţe RCA. Firmele de asigurări, împreună cu vicepreşedintele ASF, dl. Roşu Cristian, vor să crească preţul RCA din motive ușor de înţeles pentru orice cetăţean al acestei ţări, acest episod fiind unul care a mai avut loc în România, în urmă cu 4 ani. Multinaționalele din asigurări vor un profit cât mai mare pe care şoferii români să îl plătească, în mod obligatoriu, prin trei măsuri principale“, se arată în comunicat.
Simultan cu creşterea preţului RCA, spun transportatorii, aceştia doresc să introducă în legislaţie o coplată pentru păgubiţi, prin plafonarea despăgubirilor care vor fi suportate de asigurători la un nivel de referinţă agreat de aceştia şi prin obligarea păgubiţilor să plătească diferenţa dintre valoarea reală a reparaţiei şi suma plafonată ce va fi acordată de asigurator.
O primă măsură contestată de transportatori este eliminarea plafonului de cheltuieli administrative de 25% pentru produsul RCA al societăţilor de asigurări, astfel încât asiguratorii să îşi stabilească unilateral şi arbitrar plafonul de cheltuieli pe care îl doresc. Se va ajunge la situaţia din trecut, când tariful RCA pentru un camion era de 20.000 de lei, o Dacie nouă 7.000 de lei, din care 75% reprezentau cheltuielile administrative ale asiguratorilor, atrage atenţia COTAR.
„A doua măsură se referă la decontarea directă, un mecanism bun la origine, dar care pe parcurs a fost pervertit şi deturnat de la obiectivul urmărit, tot la insistenţele societăţilor de asigurări. Acestea din urmă au reuşit să altereze forma inițiale a mecanismului, creând discriminări de neacceptat în privinţa plăţii despăgubirilor. Astfel, potrivit proiectului de modificare legislativă în lucru, atunci când societăţile de asigurări trebuie să se deconteze între ele, actul prin care e stabilită despăgubirea are natură de titlu executoriu, iar plata despăgubirii se realizează în mod obligatoriu în 10 zile. În schimb, când păgubitul RCA are de primit despăgubirea de la o firmă de asigurări, actul de stabilire a despăgubirii nu mai este titlu executoriu, păgubitul fiind obligat să se lupte în instanță 2-3 ani, până când despăgubirea să fie învestită cu același titlu executoriu, în cazul fericit în care societatea de asigurări emitentă mai există pe piaţă, la acea dată“, se arată în comunicat.
Mai mult, nicăieri nu este reglementată modalitatea de aplicare a sistemului bonus-malus în cazul decontării directe. Nimeni nu ştie dacă atunci când se va adresa propriului asigurator pentru plata despăgubirii (în temeiul decontării directe) persoana păgubită nu va fi ulterior tratată ca şi cum ar fi fost chiar ea vinovată de producerea evenimentului, fiind încadrată în altă clasă bonus-malus, aşa cum se întâmplă în cazul asigurărilor CASCO.
A treia măsură vizează introducerea coplăţii pentru serviciile de reparaţie, la care vor fi obligate persoanele păgubite, deşi sunt nevinovate de producerea accidentului acoperit de o poliţă RCA. Acest lucru va fi realizat prin plafonarea mascată a costurilor de reparaţie (şi implicit a despăgubirilor) pe care le vor plăti asiguratorii.
Acest lucru contravine chiar raţiunii de existenţă a asigurării de răspundere civilă delictuală şi constituie o încălcare a principiului indemnizării potrivit căruia, după readucerea autovehiculului la starea anterioară accidentului, persoana păgubită trebuie să se afle în aceeaşi situaţie financiară în care se afla înaintea producerii evenimentului, consideră transportatorii, spun aceștia.
Transportatorii au mai arătat că sunt pregătiţi să protesteze în stradă, „până când Guvernul va înţelege situaţia Legii RCA şi până va stopa aceste modificări impuse de asiguratori, în defavoarea consumatorilor“.