Operatorii de transport pot participa la atribuirea traseelor din zona metropolitana Bucuresti doar cu autobuze urbane, avand capacitate minima de 30 de locuri (cumulat pe scaune si in picioare). Desigur, aceste vehicule nu trebuie sa fie nominalizate pe alte trasee din alte programe de transport sau sa fie titulare ale unor licente de traseu prin servicii regulate speciale, ale caror grafice de circulatie se suprapun – chiar si numai partial – cu graficele traseelor solicitate.
Autobuzele trebuie sa fie configurate special pentru transportul persoanelor cu dizabilitati, precum si cu sistem GPS, cu transmiterea informatiei prin satelit. De asemenea, trebuie dotate cu aparat de marcat electronic fiscal/case de bilete si cititor de carduri cu posibilitatea de a transmite date on-line, in conformitate cu reglementarile aplicabile. Gradul minim de poluare este de cel putin Euro 5.
Dupa ce initial conducerea Autoritatii Metropolitane de Transport Bucuresti (AMTB) isi exprimase intentia eliminarii vechimii pe traseu ca si criteriu de evaluare a transportatorilor care doresc sa opereze in Ilfov, in vederea maximizarii importantei specificatiilor tehnice ale vehiculelor si implicit a cresterii confortului pasagerilor, in urma negocierilor purtate cu reprezentantii carausilor vechimea a fost reintrodusa. Astfel, se va acorda cate un punct pentru fiecare an de vechime neintrerupta pe fiecare traseu/segment de traseu din grupa respectiva. Este bine de stiut ca vechimea neintrerupta ce depaseste o perioada de sase luni dintr-un an se considera un an de vechime. Nu se vor acorda puncte pentru executarea de curse regulate speciale.
Din dorinta de a incuraja utilizarea de autobuze de mare capacitate, avand in vedere si traficul intens dintre Bucuresti si localitatile din apropiere, vor fi punctate suplimentar vehiculele cu capacitate totala de transport de peste 50 de locuri, acestea urmand sa primeasca sase puncte, fata de doar trei, cat se acorda autobuzelor avand intre 30 si 50 de locuri. In acelasi spirit, ar fi fost corect sa se puncteze diferit si suspensia integral pneumatica fata de cea mixta (pneumatica pe axa spate si pe arcuri pe axa fata), insa in criterii se precizeaza zece puncte pentru „suspensie pneumatica (fata sau spate)“. Dar in acest mod cele zece puncte vor fi practic obtinute de toata lumea, la fel ca si cele cinci puncte pentru ABS-ul obligatoriu prin lege.
Anul de fabricatie al vehiculelor ramane un criteriu important. Astfel, se pot obtine maximum zece puncte cu autobuze al caror an de fabricatie este acelasi cu cel al atribuirii sau cu un an mai inainte. Noua puncte vor primi autobuzele fabricate in 2012, opt puncte, cele din 2011 si sapte puncte cele care au inscrise in cartea de identitate anul 2010. Nu se va tine cont de luna din an, ci doar de anul in sine. Tot in legatura cu configuratia vehiculelor, operatorii vor mai putea obtine puncte suplimentare pentru urmatoarele dotari: monitorizare video interioara a autobuzului (3 p), sistem de aer conditionat (10 p), instalatie de incalzire independenta de motor (3 p), dotarea cu sistem de informare a calatorilor cu afisaj electronic (3 p).
Pretul biletului/calatoriei este, de asemenea, punctat, aceasta prevedere fiind obligatorie prin lege. Astfel, se pot obtine maximum 20 de puncte pentru un pret mai mic sau egal cu 2 lei. Graficul de punctaj este din 50 in 50 de bani, pana la tariful de sase lei sau peste, in acest ultim caz nefiind acordat niciun punct. Practic, la pretul de calatorie este elementul „surpriza“ care poate inclina balanta in favoarea unuia sau a altuia dintre operatori.
Transportatorii care sunt in procedura de insolventa vor fi depunctati cu zece puncte. Aceeasi penalizare va fi aplicata si operatorilor care au datorii la buget, conform certificatului de atestare fiscala.