Comisarul European pentru Transporturi, Adina Vălean, este invitată în Parlamentul European pentru a discuta cu membrii Comisiei TRAN despre Pachetul „FIT for 55”. Pachetul include multe elemente care vor afecta sectorul transporturilor, cum ar fi includerea propusă a sectoarelor maritime și rutiere în sistemul EU ETS, un mandat pentru adoptarea combustibililor durabili în sectoarele aviației și maritim, eliminarea treptată a motoare cu combustie, măsuri de reducere și compensare a emisiilor din aviația internațională și lansarea infrastructurii de combustibil alternativ.
Dezbaterea din Comisia TRAN în care este invitată Adina Vălean va avea loc luni după-amiază, 27 septembrie 2021 și va fi transmisă Live pe canalul multimedia al Parlamentului European. Recent, la București, în cadrul evenimentului Connecting Europe Express, eurodeputatul Marian-Jean Marinescu, membru în Comisia TRAN a reiterat faptul că în studiul de impact nu sunt prezentat foarte clar costurile pentru industrie și pentru consumatori pe care noile reglementări” ale pachetului ”Fit for 55” le implică. Oficialul a mai spus că la momentul de față Europa nu este pregătită să treacă de la transportul rutier la cel pe cale ferată sau navigabilă.
„În Bruxelles există acum o nouă religie: Green Deal! De ce este ca o religie? Pentru că cine încearcă să spună ceva, nu împotrivă, ci să îmbunătățească, are o problemă. În plus, Fit for 55 va afecta în mod serios sectorul transporturilor. Actualmente, avem în Parlament o dezbatere despre ce comisie are competențe asupra acestui pachet. Dincolo de asta, studiile de impact ale Comisiei Europene nu prezintă costurile acestor transformări pentru industrie și pentru cetățeni. Este foarte clar că măsurile propuse acum vor conduce la mobilitate redusă și prețuri sporite.
CEF2 aduce investiții în cale ferată. Se dorește o trecere de pe rutier pe cale ferată și apă. „Shift to Rail” și apă. Doar că nici calea ferată, nici sectorul navigabil nu sunt pregătite. Nu există armonizare, standardizare, interoperabilitate. Da, CEF2 va aduce investiții, dar nu la nivelul la care noi am cerut. 25 miliarde de euro va fi bugetul CEF2 pentru transport. Or, în 2011, Comisia Europeană a propus 30 de miliarde.
România trebuie să depună proiecte bune pentru CEF 2, cu costuri corecte și al căror criteriu principal de selecție să fie nu cel politic, ci cel economic. Este nevoie de proiecte care să lege regiunile sărace din România de vestul Europei. Romania nu a profitat de CEF1 . Nu am folosit sute de milioane de euro, bani care au rămas nefolosiți, de o țară în care calea ferata este sub standardul de acum 30 de ani. Acum 10 ani în urma unor negocieri dure, Consiliul a acceptat să adauge două secțiuni la rețeaua principala TEN-T: București- Craiova-Timișoara, respectiv Iași-Tg Mureș- Cluj- Sebeș. Construcția la aceste autostrăzi nu a început încă, dar sper că într-o zi vom vedea aceste proiecte finalizate“, a declarat Marian-Jean Marinescu.