Plenul Parlamentului European, reunit la Strasbourg, a dezbatut pachetul legislativ ce cuprinde regulamentul privind orientarile Uniunii pentru dezvoltarea retelei transeuropene de transport (TEN-T) si regulamentul de instituire a mecanismului Conectarea Europei (CEF). Prin intermediul mecanismului Conectarea Europei se vor investi, in perioada 2014-2020, 29 de miliarde de EUR, din care 23 miliarde EUR sunt alocati pentru modernizarea infrastructurii de transport, 5 miliarde EUR pentru modernizarea infrastructurii energetice si 1 miliard EUR in vederea sprijinirii investitiilor in retelele de banda larga rapide si ultrarapide si in serviciile digitale paneuropene. Mecanismul Conectarea Europei va fi gestionat centralizat, iar pentru sectorul transporturilor, 10 miliarde EUR vor fi rezervate in cadrul Fondului de coeziune, pentru statele membre de coeziune, printre care si Romania.
Silvia-Adriana Ticau, vicepresedinta Comisiei de Transport si Turism din PE a subliniat in cadrul acestei dezbateri: „Competitivitatea Uniunii depinde de asigurarea unei retele integrate a infrastructurii europene de transport. Discrepantele dintre partile estice si cele vestice ale Uniunii, la nivelul infrastructurii de transport, pot fi reduse prin implementarea proiectelor identificate in cadrul regulamentelor privind reteaua TEN-T si Mecanismul de conectare a Europei.”
Cele doua regulamente includ o serie de amendamente propuse de europarlamentarul Adriana Ticau si care vizeaza includerea in coridorul 10 (Coridorul Strasbourg –Dunare) si in Anexele aferente hartilor infrastructurii de transport pan-european a mai multor proiecte care vor contribui la asigurarea unor conexiuni ale infrastructurii de transport din Romania.
„Ambele regulamente prevad anexe si harti in care Romania este prezenta. Consider insa ca regiuni importante ale Romaniei nu sunt incluse in reteaua centrala. Salut faptul ca au fost adoptate amendamentele prin care s-a reusit: includerea rutei Sebes – Alba-Iulia – Turda – Cluj-Napoca – Dej – Suceava – Pascani – Iasi la reteaua feroviara centrala de marfa si pasageri; realizarea de studii si lucrari pentru reteaua feroviara de mare viteza pe ruta Budapesta – Bucuresti – Constanta, includerea portului Galati in reteaua centrala TEN-T si dezvoltarea de platforme multimodale pentru porturile Giurgiu si Galati, includerea in reteaua rutiera centrala a conexiunii Ungheni – Iasi -Targu-Mures – Turda – Sebes si a sectiunii Calafat – Craiova – Bucuresti si includerea sectiunii Constanta – Tulcea – Galati – Braila in reteaua rutiera globala. Totodata, au fost adoptate amendamente prin intermediul carora sustin dezvoltarea transportului pe caile navigabile, in special pe Dunare. Astfel, sustin investitiile aferente dezvoltarii transportului naval, in special pentru lucrari si studii la o serie de tronsoane si eliminarea blocajelor existente, modernizarea porturilor pe apele navigabile interioare, asigurarea de conexiuni cu hinterlandul pentru Canalul Main– Dunare (Kelheim -Constanta/Midia/Sulina).”