Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Firmele din est și din vest folosesc camioanele cam același număr de ani: 7-8

Așa cum ați putut citi de multe ori în paginile revistei Tranzit sau pe site-ul Trafic Media, Comitetul Național Rutier din Franța (CNR) realizează periodic studii referitoare la activitatea flotelor de transport din fiecare stat UE, iar unul dintre aspectele discutate cu firmele intervievate este perioada pentru care transportatorii dintr-o anumită țară păstrează camioanele/semiremorcile. În cazul țărilor prezentate în continuare, aceste studii au fost realizate în perioada dintre 2018 și începutul lui 2020.

În România durata de păstrare a vehiculelor depinde de marcă, de natura traselor efectuate de obicei și de strategia comercială a firmelor. Companiile mari care au posibilitatea de a negocia contracte de finanțare avantajoase își înnoiesc flotele la 3-5 ani, iar firmele mici folosesc vehiculele aproape opt ani pe trasee internaționale și apoi eventual încă doi ani pe trase naționale înainte de a le revinde. Pentru a face mai simplă comparația cu alte țări, CNR a reținut un profil mediu cu o durată de deținere a autotractoarelor rutiere de 7,5 ani, din care cinci ani de finanțare și încă 2,5 ani după încheierea contractului. Gestiunea semiremorcilor este luată foarte în serios de firmele românești, ceea ce le permite să răspundă rapid cerințelor clienților fără a-și crește costurile. Operatorii români intervievați consideră că își gestionează bine flotele prin creșterea ratei de exploatare – durata de viață este de nouă ani, sub media din Europa de Est. Iar raportul dintre numărul de camioane și cel de semiremorci care a reieșit din interviuri este de 1,13, o cifră ușor sub media Europei Centrale.

Firmele cehe și slovace folosesc camioanele aproape șase ani, iar modalitatea preferată de finanțare este leasingul, pentru 80% dintre mașini: pe 48 de luni de obicei pentru camioane, după care acestea mai sunt folosite încă doi ani, și pe 60-72 de luni pentru semiremorci, după care mai sunt păstrate 3-4 ani. Restul de 20% dintre firme, cel puțin în Slovacia, preferă să se autofinanțeze.

În Polonia transportatorii păstrează camioanele 6-10 ani, cei mai mulți șapte ani, și le achiziționează de obicei în leasing pe 36 de luni, cu avans mediu de 15%, după care le mai folosesc patru ani. Tot mai multe firme, pentru a înnoi mai des flotele și a fi astfel mai atractive pentru șoferii polonezi, apelează și la leasing operațional pe 24-48 de luni (cel mai adesea pe 36 de luni, în general cu contract full service). Cele mai multe companii declară că nu sunt mulțumite de condițiile în care pot vinde mașinile pe piața second-hand, de aceea preferă leasingul operațional care să le dea posibilitatea să returneze mașinile la final de contract.

Operatorii maghiari, ca și cei români, folosesc camioanele un număr de ani care depinde de marca lor, de natura traseelor și de strategia comercială a firmelor, companiile mari având posibilitatea de a încheia contracte de leasing avantajoase și neezitând să-și înnoiască flotele o dată la trei ani, în timp ce operatorii mici le folosesc aproape șase ani la internațional, apoi încă 3-4 ani la intern. Deoarece profilul, mărimea și strategia firmelor sunt foarte diferite, pare dificil să se stabilească o medie a duratei de deținere a vehiculelor, mai ales a autotractoarelor. Dar, pentru a facilita comparația cu alte țări, CNR a reținut profilul cel mai des întâlnit, la 11 firme din 15 intervievate, care presupune șapte ani de deținere. Pentru semiremorci, firmele maghiare preferă să cumpere modele de bază și să le înnoiască mai des, astfel că durata deținerii, de nouă ani, este sub media regională. Modalitatea de achiziție întâlnită cel mai des este leasingul. Raportul dintre numărul de camioane și numărul de semiremorci este de 1,15, ca în Slovacia și Cehia, dar mai mare decât în Polonia.

În Germania durata de păstrare a vehiculelor este de 5-7 ani, cu o concentrare mai mare în jurul a cinci ani, iar firmele apelează de obicei la leasing fără posibilitate de cumpărare.

Iar în Spania la fel, operatorii folosesc camioanele de la internațional 5-7 ani, cele mai multe șase ani, și le cumpără de obicei în leasing pe 48 de luni, deci le folosesc încă 1-2 ani după încheierea acestei perioade. În Olanda durata de folosire a autovehiculelor este cuprinsă între 5 și 10 ani, cu o concentrare mai mare de firme în jurul valorii de 8 ani, iar a semiremorcilor de 10-15 ani, cu o medie de aproape 12 ani, deci perioada este puțin mai mare decât în Germania și Spania. Vehiculele sunt cumpărate în leasing pe 60 de luni și păstrate încă trei ani după această perioadă, dar sunt și firme care au apelat la credit pe 60 de luni și o firmă dintre cele intervievate folosește închirierea.

Articole similare

Ad