De curând, negociatori din partea Consiliului și Parlamentului European au ajuns la un acord de reformare a sistemului de taxare pentru vehiculele grele de transport rutier, cunoscut ca Eurovinieta, cu scopul de a trece de la un model bazat pe timp la unul bazat pe distanță (kilometri), pentru a reflecta mai bine principiul „poluatorul/utilizatorul plătește“.
Din 2029, statele membre vor elimina vinietele (taxele bazate pe timp) din rețeaua TEN-T pentru vehicule grele de transport (camioane, autobuze) și în schimb vor începe să aplice taxe pe distanță. Iar acolo unde țările aplică un sistem comun de taxare, ca Tratatul Eurovinieta, folosit în Danemarca, Luxemburg, Olanda și Suedia, se vor acorda în plus doi ani pentru a adapta sau a elimina acest sistem.
Pentru a garanta un tratament egal și o competiție corectă, noile reguli vor fi extinse în timp și la vehiculele ușoare (vanuri, minibuze și autoturisme). Statele membre vor avea opțiunea de a stabili un sistem combinat de taxare pentru vehicule grele sau pentru anumite tipuri de vehicule grele, în funcție de distanță și durată, și de a integra cele două variabile (cea nouă, bazată pe emisiile de CO2, și cea existentă deja, bazată pe categoriile Euro). Sistemul va permite aplicarea pe deplin a principiului „utilizatorul/poluatorul plătește“ și le va oferi statelor membre flexibilitatea necesară de a concepe propriile sisteme de taxare a folosirii drumurilor. Totuși, ca principiu de bază, acestea vor avea libertatea de a aplica taxele la diferite categorii de vehicule: camioane grele, autocare și autobuze, vehicule ușoare, vehicule comerciale ușoare, minibuze și autoturisme, independent unele de altele. De aceea, pentru a garanta un tratament corect al utilizatorilor ocazionali ai rețelei europene de drumuri și al șoferilor din alte state UE, acordul permite și crearea de perioade mai scurte de valabilitate (o zi, o săptămână sau 10 zile) și limite de tarif pentru viniete care pot fi impuse autoturismelor.
Noile reguli se aplică principalelor drumuri comerciale internaționale, dar statele membre pot continua să păstreze vinietele pentru porțiuni specifice ale rețelei de drumuri dacă pot demonstra că noul mod de taxare ar duce la costuri disproporționate față de veniturile preconizate.
Uniunea Europeană se îndreaptă deci spre un sistem comun de tarifare a folosirii infrastructurii, care poate fi preluat de toate statele membre și care reflectă mai bine principiile „poluatorul plătește“ și „plătești cât mergi“. În plus, țările europene vor trebui să stabilească din 2023 valori diferite ale taxei de drum în funcție de emisiile de CO2 pentru camioane și autobuze.
Reamintim că în 2017 Comisia Europeană a lansat propunerea de revizuire a Directivei Eurovinietei, ca parte a Pachetului Mobilitate 1, iar statele membre au încercat să ajungă la un sistem viabil de stabilire a prețului pentru întreaga rețea europeană de transport, dar fără să reușească, astfel că acum fiecare va decide în dreptul său dacă va adera la rețeaua la care până acum s-au alăturat doar cele patru țări de mai sus, restul continuând mai mult sau mai puțin cu un sistem de taxare în funcție de kilometrii parcurși.