Per ansamblu, la nivel macro, piata de retail s-a stabilizat, in contextul in care numarul de noi centre comerciale inaugurate a scazut in ultimii ani (cinci deschideri in 2013, trei prefigurate pentru 2014). Desi frecventa de vizitare e in crestere, efectul benefic al acestui factor este anulat de scaderea cosului mediu de cumparaturi, iar piata se mentine constanta, diferentele fiind generate de specificul zonelor de acoperire.
Pentru centrele comerciale administrate de DTZ Echinox, luna Decembrie a confirmat aceasta tendinta. Shopping City Suceava a avut o crestere a traficului de 18,3% comparativ cu aceeasi luna din 2012 si a continuat evolutia inregistrata pe tot parcursul anului. In Iasi, Centrul Comercial Felicia a inregistrat o crestere de 6,72%, iar Shopping City Sibiu un nivel de 7,3%. In Sibiu, cresterea traficului a fost determinata si de deschiderea Decathlon in timp ce Felicia Iasi si-a consolidat pozitia de centru comercial de convenienta. Nivelul traficului in Uvertura Mall Botosani a depasit cu peste 80% media anuala de trafic, acesta fiind prima luna decembrie de la deschiderea centrului comercial.
“Cresterea traficului a fost mereu responsabilitatea numarul 1 a oricarui property manager, convertirea acestuia in vanzari fiind deja o responsabilitate impartita cu retailer-ii parteneri. Din acest motiv cresterile de trafic inregistrate ne dau incredere ca exista potential de imbunatatire a rezultatelor, atat pentru proprietarii de centre comerciale, cat si pentru retaileri”, a declarat Sebastian Mahu, Head of Property Management Department, DTZ Echinox.
Stocul total de spatii comerciale moderne a ajuns la finalul anului trecut la 1,7 milioane mp, in 2013 fiind livrati 118,000 mp de retail prin deschiderile Uvertura Mall in Botosani (15,000 mp), Coral in Constanta (7,500 mp), Afi Palace in Ploiesti (29,000 mp), Promenada Mall in Bucuresti (35,000 mp) si Galati Shopping City (28,000 mp).
Retail Metrics este un produs DTZ Echinox menit sa ofere proprietarilor de centre comerciale un suport informational solid pentru o gama variata de decizii, atat cele de zi cu zi cat si cele strategice pe orizonturi de 5-10 ani. La baza, Retail METRICS reprezinta o serie de instrumente de cercetare care exploreaza comportamentul consumatorului, dinamica pietei, dar si pozitionarea centrului comercial in zona sa de acoperire.
Coroborand rezultatele studiului Retail METRICS cu experienta pe care o detine in toate sectoarele din retail (consultanta pentru dezvoltare, evaluare, property management, project management si brokeraj), DTZ Echinox pune la dispozitia proprietarilor un set de actiuni si recomandari efective menite sa optimizeze toate ariile critice ale unei proprietati, de la valoarea proprietatii, marketing, gradul de ocupare, mix de chiriasi pana la pozitionare sau strategie pe termen lung.