Proiectul de modificare al OG 43/1997 privind regimul drumurilor – încărcat pe site-ul Ministerului Transporturilor pentru consultare publică – vizează sancţiuni mai aspre pentru vehiculele cu depăşiri de sarcini, dar şi pentru refuzul la cântărire.
Potrivit motivării legiuitorului, principalul factor de degradare al drumurilor îl constituie circulaţia vehiculelor cu depăşiri ale maselor maxime admise, mai ales a celor care transportă mărfuri vrac (produse de balastieră, cereale etc.). În acest sens, proiectul de act normativ îşi propune să limiteze posibilitatea autorizării circulaţiei vehiculelor care transportă mărfuri în vrac şi să permită circulaţia cu respectarea maselor maxime admise pe drumurile încadrate din punct de vedere al capacităţii ca drumuri modernizate (M).
De asemenea, în urma controalelor efectuate s-a constatat că valoarea sancţiunilor aplicate pentru refuzul de a supune vehiculul verificării prin cântărire, precum şi sustragerea de la control nu sunt descurajante. Astfel, proiectul stabileşte ca sancţiunea să se aplice solidar atât şoferului, cât şi companiei, mai ales că din practică a reieşit faptul că decizia şoferului de a refuza cântărirea este luată în urma consultării şefilor ierarhici (administrator/manager de transport). Pe lângă amenda propriu-zisă – atât pentru şofer, cât şi pentru companie – a fost propusă şi măsura adminsitrativă de suspendare a unei copii conforme a licenţei comunitare/certificatului de transport în cont propriu pentru o perioadă de 30 de zile de la data constatării contravenţiei.
Refuzul de a supune vehiculul verificării prin cântărire şi/sau măsurare a dimensiunilor, refuzul de a însoţi vehiculul personalului cu atribuţii de control în vederea cântăririi/măsurării, precum şi refuzul de a prezenta documentele privind transportul se sancţionează cu amendă de la 3.000 la 6.000 de lei aplicată conducătorului auto şi cu amendă de la 9.000 la 12.000 de lei aplicată persoanei fizice sau juridice care efectuează transportul. De asemenea, sustragerea de la control, obstrucţionarea controlului sau neoprirea la semnalul regulamentar al personalului cu atribuţii de control se sancţionează cu amendă de la 9.000 la 12.000 de lei, aplicată conducătorului auto.
Proiectul de modificare al OG 43/1997 a fost încărcat pe site-ul MT pe 3 ianuarie 2022. Toţi cei interesaţi să transmită puncte de vedere şi amendamente o pot face până pe 14 ianuarie inclusiv.