În condițiile în care prețul carburanților a crescut cu 20% în ultimele săptămâni și în care s-au anunțat noi creșteri pentru următoarele zile, cele trei federații belgiene de transport rutier iau act de posibila aplicare a unei creșteri a procentului recuperabil din acciza la carburanți, dar avertizează că impactul pentru transportatori va fi limitat.
Și asta pentru că în Belgia nivelul minim al accizelor impus de Europa este cu siguranță depășit, dar nu cu mult: TLV, Febetra și UPTR au calculat că accizele ar putea fi reduse doar cu 4 cenți pe litru pentru transportatorii rutieri, în timp ce ar putea fi reduse cu 27 de cenți pentru autovehicule de tonaj mediu și de sub 7,5 t. Acesta este un efect secundar al politicii taxării diferite a motorinei comerciale.
Așadar, pe termen scurt, singurul lucru pe care îl pot face transportatorii este să transfere această scumpire a combustibilului către clienții săi. Acest lucru este relativ ușor de făcut atunci când transportatorii au o clauză de combustibil în contracte, dar această clauză, spre deosebire de Franța, nu este o obligație în Belgia. “Am încercat de mai multe ori să impunem o clauză obligatorie pentru motorină, dar până acum răspunsul Ministerului Afacerilor Economice din Belgia a fost întotdeauna negativ”, explică Isabelle De Maegt, purtător de cuvânt al Febetra. Prin urmare, subiectul ar putea fi reluat, dar se pare că nu există nicio acțiune coordonată a celor trei federații patronale belgiene în această privință. O astfel de mișcare, dacă are vreo șansă de succes, ar dura în orice caz luni de zile pentru a avea efect.