În viitorul apropiat vor apărea noi cerințe referitoare la inspecțiile tehnice ale vehiculelor comerciale de peste 3,5 t din UE. Ele nu îi vor afecta pe deținătorii lor, ci numai firmele de transport care își fac singure aceste inspecții, și care vor trebuie să-și adapteze atelierele, ceea ce, desigur, presupune costuri considerabile.
Modificările vizează trei aspecte: punctul de control pentru ajustarea luminilor, sistemul de măsurare a cantității de funingine și detectorul pentru verificarea suspensiei.
Ajustarea luminilor se poate face pe podeaua service-ului sau pe un elevator, cu condiția ca vehiculul să stea suficient de orizontal. Pentru a garanta asta, în Olanda RDW a stabilit noi standarde pe care trebuie să le aibă centrele de inspecție tehnică de la 1 ianuarie 2022. Aceste noi standarde, alături de cerințele mai stricte introduse la 1 ianuarie 2021 pentru testarea echipamentului de iluminat, ar trebui să asigure un control mai bun al ajustării iluminării vehiculelor. Încă de la începutul lui 2021 era clar că cele mai multe podele ale service-urilor din Olanda nu respectau noua reglementare privind podeaua plată, dar consultările dintre organismul de control RDW și diverse organizații patronale din țară nu au dus la o relaxare a cerințelor, astfel că între timp multe firme au adaptat deja podelele, iar altele trebuie să o facă în scurt timp.
În ceea ce privește sistemul de măsurare a cantității de funingine, el se folosește pentru vehicule grele diesel încă din 1997. În timpul măsurătorilor, motorul este adus la viteză maximă și se măsoară cantitatea de funingine pe care o emite. Sistemul de măsurare a fost dezvoltat la acel moment pentru vehicule diesel fără filtre de particule, dar pentru motoarele moderne, curate, din prezent, testul nu mai este suficient, deoarece particulele de funingine sunt atât de mici, încât adesea nu pot fi măsurate sau pot fi măsurate doar cu mare greutate. Vehiculele cu filtru de particule înlăturat sau defect trec adesea testul, ceea ce nu e de dorit dacă ne gândim la calitatea aerului și la reducerea cantității de particule în suspensie. Deci, pentru a se obține un control eficient al filtrelor de particule, guvernul olandez a început să caute o metodă mai bună de măsurare și a găsit contorul de particule, care costă 3.000-4.000 de euro, contorizează particulele de funingine evacuate la ralanti și va fi inclus în legislație de la 1 iulie 2022 în cazul măsurării particulelor vehiculelor grele Euro 6. Iar pentru măsurarea nivelului de funingine al vehiculelor grele diesel mai vechi se va folosi instrumentul de până acum. Deci service-urile care nu vor avea noul instrument la 1 iulie 2022 se vor putea ocupa de inspecții numai pentru mașini mai vechi. În afară de Olanda, noul contor va fi obligatoriu și în Belgia și Germania.
În ceea ce privește suspensiile camioanelor și semiremorcilor, începând cu 20 mai 2023 ele trebuie verificate cu ajutorul unui așa-zis detector de jocuri, conform Directivei Europene MOT privind inspecțiile tehnice ale vehiculelor de peste 3,5 t. Deoarece modernizarea unui astfel de detector de jocuri existent deja într-un service este foarte scumpă (până la 100.000 de euro), asociația olandeză de transport și logistică TLN și alte patronate din țară au făcut lobby, cu succes, pentru o perioadă de tranziție de cel mult cinci ani, ceea ce înseamnă că de la 20 mai 2023 toate service-urile autorizate trebuie să aibă un detector de jocuri care îndeplinește cerințele din directivă. Însă există încă unele incertitudini cu privire la posibilitatea de a deschide ușile service-ului când se face testarea suspensiei, iar pentru unele ateliere acest lucru chiar este necesar, altfel nu există suficient spațiu pentru a deplasa un vehicul înapoi sau înapoi pentru a verifica toate punțile. RDW a fost de acord cu asta după consultarea firmelor din domeniu.