Kögel a organizat, la jumătatea lunii trecute, o conferință de presă online în cadrul căreia a lansat mai multe modele noi, dar a prezentat și vânzările sale din 2020 și estimările pentru 2021. Evenimentul s-a desfășurat sub semnul noului motto al companiei, „Economia întâlnește Ecologia – Pentru că ne pasă“, dovedind pasiunea sa pentru transport și grija pentru mediu și pentru societate sau, cu alte cuvinte, subliniind ce așteaptă și clienții: soluții de transport sofisticate, sigure, economice și sustenabile.
La eveniment au vorbit atât reprezentanții Kögel responsabili pentru fiecare model nou, cât și europarlamentarul german Marcus Ferber, un membru al institutului de cercetare ICCT, pentru sisteme inovatoare de transport, și purtătorul de cuvânt al BGL.
Aceștia au discutat despre țintele de reducere a emisiilor de CO2, despre rolul pe care îl au și îl pot avea pe viitor semiremorcile în acest demers, prin îmbunătățirea aerodinamicii și a rezistenței la rulare, dar și prin durata de viață mai mare pe care o pot conferi diverse sisteme mai robuste, și au subliniat faptul că de obicei inovațiile vin de la companii mici și medii – nu de la cele mari – pentru că ele sunt mai aproape de clienți și le cunosc mai bine nevoile. În plus, este important ca toți cei implicați în industria de transport să înțeleagă că în realitate nu există o contradicție între eficiență și sustenabilitate, ci vehiculele ecologice au și potențialul de a reduce costurile.
Deși mai puțin interesant pentru firmele din România (poate doar pentru cele care au sau își vor deschide filiale în alte țări), Kögel a lansat și serviciul de închiriere de semiremorci pentru Germania, BeNeLux și Spania, având deocamdată pe stoc 460 de unități, din toate modelele sale, și intenționând să crească parcul până la final de an. Serviciul se adresează companiilor care, în momente de incertitudine, ca cel actual, ezită să mai facă investiții mari în flota proprie.
Kögel mai propune, opțional, un contract Full Service ce permite controlul costurilor flotelor de transport, rezolvarea tuturor problemelor tehnice în același loc, la parteneri autorizați, și posibilitatea de a adapta oferta în funcție de cerințele fiecărui client. În prezent fiecare a 15-a semiremorcă de la Kögel beneficiază de contract de service.
Cererea a luat avânt începând din ultimul trimestru al lui 2020
Și pentru Kögel 2020 a adus o scădere a vânzărilor, a cifrei de afaceri și a profitului, dar trimestrul al patrulea (când comenzile s-au ridicat la 3.370 de semiremorci) a arătat clar că industria își revine, aspect întărit de rezultatele din prima parte a lui 2021, când clienții au continuat să investească mult în echipamente de transport.
În ianuarie-martie 2021, numărul de comenzi este cu 137% mai mare decât în perioada similară a lui 2020 (6.978 de unități, față de 2.949), dar, pentru că 2020 a fost un an atipic, nu prea poate fi folosit ca reper, deci o comparație mai bună ar fi cu 2019, când numărul de unități vândute a fost cu 110% mai mic decât în 2021, adică 3.325.
Cererea a fost mare în 2021 mai ales în Europa de Est, cu 4.088 de unități, față de doar 2.890 de unități în Europa de Vest, iar cele mai puternice piețe sunt Austria și Rusia/Ucraina, urmate de BeNeLux, Statele Baltice/Polonia, Germania și Italia.
În total în 2021 compania își propune să vândă 19.500 de vehicule, deoarece nu există semne că ar încetini creșterea. Doar că problemele legate de materia primă, mai ales de semiconductori, de care suferă întreaga industrie auto, nu au fost încă rezolvate și ar putea împiedica atingerea țintei.
În aceste condiții, directorul general al companiei, Thomas Heckel, declară că va profita de contextul economic favorabil pentru a investi câteva milioane de euro în optimizarea producției de SKD pentru întreaga Europă, de la fabrica din Burtenbach, și în centrul de distribuție, dar și în extinderea și modernizarea clădirii administrative.
Axa Kögel KTA a ajuns la a doua generație
Kögel a prezentat noua axă proprie Trailer Axle NOVUM, aflată la a doua generație, ușoară, dar robustă, și care se remarcă prin performanțe ridicate în exploatare, costuri mici, inclusiv datorită întreținerii reduse și duratei mari de viață, și deci și sustenabilitate. Aceasta este disponibilă și în varianta Rail. Componentele premium sunt optimizate din punct de vedere al greutății proprii, iar simbioza dintre KTA NOVUM și o semiremorcă NOVUM s-a realizat prin dezvoltarea unui nou design al suportului axei, care transferă optim forțele spre brațul lateral. Bucșele noi din oțel și cauciuc continuă să transfere forțele spre suportul axei, reducând presiunea asupra materialelor. Această interacțiune a componentelor face ca semiremorca să fie foarte puternică și stabilă
Deoarece produsele Kögel sunt realizate și în funcție de sugestiile clienților, iar ei au nevoie mai ales de intervale mari de service și de timpi de imobilizare scurți, inginerii companiei au optat pentru un mecanism filetat cu greutate optimizată, combinat cu suporturi pentru etriere de frână acoperite catodic și discuri foarte robuste de frână, iar acoperirea catodică pentru protecție anticoroziune și protecție la impactul cu pietrele poate fi întâlnită pe aproape fiecare parte a boghiului, pentru o durată de viață mai mare.
Toate piesele de schimb pentru noua axă sunt disponibile prin Kögel Parts, dar și la partenerii din întreaga Europă ai producătorului, pentru a limita timpii de imobilizare a semiremorcilor.
Port 45 Triplex, mai ușor și mai flexibil
Kögel a prezentat și șasiul pentru containere Port 45 Triplex, care a primit în 2020 Premiul european pentru sustenabilitate la categoria semiremorci cu eficiență mare. Acesta are extensii față, centru și spate, pentru o lungime totală de peste 14 m, construcție ușoară și greutate proprie de 4.360 kg în versiunea standard, deci permite o sarcină utilă mai mare decât a altor modele de pe piață care pot transporta containere de 45′, și se adaptează la orice tip de container convențional. Perforațiile eliptice ușoare garantează o distribuție optimă a forțelor.
Un alt punct forte al șasiului este ușurința în folosire. Extensia frontală dintr-o singură bucată, pe role, este simplu de manevrat și nu are o parte mecanică elaborată, care presupune reparații mai dese. Consola de aer și lumină este protejată într-o nișă din extensia frontală, ceea ce mărește mult spațiul liber din jurul cablurilor de conectare cu autotractorul. Pentru o durată de viață mai mare, extensia centrală dispune de sistem de ghidare cu întreținere redusă pe glisoare speciale din plastic și două role de extensie, iar extensia spate este concepută la fel, astfel că se poate seta ușor una dintre cele șapte poziții disponibile folosind o manivelă manuală.
Șasiul Port 45 Triplex se pretează la transportul unui container de 20′ ISO pe spate, cu cadru retractat. Dacă se extind partea din spate și din centru se pot încărca două containere ISO de 20′, un container ISO de 30′ sau un container Highcube de 40′ ori 45′. Cu toate cele trei părți extinse se poate transporta un container de 45′ Highcube Eurocorner. Opțional se poate încărca un container ISO de 40′ sau 45′ pe spate și un container greu ISO de 20′ pe extensia centrală. În toate aceste cazuri distribuția greutății este optimă, astfel încât uzura axelor și a altor componente să fie redusă și deci șasiul să fie mai sustenabil prin faptul că are o durată de viață mai mare.
Șasiul Triplex costă mai mult decât alte șasiuri pentru containere, dar reprezentanții Kögel declară că diferența de preț se amortizează rapid nu numai datorită adaptării la toate tipurile de containere standard, ci și datorită spațiului cu 20% mai mare și sarcinii utile mai mari.
Cargo Rail, mai robust și mai ușor de manevrat
Tot pentru transport intermodal, Kögel a lansat și modelul Cargo Rail din generația NOVUM, cu construcție mai robustă decât versiunea anterioară, mai ușor de manevrat și cu grad mare de personalizare în funcție de diverse sarcini de transport, în special datorită posibilităților de ajustare pe care le propune caroseria opțională Flexi Use, ce permite două tipuri de codificări feroviare: P380 și P395, pentru o înălțime interioară maximă de 2.650, respectiv 2.800 mm, astfel încât să se adapteze la mai multe tipuri de linii de căi ferate. Echipamentul pentru transport multimodal cântărește circa 350 kg, dar această greutate nu reprezintă mai nimic comparativ cu sarcina utilă mult mai mare decât a semiremorcilor tradiționale.
Cadrul ușor din oțel este foarte stabil, dar ranforsat pentru transport intermodal. În versiunea de bază, care include totuși numeroase dotări, Cargo Rail are o greutate proprie de circa 6.350 kg. Noul model poate fi echipat cu axe Kögel KTA NOVUM Rail, disponibile și pentru Cargo Rail Coil și pentru Box Rail.
Noul model este echipat standard și cu sistem Kögel Telematics, care în pachetul BasicTrailer combină PosControl, TrailerControl și EBSControl și permite transmiterea de date (poziția în timp real, starea cuplării etc.) spre portalul telematic Kögel. Iar datorită interfeței deschise chiar și operatorii cu flote mixte de semiremorci pot avea o imagine de ansamblu asupra tuturor datelor telematice, indiferent de portalul pe care îl preferă.
Prezent online la eveniment, directorul general al companiei Paneuropa a declarat că folosește de mulți ani vehicule Kögel pentru transport intermodal datorită economiei oferite de durata mare de viață și numărul mic de reparații necesare. Compania transportă orice marfă care se poate paleta sau ambala, inclusiv produse chimice, oțel și alimente pentru supermarket-uri din Italia și Germania, iar managerul său este de părere că intermodalul permite nu doar reducerea emisiilor poluante, ci și o adaptare mai bună la fluctuațiile de volume ale clienților.
Sarcină utilă mare datorită noului Box
Duba izolată Box NOVUM, din panouri PurFerro fără CFC, cu spumă specială de izolare din polimeri și cu strat protector din oțel acoperit cu film tare din PVC, are 6.800 kg în versiunea standard, deci permite o sarcină utilă mare, și poate primi numeroase opționale, în funcție de cerințele de transport de mărfuri sensibile ale fiecărui client. Boxurile reprezintă circa a 10-a parte din vânzările Kögel, iar modelul prezentat cu ocazia evenimentului de lansare, de exemplu, avea șine de ancorare complet încastrate, podea dublă cu șine de ghidare și 23 de bare de încărcare, fiecare cu capacitate de 1 t, pentru încărcarea a încă 33 de europaleți și ajustarea înălțimii celei de-a doua podele în funcție de tipul transportului. Iar dacă nu este nevoie de încă un nivel a doua podea se ridică în tavan.
Șasiul robust, ce folosește sistemul modular Kögel, se pretează la orice tip de marfă și de stivuitor, datorită componentelor rezistente la uzură și cadrului spate ranforsat din dotarea standard.
Pereții și acoperișul izolate sunt produse de Kögel și garantează protecție foarte bună față de temperaturile exterioare, iar luminile laterale, indicatorii suplimentari luminoși și luminile de frână din partea din spate-sus sporesc siguranța în trafic. Pentru încărcare mai ușoară, noul Box are și nouă șiruri de LED-uri la interior, ce luminează foarte bine platforma de încărcare și previn deteriorarea mărfurilor.
Și Box NOVUM poate fi echipat cu noua axă KTA. Semiremorca are standard certificat de ancorare a produselor DIN EN 12642 Code XL.
Euro Trailer a ajuns la o nouă generație, deși e folosit pe scară mică
Semiremorcile pot contribui și ele la un transport prietenos cu mediul, nu doar autotractoarele, iar noul Euro Trailer NOVUM, cu 1,38 m mai lung decât semiremorcile convenționale și cu un volum cu 10 m3 mai mare, deci cu spațiu pentru până la patru paleți în plus, în funcție de varianta de caroserie, este un astfel de exemplu, deoarece permite reducerea numărului de curse, de autotractoare și de șoferi necesar pentru aceeași cantitate de marfă și deci scăderea consumului de carburant/palet. Iar emisiile de CO2 se reduc cu 10% deoarece consumul unui astfel de model lung din generația nouă este același cu al semiremorcilor standard, așa cum promit reprezentanții Kögel.
Versiunea expusă cu ocazia conferinței de lansare are cadru exterior optimizat, buzunare ajustabile și caroserie opțională Strong &Go, care contribuie la ancorarea sigură a mărfurilor paletate, a containerelor pentru automotive și a lăzilor pentru băuturi.
Euro Trailer este disponibil și în variantă Mega, poate fi echipat cu axa KTA și din iunie vine standard cu sistem Kögel Telematics, care oferă date despre EBS, locație, răcire și starea anvelopelor, ce pot fi vizualizate nu numai pe portalul intuitiv Kögel Telematics, ci și printr-un sistem terț de management al flotei.
În cadrul conferinței a fost amintit faptul că în urmă cu 15 ani erau în operare în Europa 300 de astfel de semiremorci, care au fost folosite fără probleme și cu beneficii reale pentru clienți, unele fiind încă active. De aceea se dorește aprobarea lor pe scară mai largă, nu doar în Germania, ci și pentru transport cross border.
Sistemele telematice Kögel, acum disponibile standard
Sistemele Kögel Telematics dezvoltate in-house oferă transparență maximă și un control foarte bun al costurilor, mai ales prin folosirea mai judicioasă a semiremorcilor și prin reducerea timpilor de imobilizare cauzați de lucrările de întreținere și reparații.
Kögel Telematics oferă interfețe deschise spre toate portalurile telematice convenționale și datorită lor operatorii de transport cu flote mixte de semiremorci pot avea o imagine de ansamblu asupra tuturor informațiilor, indiferent de portalul preferat.
Serviciul Kögel Telematics este conceput special pentru semiremorcile Kögel, are un preț avantajos și oferă acces în timp real la EBS, la funcția de urmărire a vehiculelor, la agregatul de răcire, la anvelope și la toate informațiile despre semiremorci. Baza de date Kögel Telematics Connectivity permite ca datele să fie afișate clar pe un portal web și în alte sisteme de management al flotei și să se importe în timp real în procesele existente. Iar portalul Kögel Telematics sau orice alt sistem dintre cele importante de pe piață pot fi folosite pentru a evalua informațiile. În portal se mai pot seta alarme prin sms sau email, adresate operatorului de transport, service-ului sau managerului de flotă, în legătură cu deviațiile de la parametrii setați – ai rutei (geofencing) sau a temperaturii.
Pachetul de date, de opțiuni de transfer, de hardware și de preț diferă în funcție de tipul semiremorcii.