Senatul Franței va dezbate începând cu 15 iunie proiectul de lege privind clima și reziliența, înainte ca el să ajungă în fața Adunării Naționale. În prealabil, pentru a analiza pertinența propunerilor, mai ales a celor privind posibilitatea ca regiunile țării să introducă din proprie inițiativă o taxă ecologică pentru vehiculele grele de transport de mărfuri, senatorii l-au audiat pe ministrul Transporturilor. Aceiași senatori vor trebui să decidă și în legătură cu proiectul de a transfera unele drumuri în administrarea regiunilor, ca parte a unui experiment pe cinci ani.
Proiectul are câteva puncte slabe care au fost subliniate, cum ar fi competiția interregională, mai ales din cauza ordonanței privind taxa de poluare experimentală pentru camioane, care în Alsacia se aplică de la 1 iunie 2021, dar în alte regiuni ar urma să intre în vigoare în 2024.
Comunitățile locale vor decide fiecare ce vehicule vor fi scutite de taxă, pe ce rețea rutieră și pentru câți kilometri, în funcție de greutatea lor, a mai spus ministrul, dar senatorii deplâng lisa unei viziuni de ansamblu, câtă vreme cele 13 regiuni pot avea 13 impozite diferite și poate 13 dispozitive la bord diferite. Un alt motiv de îngrijorare sunt vehiculele comerciale ușoare, care uneori circulă cu suprasarcină, și care ar putea fi scutite de taxă, după ce că nu sunt încă obligate nici să aibă tahograf.