Transportul ilegal de pasageri a reprezentat dintotdeauna una dintre cele mai mari probleme pentru operatorii de pe liniile regulate, atât naționale, cât și internaționale. De când cu pandemia, lucrurile stau și mai rău, din cauza reducerii drastice a numărului de pasageri. Cum „pirații” folosesc autoturisme de 7 locuri – pentru a avea flexibilitate și a nu intra în sfera de competență a instituțiilor de specialitate din transportul comercial, respectiv ISCTR – întreaga responsabilitate pentru stăvilirea fenomenului sau măcar pentru a-i reduce amploarea îi revine Poliției Române. Acțiunile de tipul „Pirații Rutieri”, dar și altele similare, desfășurate în ultimul an și jumătate, au avut ca scop descurajarea fraudei economice în transportul de călători.
Poliția Română a organizat în perioada ianuarie 2020-august 2021 nu mai puțin de 7.903 de acțiuni de control la nivel național, dintre care 6.211 au vizat transportul public de persoane și 1.692 transportul în regim taxi. Obiectivele principale au fost impunerea respectării normelor legale și reducerea riscului rutier, prin combaterea principalele cauze generatoare de accidente: neacordarea priorității de trecere pietonilor și vehiculelor, viteza neregulamentară și neadaptată la condițiile de drum și nerespectarea distanței dintre vehicule. În acest sens, a fost desfășurată acțiunea Truck & Bus – în februarie și iulie 2020 și în februarie, mai și iulie 2021 – în conformitate cu Planul de operațiuni al Organizației Polițiilor Rutiere din Europa (ROADPOL), la care România este parte.
Foarte importante au fost acțiunile cu tematica „Pirații Rutieri”, organizate în toată țara, pentru depistarea și sancționarea persoanelor neautorizate care efectuează transport de călători, fără declararea veniturilor obținute și implicit fără achitarea impozitelor, taxelor și contribuțiilor aferente, fără respectarea perioadelor de conducere și de odihnă ori a măsurilor anti-covid. La aceste acțiuni au participat inclusiv efective de investigare a criminalității economice din cadrul unităților de poliție teritoriale, precum și inspectori din cadrul Inspectoratului de Stat pentru Control în Transportul Rutier (ISCTR) și specialiști ai Registrului Auto Român. În plus, controale tematice pentru piraterie au fost organizate dedicat în județele Brașov, Covasna, Bacău, Vrancea, Galați și Brăila.
Infracțiuni și contravenții
Șoferii vehiculelor de transport de persoane și în regim taxi au fost cercetați în perioada de referință pentru comiterea a 142 de infracțiuni: 50 în transportul de persoane (29 pentru regimul circulației și 21 de altă natură) și 92 la taxi (21 pentru regimul circulației/71 de altă natură). De asemenea, au fost aplicate 44.661 de sancțiuni contravenționale, dintre care 26.891 șoferilor care efectuau transport de persoane și 17.770, șoferilor de taxi.
Polițiștii rutieri au reținut și 5.175 de permise de conducere și au dispus suspendarea dreptului de utilizare a 763 de vehicule, dintre care 93 mai mari de 8+1 locuri și 670 de autoturisme.
Potrivit reprezentanților Poliției Române, factorii de risc care influențează comportamentul rutier al conducătorilor de autovehicule de transport persoane sunt nivelul scăzut de pregătire în școlile de șoferi, pregătirea superficială a acestora pentru obținerea certificatelor de competență profesională, implicarea insuficientă a persoanelor desemnate să conducă activitatea de transport din cadru firmelor, încălcarea regimului legal de viteză sub pretextul necesității respectării graficelor de circulație, cu ore fixe de plecare sau sosire, și nerespectarea sau ignorarea normelor rutiere.
A fost constatată, de asemenea, în numeroase cazuri, depășirea numărului de pasageri transportați, fapt care – în cazul producerii unui accident rutier – sporește riscul de victimizare. Oboseala accentuată reprezintă un alt factor de risc, efectele fiind similare cu cele produse de băuturile alcoolice, împreună cu neatenția la volan, generată de folosirea telefonului mobil, a fumatului, a consumului unor alimente sau băuturi sau de manevrarea aparatelor multimedia/radio/casetofon/CD.
Pe de altă parte, rețeaua de drumuri subdimensionată și, în mare parte, nemodernizată, precum și semnalizarea rutieră deficitară sau necorespunzătoare creează numeroase probleme.
În perioada 1 ianuarie 2020-31 august 2021, la nivel național s-au produs 9.426 de accidente rutiere grave, soldate cu 2.775 de persoane decedate și 7.939 rănite grav. Separat, în ceea ce privește accidentele produse din vina conducătorilor auto pentru transport persoane și în regim taxi, acestea reprezintă doar 1,44% din totalul accidentelor (136). În urma acestora au fost 34 de persoane decedate (1,22% din total) și 129 de răniți grav (1,62% din total).
Parcul auto național însumează 9.246.710 vehicule, dintre care 51.802 sunt autobuze/autocare și microbuze, în ponderi aproximativ egale, microbuzele fiind cu aproximativ 5.000 de unități mai multe. Flota de transport de călători reprezintă doar 0,56% din totalul vehiculelor înmatriculate în România.