Transportul feroviar de călători a beneficiat în 2020 de cea mai mare valoare totală a compensaţiei, respectiv de peste 1,52 de miliarde de lei, potrivit unui studiu comparativ pe ultimii 5 ani, prezentat de preşedintele Autorităţii pentru Reformă Feroviară, Gigi Gavrilă, în cadrul Conferinţei de Material Rulat, organizată de Club Feroviar.
Cea mai mare cotă din suma totală a revenit operatorului de stat SNTFC CFR Călători, care a primit nu mai puţin de 1,19 miliarde de lei. Restul banilor au fost împărţiţi în ordine de către Regio Călători, Transferoviar Călători, Interregional Călători, Astra Trans Carpatic şi Softrans.
Prin comparaţie, transportul rutier de călători, care a fost supus aceloraşi restricţii, nu a primit niciun fel de compensaţii. Doar câteva facilităţi, de care operatorii privaţi au beneficiat mai mult sau mai puţin.
În ceea ce privește facilitățile de călătorie, începând cu 2018 s-a înregistrat o creștere accentuată a valorii acestora, ca urmare a introducerii – în 2017 – a gratuităţii pentru călătoriile studenților pe calea ferată. Apogeul a fost atins în 2019, când totalul facilităților acordate a depăşit 535 de milioane de lei, pentru a scădea în 2020 până la 334 de milioane de lei, în contextul eliminării de către Guvern a gratuității studenților, dar și din cauza restricțiilor de călătorie generate de pandemie. Și în acest caz, cea mai mare sumă, de peste 315 de milioane de lei, a fost primită anul trecut tot de CFR Călători.
Potrivit studiului Autorităţii pentru Reformă Feroviară, în perioada 2016-2020 au scăzut atât numărul de trenuri operate, cât şi indicatorul tren-km. În cazul primului indicator s-a constatat scăderea cotei de piaţă a operatorului naţional, de la 72,64% în 2016 la 67,72% anul trecut. De asemenea, numărul de trenuri operate a scăzut de la 563,392 la 502,585 (545,647 în 2019, an în care nu a fost pandemie).