Transporeon a susținut luna trecută o nouă prezentare online, de data aceasta pentru soluțiile sale Smart Allocation, Connecting Load Agent și Platform Matchmaking, menite să estimeze camioanele disponibile aflate aproape de locațiile de încărcare ale unui expeditor și să sugereze cea mai bună opțiune de transport din punct de vedere al tarifului și dislocării. Aceste instrumente se bazează pe informațiile disponibile pe platforma Transporeon, unde se tranzacționează anual peste 20 de milioane de transporturi.
Webinarul a fost susținut de Jan Rzehak, director de consultanță în afaceri în cadrul Transporeon, care a pornit de la realitatea că 25% dintre camioanele europene merg uneori pe gol și 50% merg doar parțial încărcate, ceea ce nu numai că este ineficient, dar și crește nejustificat emisiile de CO2 din transport – în condițiile în care camioanele sunt responsabile pentru 20% din emisiile de CO2 provenite din transport.
Transporeon are o soluție ce permite reducerea kilometrilor parcurși fără încărcătură și cel mai important lucru, așa cum subliniază reprezentantul companiei, este că nu e vorba doar de o soluție a viitorului, ca vehiculele autonome sau alte inovații, „despre care este foarte bine să vorbim“, ci de ceva deja disponibil.
Selecție mai puțin rigidă a cărăușilor, beneficii mai mari de ambele părți
Kilometrii parcurși fără încărcătură au mai multe cauze, una dintre ele fiind strategia folosită de clienți pentru alegerea transportatorilor cărora să le încredințeze fiecare cursă. Expeditorul vrea să-și securizeze capacitățile, deoarece sunt perioade din an în care numărul camioanelor disponibile este mai mic decât cel necesar, ceea ce constituie un risc pentru el, și astfel organizează licitații pe un an sau chiar mai mult. Iar când are nevoie de o cursă se uită în istoric ce transportatori dintre cei care au câștigat licitația au mai făcut asta și la ce tarif. Ce nu știe însă este dacă acei transportatori au, exact în ziua în care are el nevoie de camion, unul disponibil aproape de locația de încărcare și dacă pot face cursa la același tarif din trecut sau nu cumva acum va costa mai mult, pentru că trebuie să includă, eventual, costurile de dislocare.
„Din fericire, există și alte moduri de a face selecția transportatorului pentru fiecare cursă“, promite Jan Rzehak, „astfel încât să nu se mai facă o selecție atât de rigidă a cărăușilor, pe baza unor informații care nu mai sunt actuale. Se poate apela la Smart Load Tender Concept, care oferă informații în timp real ce pot fi folosite pentru a câștiga agilitate.“
Soluția Transporeon pentru această problemă este Connecting Load Agent, care oferă informații numeroase și vizibilitate mai bună asupra camioanelor despre care se estimează că sunt libere în ziua în care expeditorul are nevoie de ele și într-o locație aflată cât mai aproape de punctul de încărcare.
Se poate aplica și un filtru, pentru a se alege din start doar acei cărăuși din baza de date a expeditorului care îndeplinesc cerințele sale referitoare la calitate, tip de vehicule ș.a., și să fie afișate numai mașinile lor disponibile în ziua respectivă și cât mai aproape de locul unde este nevoie. În exemplul ales de reprezentantul Transporeon, beneficiarul elimină un cărăuș care ar avea o mașină la 90 km distanță de locul încărcării și îi invită pe ceilalți doi la o licitație punctuală, pentru a vedea ce preț oferă pentru cursa de care are el nevoie.
Atribuire inteligentă a curselor, în funcție de criteriul de performanță prioritar
Poate cărăușii care au câștigat o licitație și lucrează mai ales pe bază de contract nu vor fi, la început, foarte încântați de această nouă strategie. Însă li se poate explica faptul că li se vor reduce volumele pe ruta pe care o câștigaseră, dar în schimb vor avea acces la alte 1.500 de linii, la care nu aveau acces până acum, și astfel va fi un mixt între curse pe bază de contract și curse spot, și vor vedea că este o soluție avantajoasă. Deoarece și ei vor să-și securizeze afacerea și să-și poată folosi eficient camioanele, la prețul cel mai avantajos, vor înțelege că un mixt cu piața spot le va fi benefic și lor. Și, în condițiile în care volatilitatea este mare între zilele aceleiași săptămâni, vor vedea că datorită acestei strategii vor primi oferta cea mai bună, adaptată fiecărei situații.
Și asta nu e tot. Datorită volumului de date de care dispune Transporeon se poate estima numărul camioanelor disponibile și numărul ofertelor de marfă de pe piața spot, în funcție de echilibrele și dezechilibrele ei și de alte criterii, cum ar fi săptămânile scurte, care în logistică sunt un coșmar și necesită o cu totul altă organizare decât săptămânile în care se lucrează normal.
Pentru beneficiari principalul criteriu este prețul, iar soluția Transporeon Smart Allocation permite estimarea prețului pe care îl pot obține dacă pun o cursă pe piața spot, comparativ cu prețul prin contract.
În funcție de ce dorește să facă în fiecare situație – să reducă numărul de kilometri pe gol, să securizeze capacitățile sau să scadă costurile – beneficiarul folosește Connecting Load Agent (soluție prietenoasă, care permite vizualizarea capacităților disponibile în preajma locației unde urmează să se facă încărcarea), Offer Prediction (estimează volumul ofertelor dacă această încărcare va fi contractată pe piața spot) și Price Prediction (estimează prețul acelei curse dacă ea ar fi oferită pe piața spot).
Astfel, dacă se vrea reducerea kilometrilor și curselor fără încărcătură, cu cât numărul camioanelor estimate ca fiind disponibile este mai mare, cu atât expeditorul pune mai multe curse pe piața spot. Dacă vrea să securizeze capacitățile, pune toate comenzile pe piața spot. Iar dacă vrea să scadă costurile introduce parametrul „preț ce se poate obține pentru o anumită cursă“.
Abordarea mai flexibilă a curselor fără date fixe este esențială
O astfel de soluție, care le permite expeditorilor și transportatorilor să se întâlnească într-un punct cât mai avantajos pentru ambii, prin crearea celor trei profile și definirea regulilor pe baza cărora vor fi atribuite cursele, aduce și alte beneficii în afară de scăderea numărului de kilometri pe gol.
De exemplu, se știe că multe operațiuni de transport sunt contra cronometru. Dar sunt și unele, cum ar fi cele pentru echilibrarea volumelor de marfă dintre depozite, pentru care timpul nu este atât de important și nu contează ziua în care se vor efectua.
Uneori ERP-ul expeditorului îl limitează la o zi în care să se desfășoare o anumită cursă – de exemplu, marți. Dar platforma poate oferi un preț estimat pentru marți și un preț alternativ, pentru alte zile, astfel încât să se vadă cel mai mare și cel mai mic tarif de transport din săptămâna respectivă.
Când vine comanda de la client ERP ține cont de faptul că data cursei este marți, dar platforma oferă alternative care pot fi, de exemplu, cu 100 de euro mai ieftine, în altă zi, când un transportator ar avea o mașină mai aproape și ar face mai puțini kilometri pe gol până la încărcare, deci ar cheltui mai puțin.
Uneori ERP poate limita o firmă, dar soluția Transporeon permite mutarea unei curse într-o altă zi, dacă este posibil, și emite alerte când se poate face asta, dacă estimează că mutarea ar aduce economii. De altfel, mutarea zilei și evitarea limitărilor aduse de soluțiile IT vor fi printre lucrurile care se vor schimba pe viitor, așa cum promite reprezentantul Transporeon.