Înmatriculările de microbuze și de autobuze s-au situat, în primele 6 luni din 2021, la un nivel mai bun decât în perioada similară a anului trecut, însă departe de valorile de referință din 2019. Piața rămâne afectată evident de pandemie, astfel că tot segmentul urban se menține în topul vânzărilor de autobuze noi, operatorii privați fiind încă rezervați în investiții și preferând să facă doar achiziții sporadice, punctuale. Nici amenințarea licitațiilor preconizate pentru atribuirea programelor de transport județene nu a animat prea mult lucrurile, și pe bună dreptate, mai ales că operatorii nu se mai înghesuie – ca în alți ani – să împartă un tort din ce în ce mai mic.
Înmatriculările de microbuze și de autobuze din primele 6 luni ale anului au fost relativ modeste, potrivit evidențelor Direcției Regim Permise de Conducere și Înmatriculare Vehicule (DRPCIV). Pandemia s-a mai domolit, dar efectele ei încă persistă și se fac simțite atât în volumele relativ reduse de pasageri, cât și în balanțele contabile ale companiilor de transport, vlăguite după mai bine de un an de pierderi.
În acest context, piața autobuzelor noi a fost animată în special de achizițiile de vehicule urbane (finanțate preponderent cu fonduri europene), care au mers mai departe, conform planurilor. Au mai fost câteva unități destinate transportului de convenție – un alt segment mai puțin afectat de criza sanitară decât altele – și 2-3 modele turistice. În rest, relativ multe importuri de autocare second-hand din vest, în medie de 10-12 ani vechime, dar și mai vechi, plus trei flote de autobuze urbane rulate VDL Berkhof (probabil cumpărate „la pachet”).
Astfel, în intervalul ianuarie-iunie 2021 s-au înmatriculat pentru prima dată în țara noastră 175 de autobuze noi (+153%) și 469 second-hand (+12%), iar 274 rulate au fost tranzacționate intern (-10,5%). Poziția întâi la înmatriculările de autobuze noi în prima jumătate a anului este ocupată de Mercedes-Benz, cu 62 de unități (mix între urbane și intercity), urmat de Solaris (43), și SOR (28), ambii exclusiv cu autobuze urbane. Producătorul român Pacific Tur figurează în clasamentul celor care au livrat vehicule noi cu 12 Idilis, alături de Feniksbus (10), Volkswagen (8), Iveco (4), Dypety (3), VAG Bus (2), MAN, Otokar și Setra, cu câte o unitate.
Preferințele cărăușilor români în ceea ce privește vehiculele second-hand au rămas neschimbate. Din cele 469 de autobuze rulate aflate la prima înmatriculare în România, aproape jumătate sunt Daimler Buses: 122 Mercedes-Benz și 109 Setra. Urmează Berkhof, cu cele 3 flote de urbane care însumează 72 de unități, care a „detronat” pe MAN. Producătorul german a coborât până pe poziția a cincea în topul importurilor de autobuze, cu 39, locul al patrulea fiind ocupat de Irisbus (57). Restul mărcilor, printre care Iveco, Neoplan, Volvo sau Van Hool, figurează cu mai puțin de 10 unități. Și în ceea ce privește tranzacțiile pe piața internă, clasamentul producătorilor este similar, fiind condus de Mercedes-Benz, cu 76 de unități.
Microbuzele noi continuă declinul, lăsând locul SH-urilor
Prima jumătate a acestui an nu a adus o revenire a pieței de microbuze, ci dimpotrivă. Potrivit DRPCIV, în intervalul ianuarie-iunie 2021 au fost înmatriculate doar 199 de microbuze noi, cu 12% mai puține decât în perioada similară din 2020. Raportarea la 2019 – când doar până la finalul lui aprilie fuseseră înregistrate circa 450 de unități – nici nu își mai are rostul.
Primul loc în topul vânzărilor de microbuze noi este ocupat de Mercedes-Benz, cu 51 de unități, care reprezintă atât vânzări directe, cât și vehicule pe care nu le-am putut atribui unui carosier anume. Iar pe poziția a doua s-a situat Karsan, cu 25 de microbuze Jest pentru transport urban, livrate în urma licitațiilor câștigate.
Dintre carosierii cu tradiție pe piața românească, cele mai mari vânzări le-a avut în prima jumătate a anului Minibus Luxury, cu 45 de unități, urmat de Pacific Tur (21), Cento Bus (12), C&I (6), VAG Bus (5), Aveuro Internațional (4) și Dypety (1). De asemenea, au mai vândut microbuze noi Volkswagen (14 unități), Ford (6), Opel (3), Renault (3) și Peugeot (1).
Ca de obicei, numărul microbuzelor second-hand importate din străinătate este destul de mic, dar mai mare decât de obicei, adică 84. Jumătate dintre acestea sunt Mercedes-Benz. Alte 620 de vehicule au fost tranzacționate pe piața internă în prima jumătate a anului, cu 40,5% mai multe decât în perioada similară din 2020.
Aceste cifre atestă încă o dată situația grea prin care trece transportul de pasageri. Este evident faptul că mulți operatori au ales să-și vândă din parcul de microbuze, care rămăsese oricum tras pe dreapta în pandemie, presați fiind și de problemele financiare.