Uniunea Rutieră din Franța (URF) a publicat recent tradiționalul raport anual „Fapte și Cifre“, incluzând statistici referitoare la mobilitatea din Franța și din Europa.
De aici reiese faptul că în 2020 în transportul rutier din Franța erau angajate 2,2 milioane de persoane, adică 8% din numărul total de angajați din această țară. Acest domeniu a contribuit cu 13% la PIB-ul Franței din 2020, care a fost de 2.302,9 miliarde de euro, iar taxele pe carburanți, asigurările și alte taxe și redevențe plătite de firmele din domeniu au însumat 40,9 miliarde de euro.
90% din transportul de călători Franța și 88% din cel de mărfuri se fac pe cale rutieră.
Camioanele parcurg 30% din totalul numărului de kilometri parcurși în Franța de toate autovehicule pe autostradă și sunt responsabile pentru 10% dintre accidentele cu daune corporale și pentru 8% dintre victime.
Circa 73% din parcursul camioanelor grele a fost în 2020 pe autostradă, din care 38% pe autostrăzi neconcesionate și asimilate, lor și 35% pe autostrăzi concesionate, iar 13% din parcurs a fost pe drumuri naționale și 14% pe alte tipuri de drumuri. 2008 și 2012 au fost ani marcați în Franța de o diminuare a traficului total, din cauza crizei financiare și încetinirii activității economice, în timp ce traficul cu vehicule ușoare a crescut totuși relativ constant până în 2019. În ceea ce privește camioanele grele, traficul a scăzut mult în 2009, și-a revenit bine începând cu 2016, dar criza sanitară a dus la o nouă scădere, de 8%, în 2020, în timp ce traficul cu vehicule ușoare a scăzut în același an cu 24%.
Cât despre circulația camioanelor grele pe autostradă din Franța spre principalii săi vecini, cea spre Spania se desfășoară mai ales pe A63 și A9. Schimburile comerciale pe cale rutieră dintre cele două țări au crescut mult după intrarea Spaniei și Portugaliei în UE, în 1986, până în 2007, după care situația s-a stabilizat, iar în 2009 și 2012 s-au înregistrat scăderi de volume. De atunci se remarcă o creștere pentru toate vehiculele, dar mai ales pentru cele grele, iar criza sanitară din 2020 a adus o scădere de 6% a volumelor transportate în camioane între cele două țări, până la nivelul din 2016, în timp ce pentru vehiculele personale traficul a scăzut cu 43%.
În ceea ce privește trecerea camioanelor spre Italia, prin Alpii franco-italieni, aceasta s-a redus mult până în 2012, după care a început să crească, ajungând, în 2018 și 2019, la același nivel din 2008. Dar în 2020 circulația vehiculelor prin tunele a scăzut mult: cu 60% pentru autobuze și autocare, cu 46% pentru autoturisme personale și mult mai puțin, cu 8%, pentru camioane. 56% din trafic este prin tunelul Fréjus și 44% prin Mont Blanc.