După lansarea internațională din urmă cu nici două luni, noul Iveco T-Way a fost prezentat clienților din România într-o manieră cât se poate de practică, adică direct la treabă. Astfel, în cadrul a trei evenimente organizate la finalul lui iunie, în Cluj-Napoca, Suceava și București, două camioane T-Way, propulsate de motoare Cursor 13 de 450 CP și configurate special pentru piața din țara noastră, au putut fi testate pe trasee off-road dintre cele mai variate. Vehiculul prezintă îmbunătățiri la sistemul de frânare, în sensul în care axele spate sunt acum prevăzute cu frâne-disc; în plus, are o greutate proprie redusă cu 500 kg și, ca noutate, este echipat cu Connectivity Box, introdusă acum pe toate camioanele Iveco din gama grea. Pe lângă avantajul monitorizării vehiculului, sistemul permite diagnosticarea de la distanță, lucru extrem de important pentru camioanele de construcții sau care sunt exploatate într-un perimetru dat.
Noul model de construcții Iveco T-Way, succesorul consacratului Trakker, își face intrarea pe piața românească într-un moment de efervescență a lucrărilor de infrastructură, care au animat economia în perioada pandemiei și se estimează că o vor face și pe viitor. Vehiculul a fost lansat recent la nivel european, iar la sfârșitul lui iunie a fost prezentat și clienților din țara noastră, în cadrul unor evenimente de testare off-road, care au simulat condiții dificile de operare.
T-Way preia de la predecesorii săi șasiul robust, având 10 mm grosime și o rezistență torsională de 177 kNm. Axa frontală oferă o capacitate maximă de încărcare de până la 9 t. Reducția în butuc pe puntea spate reprezintă o dotare standard, fiind gândită pentru a maximiza motricitatea și performanța. Nu în ultimul rând, noua suspensie a tandemului spate optimizează greutatea proprie a vehiculului și îmbunătățește performanța off-road, având o gardă la sol mai mare și permițând un unghi de degajare mai bun.
Configurația cu propulsor Cursor 13 de 13 l, care dezvoltă 450 CP și are cuplu motor maxim de 2.200 Nm la 870 rpm, este cea mai populară pentru T-Way și a fost aleasă și pentru cele două camioane de test prezentate. Vârful de putere îl reprezintă motorul de 510 CP, prin care vechiul Trakker este depășit cu 10 CP. În funcție de aplicație, se poate comanda însă și propulsorul Cursor 9.
Chiar dacă modelele de test au fost configurate cu transmisie manuală ZF, cu 16+2 trepte – pentru a lăsa clienții să se bucure de manevrarea camionului pe traseele off-road amenajate special – se constată un apetit tot mai mare pentru cutia de viteze automată, atât pentru X-Way (dedicat aplicațiilor „light off-road”), cât și pentru T-Way și Trakker. Tocmai din acest motiv, modelele plasate acum în producție de Iveco România din gamele de construcții sunt în proporție de 50-50% cu cutie manuală și automată Hi-Tronix, cu 12 și respectiv 16 trepte. (În cazul acesteia din urmă, special pentru secțiunile on-road, sistemul Iveco HI-Cruise crește eficiența transmisiei. Acesta include schimbarea predictivă a treptelor de viteză, control predictiv al vitezei de croazieră și o funcție eco-roll, care folosește inerția vehiculului atunci când coboară o pantă.)
Cabina a fost reproiectată, iar farurile integral LED și noua arhitectură de comunicare îi conferă noului T-Way un aspect modern. Connectivity Box permite accesarea de servicii de monitorizare și diagnoză/update de software de la distanță. Vehiculul este mult mai manevrabil decât predecesorul său, Trakker, și oferă o poziție de condus îmbunătățită.
T-Way este proiectat pentru a oferi protecție maximă, dispunând de sisteme de siguranță care depășesc cu mult cerințele omologării de tip. Noul sistem de frânare EBS este dotare standard, iar frânele cu disc sunt disponibile pe modelele PWD (tracțiune parțială) și noile ADAS (Sisteme de Asistență Avansată pentru Șoferi) sunt disponibile pentru întreaga gamă. Bena semirotundă cuplată la cele două autotractoare T-Way a fost încărcată cu aproximativ 10 t de pietriș – o greutate medie, pentru a nu strica traseul de nisip moale și denivelări.
Un traseu off-road antrenant, într-un peisaj superb
Traseul de test din București a fost amenajat în jurul lacului TCS-TRQZ. Tipic off-road, acesta nu a permis o evaluare prea amănunțită a noului sistem de frânare, cu discuri inclusiv pe spate, întrucât s-a impus menținerea unei viteze reduse, de circa 10 km/oră. Însă noile frâne pe disc au o forță de frânare cu 20% mai mare decât vechiul sistem, cu tamburi pe axele din spate.
Una dintre secvențele de pe traseul de test a fost trecerea prin nisip și pământ moale și denivelat. Pentru aceasta a fost necesară decuplarea sistemului ASR și cuplarea celor doi sateliți. Toată porțiunea respectivă a fost parcursă în treapta întâi de viteză, la o turație relativ constantă de circa 1.000 rpm și fără mișcări bruște ale volanului. Am apreciat noua suspensie, care a făcut ca întreaga manevră să fie lejeră și confortabilă. De altfel, nici nu a fost necesară ajustarea poziției volanului la mai mult de 90O.
După porțiunea de nisip moale, în care aveai senzația că te afunzi, a urmat o rampă de pământ și pietriș, cu înclinație de 30O, pentru trecerea căreia era necesar puțin avânt. Cum distanța dintre cele două secvențe era destul de mică, după o accelerație puternică în treapta întâi (până la 1.800 rpm) s-a impus schimbarea direct în treapta a treia de viteză și – cu o turație susținută de 1.400-1.500 rpm – am reușit trecerea fără probleme peste culme. (Ar fi urcat și într-o turație mai joasă pe partea superioară a rampei, însă cu condiția să fie luat elanul necesar.) La fel, senzația la volan a fost îmbunătățită mult de noua suspensie, astfel că balansul cabinei și înclinarea spre dreapta, din cauza șleaurilor, au fost atenuate.
În final a urmat o porțiune de drum prin apă, care, la fel, nu a pus niciun fel de probleme, grație gărzii înalte la sol. Traseul a fost marcat prin benzi suspendate.
Întreg testul a demonstrat eficiența tandemului punților spate și a suspensiei, care a permis găsirea aderenței și în zonele de nisip moale, astfel că și porțiunile dificile de drum au fost trecute lejer și în siguranță. De asemenea, indiferent de drum, nu au fost transmise șocuri și vibrații în volan. T-Way poate fi dotat opțional și cu programul electronic de stabilitate (ESP) cu ARS inclus, care este extrem de util în condiții de drum obișnuit, însă pe care acum l-am decuplat pentru a permite mașinii să negocieze mai bine traseul off-road.
Diferență de preț între T-Way și Trakker de 5-7%
La evenimentul de testare T-Way au mai fost expuse cu titlul de prezentare modelele S-Way, X-Way, Daily Crew Cab, carosat în variantă de mașină de pompieri, și Eurocargo, carosat cu macara și benă basculabilă. Au participat în total circa 250 de persoane, iar reacția clienților în urma testării noilor modele T-Way a fost extrem de bună – au apreciat reprezentanții Iveco – mai ales că vehiculele prezentate în cadrul evenimentelor au fost deja cumpărate. Ba chiar una dintre achiziții s-a derulat într-un mod inedit, fiind făcută în urma unei prinsori între client și echipa de vânzări Iveco, la inițiativa primului. „Practic, clientul a promis că va cumpăra un X-Way parcat cu roata stânga față în pietriș, dacă șoferul reușește să scoată camionul de acolo dintr-o singură încercare și cu frâna de mână trasă la semiremorcă. Vehiculul, configurat High-Traction (cu tracțiune și pe axa față), a ieșit din prima din pietriș, iar clientul s-a ținut de cuvânt și a semnat contractul”, a declarat Andrei Gagea, Business Director Iveco România.
Construcțiile au mers foarte bine în 2020, iar tendința continuă și în acest an, astfel că reprezentanții Iveco sunt încrezători în faptul că vor înregistra volume importante de vânzări atât pentru Trakker, cât și pentru noul T-Way. Diferența de preț dintre cele două camioane este de 5-7%, pentru configurații similare, cu mențiunea că T-Way are mai multe opțiuni în echiparea de bază.
Iveco România estimează că 2021 se va încheia cu 120-130 de camioane de construcții vândute din toate modelele și configurațiile, iar ponderea vehiculelor specializate în general va crește în anii următori.