Ministerul de Transport din Spania a publicat la final de septembrie o actualizare a Observatorului costurilor, prețurilor și activității de transport rutier de marfă pentru al doilea trimestru din 2021. De aici reiese că a avut loc o nouă creștere a costurilor, cauzată mai ales de scumpirea motorinei cu 6,9%, o nouă scădere a tarifelor, cu 1,4%, după ce și în primul trimestru din 2021 se micșoraseră simțitor, și o revenire a volumelor.
Astfel, prețul/km pentru un ansamblu articulat care face transport de mărfuri generale este în medie de 1,12 euro, în creștere cu 2,6% față de trimestrul anterior, în timp ce costul ansamblurilor frigorifice a crescut cu 2,8%, iar al vanurilor, cu 1,2%.
Motorina este responsabilă pentru 82,5% din această creștere. Din cauza scumpirii motorinei, aceasta crește și ca pondere în costul/km, reprezentând acum 33,8% din total pentru ansamblurile care transportă mărfuri generale, la egalitate cu salariile și diurnele șoferilor.
Tarifele au scăzut mai mult în cazul transportului pe distanțe medii, cu 3,5%, iar cele pe distanțe scurte au scăzut cu 0,7%.
În ceea ce privește volumele, pe care ministerul le analizează pe baza unui sondaj realizat în fiecare săptămână, cu participarea a 1.000 de transportatori din toate domeniile și de toate specializările, acestea au crescut cu 24,2% în al doilea trimestru din 2021 față de perioada similară din 2020, când însă știm că a cunoscut o scădere semnificativă, din cauza stării de alertă. Creșterea a fost de 24,2% pentru transportul internațional, de 23,7% pentru transport național pe distanțe lungi și de 28,6% pentru transport național pe distanțe scurte.