Comitetul Național Rutier din Franța (CNR) a publicat recent o analiză a transportului românesc de marfă din 2020, realizată în colaborare cu UNTRR. O parte a acesteia este dedicată condițiilor economice și sociale de la început de 2020 și pentru a le afla CNR s-a documentat mai ales în legătură cu aspectele sociale și fiscale din transportul rutier de marfă și s-a bazat pe studiile deja realizate pentru alte țări și pe informațiile de la experți cu care colaborează. Aceste surse diferite au permis realizarea unei imagini de ansamblu mai exacte asupra transportului de marfă românesc la internațional și sublinierea principalelor evoluții față de studiul anterior. În plus, au avut loc întâlniri și interviuri cu transportatori și șoferi români.
Partea legată de costurile de transport se bazează mai ales pe discuțiile față în față cu 15 manageri ai unor firme de transport rutier de marfă pe distanțe lungi, majoritatea la internațional. Și au fost reținute 13 dintre ele, care au prezentat și cifrele din exploatare. Firmele au între 7 și 30 de camioane, între 8 și 340 de semiremorci, între 9 și 330 de șoferi și cifre de afaceri între 1,157 și 75,789 de milioane de euro și merg mai ales pe relațiile Germania, Belgia, Franța, Polonia, Slovacia, Cehia și Marea Britanie. Cele mai multe sunt subcontractori ai unor firme internaționale mari sau filiale ale unor multinaționale. Informațiile obținute în urma acestor interviuri nu au valoare statistică, subliniază CNR, dar aduc lumină cifrelor și informațiilor obținute din alte surse.
Ținând cont de toate cheltuielile firmelor de transport și de media rezultată din interviurile cu acestea pentru fiecare dintre costuri (pe care le găsiți în tabelul alăturat), costul/km al unui ansamblu de 40 t care face transport internațional, în afară de costurile administrative, este de 0,76 de euro/km, față de 0,64 de euro/km în 2017, deci în creștere cu 19%. Creșterea este explicată în mare parte de creșterea semnificativă a costurilor cu șoferii, a taxelor de drum (cu 37%), a întreținerii/reparațiilor (cu 16%) și a costurilor cu deținerea vehiculului (cu 12%). Carburantul costă cu 9% mai puțin, iar asigurarea cu 12%, dar asta nu este suficient pentru a contrabalansa creșterile. Iar kilometrajul în scădere puternică face să fie un cost/km mai mare.
Dacă se adaugă costurile administrative se ajunge la 0,83 de euro/km, în condițiile din 2020 de dinainte de criza sanitară.
Costurile de exploatare pentru un ansamblu articulat de 40 t înmatriculat în România care face transport internațional
Kilometraj vehicul | 136.700 km/an |
Nr. zile exploatare | 257/an |
Raport semiremorci/camioane | 1,13 |
Cost cu șoferul | 23.389 de euro/an |
Raport șoferi/camioane | 1,06 |
Cost de deținere și de finanțare a vehiculului | 12.481 euro/an |
Consum mediu | 29,9 l/100 km |
Cost carburant | 0,8333 euro/l |
Cost carburant | 34.061 euro/an |
Întreținere/reparații | 5.600 euro/an |
Anvelope | 4.000 euro/an |
Taxe de drum | 19.115 euro/an |
Asigurări vehicul | 3.580 euro/an |
Taxă/axă și alte taxe/vehicul | 459 euro/an |
Costuri totale (în afară de costuri administrative) | 104.076 de euro/an |
Costuri totale (în afară de costuri administrative) | 0,76 euro/km |
Costuri administrative | 9.050 euro/an |
Costuri totale | 113.126 euro/an |
Costuri totale | 0,83 euro/km |