În contextul în care primul deadline privind decarbonizarea (2025) se apropie, iar procentul de camioane electrice sau pe hidrogen este sub 1% în cazul majorității producătorilor (ca să nu spunem că unii nici măcar nu au lansat un prototip electric!), singura soluție pentru a îndeplini țintele impuse în privința emisiilor de carbon este de a oferi tot camioane diesel, însă cu un consum cât mai mic posibil. Acesta este motivul pentru care se lansează noi softuri ce comandă motorul și transmisia și auxiliare menite să reducă setea de motorină a motoarelor. IVECO nu face excepție și, odată cu trecerea la Euro 6 Step E, propune noi motorizări pentru Cursor 13 – de 490 și 530 CP – care, în combinație cu noua axă spate cu reducție simplă și raport de transmisie mai lung, de 2,31:1, reușește să ofere cea mai economică soluție diesel a producătorului italian. Împreună cu o mică îmbunătățire a aerodinamicii – grație unui deflector montat pe stâlpii frontali ai cabinei – și eficientizarea consumatorilor de energie (compresorul de aer, pompa de direcție), economia de combustibil obținută de noua generație revizuită a S-Way ajunge până la 3% față de modelul lansat în 2019.
Ne-am bucurat să putem ieși la o plimbare cu noul IVECO S-Way cu motor de 490 CP până la Constanța și înapoi, mai ales în contextul în care criza de camioane nu prea le mai permite producătorilor să își facă parc de demo, clienții făcând, la rândul lor, presiuni pentru a primi orice configurație posibilă.
Accesul în S-Way se face ușor, grație treptelor late și poziției acestora. Odată așezat pe scaun, șoferul găsește rapid toate butoanele/manetele de ajustare a volanului sau ale scaunului, blocul de butoane de pe volan având aceeași logică de la toți producătorii de camioane, chiar dacă aici sunt poziționate invers – săgețile de acces în meniul computerului de bord în stânga și butoanele de setare a Cruise Controlului în dreapta.
Pornim nerăbdători la drum, iar noul motor Cursor 13 de 490 CP nu ne dezamăgește, cutia de viteze ZF Traxon cu 12 trepte de viteze și axa spate ajutând la atingerea cuplului maxim de 2.400 Nm încă de la 950 rpm. Odată intrați pe autostradă, ne instalăm rapid la viteza de croazieră de 85 km/h, fixăm pilotul automat și ne uităm cum acul turometrului se stabilizează imediat la 1.000 rpm. E-adevărat că nu avem încărcătură – mai ales în contextul în care posibilitatea efectuării de teste de consum sau test drive nu este prevăzută de legislația română, astfel că, dacă nu deții licență de transport, nici măcar un sac de pământ nu ai voie să transporți – și asta ne ajută să ne mișcăm mai repede, deși pe autostradă, pe drum de șes, o încărcătură de 20-21 t nici nu se simte. Astfel de condiții sunt ideale pentru o axă spate cu raport de transmisie de 2,31:1, unde aceasta contribuie la un consum de combustibil mai mic.
Versiunea actualizată a noului S-Way vine și cu un nou mod Eco de funcționare a sistemului de aer condiționat, care elimină absorbția de energie atunci când nu e necesară, precum și cu mici deflectoare aerodinamice care îmbracă stâlpii frontali, ce îmbunătățesc fluxul de aer din jurul cabinei și protejează de murdărie geamurile laterale.
De asemenea, s-au adoptat și noi sisteme auxiliare inteligente, cum ar fi compresorul de aer decuplabil și pompa de direcție cu debit variabil.
Rularea S-Way pe autostradă, la viteză constantă, de 85 km/h, la o turație de 1.000 rpm, este extrem de confortabilă și silențioasă. Noua versiune îmbunătățită vine și cu o suspensie care reduce cu 25% vibrațiile preluate de la motor și trenul de rulare, astfel că nu există niciun stres pentru coloana vertebrală a șoferului. Ce-i drept, drumul spre mare a și tot fost plombat în ultimul an, iar porțiunile cu plăci de beton au fost asfaltate, astfel că e chiar plăcut să fii șofer pe curse de Constanța. Surprinzător, drumul a fost destul de aglomerat, ceea ce indică faptul că portul încă „mișcă“, în ciuda crizei de containere și a politicilor fiscale neatractive ale statului român.
Sisteme noi de asistență pentru șoferi
Pe un drum puțin solicitant pentru șofer, este timp destul pentru testat funcții de asistență sau echipări de confort. Dacă la exterior S-Way are un design dinamic și bine proporționat, care atrage privirile, la interior s-a pus accent foarte mult pe funcționalitate: adică ai cam toate funcțiile importante pentru a-ți face treaba, însă nu abundă în sisteme de avangardă, care se plasează mai degrabă în sfera echipărilor opționale.
O primă observație, la nivelul oglinzilor, este că sunt bine poziționate, într-un unghi care permite vizibilitatea în lateral, însă carcasele mari tot blochează parțial câmpul vizual al șoferului, ceea ce nu se întâmplă cu sistemul de camere și monitoare, care ar mai reduce în plus consumul de combustibil, grație creșterii aerodinamicității. Cu siguranță că vom vedea, pe viitor, și pe S-Way sistemul de camere, introdus momentan de 3-4 producători, la majoritatea ca opțiune.
O altă echipare care a început să dispară de pe noua generație de camioane este maneta pentru frâna de mână, înlocuită tot mai mult cu o frână care se activează automat și pe care IVECO încă nu a implementat-o, la fel cum și spațiile de depozitare de deasupra parbrizului sunt mari, bine distribuite, cu uși care se deschid spre acoperiș, în timp ce unii producători au ales să gestioneze mai bine spațiul de deasupra tunelului motor folosind uși culisante.
Astfel, cu dulăpioare și deasupra șoferului și în dreptul pasagerului, camionul de test a fost configurat cu frigider premium și congelator. Șoferul beneficiază de lumini ambientale în cabină, sistem de climatizare și climă de staționare. În zona banchetei de sus există o consolă de control al funcțiilor cabinei, care dispune și de sistem de blocare suplimentară a ușilor, apreciat de șoferii care petrec nopțile în cabină.
Camionul a fost echipat opțional cu parasolare pentru geamurile laterale, care acoperă cam o treime din geamuri, suficient cât să protejeze ochii și capul șoferului de soare. Am folosit și noi această echipare utilă mai ales după prânz, când soarele bate din lateral și orbește șoferul.
Și în planul sistemelor de siguranță, camionul de test era minimalist, înglobând toate echipările absolut necesare pentru a face condusul ușor și plăcut – Cruise Control cu sistem predictiv de schimb al treptelor de viteză în funcție de relief, Adaptive Cruise Control pentru a păstra distanța constantă față de autovehiculul care circulă în fața camionului și EcoRoll, sistem de asistență la pornirea în rampă, inclusiv sistem de monitorizare a presiunii din pneuri. Deși avertizează la depășirea liniei de demarcație a benzilor de circulație, nu dispune și de sistem de menținere a benzii de circulație, cel care intervine asupra direcției atunci când camionul tinde să depășească linia dintre benzi fără ca șoferul să fi semnalizat în prealabil, un pas spre condusul autonom, pe care majoritatea producătorilor de camioane îl cercetează în prezent.
O noutate importantă introdusă însă pe generația S-Way 2021 este asistentul vocal IVECO Driver Pal, care îi permite șoferului să interacționeze cu vehiculul, atât sistemul de control, cât și cel de management al flotei și IVECO Control Room fiind accesate prin intermediul dispozitivului Alexa complet integrat.
Driver Pal include, practic, două componente: sistemul oferit de Amazon Alexa, care este foarte intuitiv și prietenos pentru șofer, și personalizarea acestuia de către IVECO, prin programele My IVECO (programarea reviziilor, interacțiunea vocală cu computerul de bord etc.) și MyConnectivity (intrarea în comunitatea IVECO, dar și interconectarea tuturor sistemelor digitale, inclusiv radio, GPS, stație).
Funcția MyIveco permite activarea comenzilor de control din cabină, utilizarea sistemelor de info-divertisment, a navigației, pentru planificarea traseului, precum și verificarea stării tehnice a vehiculului și Scorul de Evaluare al stilului de condus.
Camionul luat la test era echipat cu sistemul Driver Pal, microfonul la care poate fi solicitat ajutorul Alexa fiind dispus pe peretele din stânga sus al șoferului. Cu toate acestea, camionul încă nu era conectat, astfel că nu am putut testa asistentul vocal.
În plus, șoferii pot comunica între ei prin intermediul funcției My Community, care le permite să împărtășească situațiile reale întâlnite în trafic, înainte ca informațiile să apară pe canalele uzuale. Astfel, se pot evita ambuteiajele sau întârzierile.
IVECO susține că implementarea Driver Pal va elimina barierele lingvistice și va crește confortul șoferilor, dar va avea un impact pozitiv și asupra siguranței, deoarece controlul vocal îi permite șoferului să țină în permanență ambele mâini pe volan și privirea orientată asupra drumului. IVECO estimează că mulți clienți vor alege instalarea funcției Driver Pal, care va fi integrată în pachete personalizate de dotări opționale, în funcție de specificul activității fiecăruia.
Potrivit cifrelor comunicate de IVECO, 4 din 5 clienți de S-Way beneficiază de serviciile telematice IVECO ON gratuit.
Un consum de 27 l/100 km cu încărcătură de 18 t
Așa cum spuneam, camionul de test cuplat la o semiremorcă Schwarzmüller nu a fost încărcat, din păcate, astfel că nu am putut efectua și un test de consum. Cu toate acestea, chiar dacă nu ne-am orientat către consum, astfel că am oprit în mai multe rânduri pentru a face fotografii și filme, din același motiv frânând în mod repetat în fața camerei de luat vederi, consumul înregistrat dus-întors pe traseul București-Constanța a fost de 18 l/100 km.
Pentru a avea o idee ce înseamnă totuși noul S-Way în termeni de consum, putem menționa că un camion cu o configurație similară cu cea testată de noi, însă din generația anterioară – cu motor Cursor 11 de 480 CP, cu raport mai scurt, de 2,47:1, achiziționat de Marvi Logistic în 2021 – consumă în regim de încărcare de 18-20 t, dus-întors, până în 27 l/100 km. Și asta pe rute mai solicitante decât București-Constanța, în Comunitate și mai ales pe Italia-România. Și, deloc de neglijat, trebuie adăugat că ansamblul Marvi Logistic este unul cu temperatură controlată, achiziționat pentru aprovizionarea magazinelor SuperMercato din România.
Astfel că noul S-Way cu motor de 490 CP Euro 6 Step E ar trebui să consume într-un regim similar circa 26 l la 100 km, făcându-l o versiune demnă de luat în seamă pentru orice extindere de flotă. Și dacă mai adăugăm și faptul că stocul pus în producție pentru România asigură și un termen de livrare mai scurt decât al multor altor producători de camioane, noul S-Way devine și mai atractiv. De ținut sub observație însă prețul, căci în ultimele luni s-au făcut actualizări din trei în trei luni la unii producători. Cu siguranță însă că până la finalul anului lucrurile se vor stabiliza atât în ceea ce privește termenele de livrare, cât și prețurile.