Parte a holdingului Transylvania Invest, trader specializat în cereale, Rail Hub Transylvania, compania care operează un terminal multimodal la granița de vest a țării, în județul Arad, a realizat un parteneriat cu operatorul feroviar Express Forwarding în urma căruia a luat naștere un proiect important: primul tren combo, format din vagoane convenționale și containere, ce transportă cereale și mărfuri generale direct în Portul Constanța. Deși a investit serios în modernizarea și transformarea terminalului pentru a acomoda mai multe tipuri de mărfuri, pentru a reuși pe mai departe este nevoie și de implicarea statului în acordarea de facilități competitive pentru transportul feroviar în lupta cu cel rutier, dar mai ales de investiții în infrastructura feroviară.
Rail Hub Transylvania a fost înființată în urmă cu doi ani de familia Gorban, care activează de mai mulți ani în comerțul cu cereale prin intermediul Transylvania Invest, un business ce generează volume foarte mari și devine tot mai competitiv, motiv pentru care s-a dorit expansiunea către piețe și servicii noi. Având la bază experiența oferită de logistica in-house, soții Gorban au început construcția terminalului de la Arad în 2019, după ce a fost achiziționat terenul în apropierea silozurilor Transylvania Invest. Astfel s-a născut terminalul de cereale, care, ulterior, s-a dezvoltat pentru a acomoda mărfuri containerizate, devenind astfel terminal intermodal. „Datorită implicării în logistica proprie, soțul meu a înțeles devreme cât de esențial este acest domeniu și astfel a căutat soluții mai bune și mai competitive de transport. În cea mai mare parte, mărfurile noastre sunt livrate în vagoane convenționale de cereale, atât către procesatorii din Europa, cât și spre Portul Constanța. Faptul că am construit această soluție intermodală – prin intermediul căreia noi să dezvoltăm inclusiv livrarea în containere – nu a fost decât un plus“, rezumă Louisa Gorban, managerul Rail Hub Transylvania, activitatea terminalului.
Astfel, pe lângă liniile maritime care pleacă din Portul Constanța, cerealele exportate prin intermediul operatorului feroviar din Arad au luat calea Europei. În plus față de exportul cerealelor comercializate de Transylvania Invest, operatorul de terminal prestează servicii de transport cereale și pentru marii fermieri care își vând singuri marfa la extern, dar care folosesc Rail Hub Transylvania pentru servicii logistice.
Tot traficul intermodal se realizează prin intermediul gării Glogovăț, din comuna Vladimirescu, județul Arad, aflată la o distanță de 0,8 km față de terminal. De aici trenurile beneficiază de acces la coridorul IV pan-european Nădlac-Constanța, cel care face legătura dintre vestul și sud-estul țării. Faptul că realizează logistica firmei de trading și nu numai îi permite operatorului de terminal să umple trenurile către Portul Constanța și astfel să își eficientizeze costurile, putând să ofere un tarif despre care Louisa Gorban afirmă că este mai mic decât cel pe cale rutieră pe aceeași rută Arad-Constanța. „Încă de la primul proiect am fost mai eficienți, mai ales că, de regulă, transportul de cereale se plătește «plin pe gol», adică doar tur, returul fiind în sarcina operatorului de transport. Vorbind strict de locurile disponibile pentru terți, noi colaborăm cu mai multe case de expediții și linii maritime, iar din partea lor, având în vedere faptul că tarifele sunt mai scăzute, există tot interesul să fie pe acest tren.“
2020, un an atipic: volume mai mari la export
Pentru că și-a dorit să dezvolte traficul de mărfuri containerizate care trece prin terminalul său, operatorul arădean și-a dat seama că se poate folosi de sinergiile cu transportul de cereale. Așa se face că au fost căutate acele rute unde ajung containerele, dar unde pot fi livrate și cerealele. Și pentru a face acest lucru a investit în achiziția a 15 containere inland de 20’, 30’ și 45’. În plus, dat fiind faptul că cerealele au nevoie de un șasiu basculabil pentru descărcare, compania a achiziționat o astfel de unitate cu care oferă serviciul de distribuție, pentru cereale tarifele fiind mai mari. Mizând pe faptul că trenurile care vin la Arad sau care pleacă de aici către Europa de Vest vor fi completate cu exporturile realizate de Transylvania Invest, planurile au fost date peste cap anul trecut de contextul pandemic, care a dezechilibrat piața și volumele de export au ajuns să depășească importurile, motiv pentru care avantajul oferit de volumele mari de cereale nu a mai fost atât de mare. Astfel, Rail Hub Transylvania a căutat parteneriate cu diverse case de expediții și operatori feroviari care beneficiau de aceste volume de marfă către import și doreau să-și completeze retururile cu marfă de export. Strategia, explică Louisa Gorban, a fost una câștigătoare, casele de expediții fiind interesate de operațiuni în terminalul Rail Hub, dar și de celelalte servicii logistice oferite. Însă pentru a ajunge să încheie astfel de parteneriate managerul recunoaște că a fost mult de muncă, iar la succes a contribuit inclusiv certificarea GMP, privind trasabilitatea cerealelor, pe care Transylvania Invest o deține. „Cerealele necesită o inspecție prealabilă înainte de descărcare. Am rezolvat și acest aspect. În plus, la încărcare, uneori chiar la recoltă, efectuăm analize conform normelor GMP și asigurăm astfel trasabilitatea.“
Din martie anul trecut, operatorul livrează săptămânal circa 30 de containere în BeNeLux și vestul Germaniei, însă se ocupă de tot lanțul de aprovizionare, respectiv asigură transportul pe cale rutieră până la tren, iar de acolo merge către diverse alte terminale din Europa, în timp ce distribuția finală se realizează prin colaboratori externi, dar și cu șasiul propriu. Cea mai mare parte a volumelor containerizate se face prin terminalul feroviar Railport Arad din Curtici, situat la 30 km de Rail Hub Transylvania, datorită faptului că aici există deja conexiunile feroviare.
Primul tren combo de la vest la est
Cel mai nou serviciu oferit de operatorul arădean este transportul cerealelor și al mărfurilor containerizate pe același tren către Portul Constanța și invers. Așa cum afirmă Louisa Gorban, este un proiect propriu și reprezintă rezultatul colaborării cu operatorul feroviar Express Forwarding, alături de care Rail Hub a creat primul tren combo ce unește vestul cu sud-estul României. Destinația finală este Portul Constanța, iar proiectul vizează volumele de mărfuri care intră prin port în containere maritime și au ca destinație vestul țării și nu numai. Traficul principal este susținut de volumele oferite din comerțul cu cereale. Primul tren combo a plecat spre Constanța cu 30 de vagoane convenționale de cereale, UAGPS, la care s-au adăugat cinci platforme pentru transport de containere, setup-ul fiind flexibil, în funcție de tipul de marfă și de vagoane pentru containere. Pentru mărfurile care ies din țară pe la Curtici, faptul că tronsonul feroviar este electrificat pe toată lungimea îi permite operatorului să încarce tonajul maxim pe osie. Pe partea de intern, greutatea medie pe osie este de 20 t, deoarece starea infrastructurii nu permite parcurgea traseului cu tonajul maxim. „Mărfurile din container sunt mult mai ușoare și, prin faptul că le combinăm cu cele grele, reușim să creăm o balanță și să ne încadrăm în acei parametri, încercând, pe cât posibil, să atingem maximum de tonaj. Ne bucurăm să constatăm că acest tren a circulat plin în permanență“, explică Louisa Goroban.
Recent, compania a angajat un al doilea tren combo care circulă din gara Glogovăț direct în terminalele SOCEP și DP World aflate în port. Pe sensul de întoarcere în Arad, cele două trenuri sunt ocupate aproape în integralitate, la momentul de față existând loc doar pentru containerele mai mici, de 20‘. Se transportă marfă generală fie în containerele clienților – expeditori sau linii maritime – fie în unitățile Rail Hub Transylvania. Potrivit managerului terminalului, se constată un interes destul de mare pentru acest tip de transport, fiind preferate containerele mari, de 45’, în detrimentul camioanelor care fac grupaje în diferite locații. Pentru a eficientiza în plus cele două trenuri, compania a căutat să dezvolte și mai mult transportul cerealelor direct în containere maritime. „Începând de anul acesta, odată cu noua recoltă, ne-am propus să trimitem produse de nișă, care se încarcă în containere în portul Constanța“, explică Louisa Gorban. Practic, cerealele containerizate vor fi încărcate direct în terminalul Rail Hub Transylvania și vor fi transportate în port, de unde se va face transbordul pe liniile maritime. Iar pentru liniile maritime care trebuie să relocheze containere în alte porturi – Anvers, Rotterdam sau Hamburg – „putem asigura volumul și putem acoperi costurile transporturilor până în porturile respective. Chiar facem demersuri pentru cerealele noastre, pe care am vrea să le livrăm mai departe spre alte piețe, spre exemplu Asia sau Africa.“
Investiții continue în dezvoltare
Pe lângă accesul direct la Coridorul IV paneuropean, faptul că poate deservi un trafic diversificat, de la mărfuri vrac la semiremorci și containere, alături de celelalte servicii de logistică pe care deja le face, asigură terminalului arădean o poziție strategică în contextul transportului combinat. „Suntem la 800 m distanță de gara Glogovăț, având acces direct la tronsonul IV de cale ferată. În momentul de față putem opera în paralel două trenuri, având două linii de cale ferată, una de 630 și cealaltă de 650 de metri liniari. Aveam deja o linie de cale ferată industrială, acesta fiind și motivul achiziției terenului, în ideea în care puteam deservi volumele pe care noi le încărcam pe tren din baza de cereale și ulterior să dezvoltăm terminalul intermodal“, continuă Louisa Gorban. Investițiile se fac pe măsură ce crește activitatea în terminal, fiind bugetată și o a treia linie ce va fi folosită pentru gararea garniturilor, dar și modernizarea spațiului de cross-dock, mai precis renovarea unei hale construite pe structură metalică, până acum mărfurile vrac fiind transbordate în aer liber.
Revenind la dotările tehnice, alături de un cântar auto, terminalul Rail Hub Transylvania beneficiază și de un cântar pe calea ferată, alături de un reachstacker de 45 t, la care în curând urmează să se alăture și cel de-al doilea, dar există și o macara de rezervă. În plus, pe lângă mărfuri containerizate și cereale, poate gestiona trenuri cu îngrășăminte chimice sau alte tipuri de marfă vrac, dispunând de o platformă betonată și de spații de depozitare specifice, atât pentru cereale – inclusiv silozuri – cât și pentru mărfuri generale.
Infrastructura, principala problemă a traficului feroviar
În opinia Louisei Gorban, în momentul de față în România este destul de greu să inițiezi un proiect dedicat doar transportului containerizat, însă acest lucru poate fi realizat dacă atitudinea către piață și către clienți este una proactivă, de a ieși în întâmpinarea nevoilor și de a oferi uneori soluții mai bune decât cele folosite uzual. Din perspectivă națională, managerul și-ar dori o mai bună organizare și un grad de implicare mai mare din partea autorităților. „Cred că accelerarea lucrărilor la infrastructură, inclusiv cea rutieră, ar aduce un mare plus. Strict pentru transportul feroviar, eliminarea Taxei de utilizare a infrastructurii (TUI) și prioritizarea traficului intermodal în circulația trenurilor ar reprezenta un avantaj foarte mare. De asemenea, din cauza lipsei zonelor de triaj pentru traficul de cereale, mai ales în perioadele de campanie agricolă, se îngreunează traficul.“
La nivel de volume, Transylvania tranzacționează anual în jur de 200.000 t de cereale, dar 2020 a fost un an plin de provocări, culturile, în special cele din bazinul Mării Negre, fiind afectate de secetă, astfel că și volumele au fost mai mici. Spre exemplu, compania a achiziționat porumb din Serbia și Ungaria. Anul acesta însă se estimează o creștere, fiind anunțată o recoltă bogată, motiv pentru care se vede un interes din partea procesatorilor, atât pe piața internă, cât și externă, „ceea ce nu poate crea decât un avantaj, dacă avem o logistică bună“.